برگزاری همایش بزرگ مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان همایش بزرگ مهندسان

برگزاری همایش بزرگ مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان استان یزد

صبح روز جمعه بیست و هشتم شهریور، سالن همایشهای جمعیت هلال احمر یزد شاهد یکی از بزرگ ترین گردهمایی های مشترک مهندسان، کاردان‌ ها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان بود که با وجود تعطیلی پایان هفته، دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام کاردانی را برای شرکت در این همایش علمی و تخصصی و تجربی پذیرا شدند و با شور و اشتیاق در این محل گرد آمدند.

کد خبر: 971030009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ دی ۹۷ - ۳:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،صبح روز جمعه بیست و هشتم شهریور، سالن همایشهای جمعیت هلال احمر یزد شاهد یکی از بزرگ ترین گردهمایی های مشترک مهندسان، کاردان‌ ها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان بود که با وجود تعطیلی پایان هفته، دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان نظام کاردانی را برای شرکت در این همایش علمی و تخصصی و تجربی پذیرا شدند و با شور و اشتیاق در این محل گرد آمدند.

برگزاری همایش بزرگ مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان

برگزاری همایش بزرگ مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان

برگزاری همایش بزرگ مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان استان یزد

در این همایش که صادقیان _ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد، سفید _ ریاست شورای اسلامی شهر یزد و فرهمند _ شهردار منتخب و جمعی دیگر از مسئولان بلندپایه استان در جمع مهندسان و معماران تجربی حاضر بودند، ریاست سازمان از فعالیت دویست دفتر طراحی مهندسی در یزد یادکرد و دو نقشه ای بودن ساختمانها را حاصل واقعی نبودن نقشه های مصوب دانست.
رییس سازمان استان یزد ادامه داد: باید این چرخه معیوب بگونه‌ای اصلاح گردد که علاوه بر انطباق نقشه های مصوب با واقعیات و الزام مالک و مجری به پیاده‌سازی آن، نظارت کامل و بی رحمانه ای بر روند ساخت و ساز اعمال گردد تا ساختمان براساس ضوابط به پیش برود و در صورت تخلف، برخورد جدی با این موارد در زمان وقوع تخلف صورت گیرد.
سالاری گفت: با توافق صورت گرفته قرار است با برون سپاری امور اجرایی شهرداری، این مهم با تصدیگری سازمان نظام مهندسی ساختمان به نیابت شهرداری و با جدیت انجام شود تا اجازه تخلف به کسی داده نشود.
محمدرضا جواهری، متخصص سازه و زلزله و دبیر اجرائی شورای مرکزی در سخنرانی علمی خود در گردهمایی مشترک مهندسان، معماران و کاردانها و استادکاران صنعت ساختمان استان یزد، با نمایش تصاویری از زمین لرزه کرمانشاه تصریح کرد: در سازه های اسکلت فلزی عدم تناسب طول و عرض ساختمان، اشکالات مهاربند ها، کوچک بودن صفحات فولادی در محلهای اتصال تیر به ستونها و اجرای نامناسب پیوندها از مهم ‌ترین علل خرابیهاست که توجه بیش از پیش به جوشکاری را در این گونه ساختمان ها میطلبد.
وی از دخل و تصرف غیرمجاز و خطرآفرین در اسکلتهای فلزی بویژه بادبند ها در مراحل مختلف عملیات اجرایی ساختمانها بعنوان یک آسیب بزرگ ذکر کرد و افزود: گاه دیده میشود برای عبور کانال کولر و نصب پنجره براحتی بخشی از اسکلت فلزی ساختمان بریده میشود که خطرات زیادی بدنبال دارد.
وی کیفیت بد بتن را مهم ترین زمینه تخریب ساختمانها در زمین لرزه کرمانشاه ذکر کرد و حفظ ویژگی های بتن مطلوب را در گرو کوتاه کردن فاصله زمانی بین تولید تا مصرف بتن مرغوب دانست.
دبیر اجرایی شورای مرکزی، همچنین طول بیش از حد بازشوها در دیوار را که نباید مجموعه آن ها اعم از در و پنجره، بیش از نصف طول دیوار باشد، عامل موثری در خطرپذیری ساختمان دانست.
به گفته این متخصص سازه و زلزله، مجموع سطح بازشوها نیز نباید بیش از سی درصد سطح دیوار باشد و علاوه بر آن فاصله بین بازشوها نیز براساس دستورالعملها نباید کم تر از هفتاد و پنج سانتی متر باشد.
وی در اظهارات خود، مهندسان و کاردان ها و معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان را به هماهنگی هر چه بهتر در رعایت مقررات و اصول ساخت و ساز توصیه کرد.

برگزاری همایش بزرگ مهندسان، کاردانها، معماران تجربی و استادکاران صنعت ساختمان

فلاح _ نائب رئیس اول سازمان و دبیر گردهمایی نیز بحث تاب آوری در هنگام زمین لرزه که ارتباط مستقیم با زیرساخت های شهری دارد و نیز بحث مقررات و سیاستهای ساخت و ساز در بافت جدید و بافت فرسوده را از مواردی دانست که باید در گروههای تخصصی سازمان بصورت ویژه پیگیری گردد.
وی از حاضران خواست آموزش و کسب تجربه را برای ایفای هرچه بیش تر نقش خود در ساخت و ساز نصب العین قرار دهند.
در این گردهمایی، بابائی _ ریاست سازمان نظام کاردانی با ابراز تاسف از خلاف سازی های رایج و برخورد ضعیف کمیسیون ماده صد شهرداری با متخلفان تصریح کرد: یکی از علل اصلی مهاجر پذیری یزد با وجود کم آبی، آزادی مهاجران در ساخت و ساز خلاف است که عملا ساخت و ساز را برای آن ها کم هزینه و ساده کرده و نتیجه آن احتمال خسارتهای بزرگ در حوادث طبیعی است.
در این آیین، علاوه بر تجلیل از کاردان ها و معماران پیشکسوت، از یک دختر خردسال که روایتگر آسیبهای عاطفی و خانوادگی ناشی از یک نمونه تخلفات ساختمانی بود تجلیل شد.
لازم به ذکر است: از بخشهای جذاب و تاثیر گذار گردهمایی مشترک مهندسان، معماران، کاردانها و استادکاران صنعت ساختمان، روایت مشکلات اجتماعی و پیامدهای خانوادگی ناشی از وقوع حوادث در کارگاههای ساختمانی به علت تخلفات توسط یک دختر خردسال بود که حاضران را بشدت تحت تاثیر قرار داد.
طبق این روایت، یک حادثه ساختمانی اگر چه ممکن است بعد از مدتی در اذهان کمرنگ و مشمول مرور زمان شود، ولی تبعات آن برای خانوادههای قربانیان سالیان درازی باقی میماند و چه بسا سرنوشتهایی را که میتوانست با آرامش رقم بخورد، با آشفتگیهای روحی و افسردگیهای طولانی درگیر میسازد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ دی ۹۷
595 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0