اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی

اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی

اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی ، الزامی است. ورود مجلس به معضل صوری‌کاری و امضاء‌فروشی ضروری است

کد خبر: 010227001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۱ - ۶:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی ، الزامی است. ورود مجلس به معضل صوری‌کاری و امضاء‌فروشی ضروری است

اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی

اجزای بخش‌نامه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق درباره نظام مهندسی
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیان داشت:
بخش‌نامه عباس آخوندی درباره نظام مهندسی باید اجرایی گردد/ضرورت ورود مجلس به معضل صوری‌کاری و امضاء‌فروشی
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار داشت: وقتی انبوه سازی پروانه صلاحیت از نهادهای ذی صلاح دریافت میکند، بنابراین پایش فرآیند کاری او توسط مهندسان مجری ذیصلاح معنا ندارد و این رویه و تحمیل هزینه های هنگفت از طرف سازمان‌های مرتبط با حوزه ساختمان نظیر تامین اجتماعی و نظام مهندسی سبب شده است که روند صدور پروانه های ساختمانی به شدت کاهش پیدا کند.
اخیرا یکی از فعالان حوزه نظام مهندسی که سابقه عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی دارد با طرح انتقاد نسبت به عدم رعایت قانون مجری ذیصلاح گفت: نود درصد از ساختمان ها فاقد مجریان ذیصلاح هستند و تاکید کرد برای اثبات ادعایش در نظر دارد بصورت تصادفی از ده ساختمان در حال ساخت با حضور خبرنگاران بازدید کند تا این موضوع را به اثبات برساند.
حمیدرضا صارمی گفت: طی سال‌های گذشته به علت عدم شناخت کافی از صنعت ساختمان اقدامات مختلفی بصورت قانونی پیاده سازی شده که صرفا سبب امضاء فروشی و صوری گری در صنعت ساختمان شده است.
صارمی افزود: طبق مطالعه ای که دانشگاه تربیت مدرس انجام داده است، در یک طرح پژوهشی، بازدیدهای میدانی از کارگاه های ساختمانی صورت گرفته است که مشخص شده ۷۰ الی ۸۰ درصد مجریان در زمان بازدید در فرآیند اجرای کار حضور نداشته اند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: هم‌چنین یکی از نهادهایی که در منطقه بیست و دو اقدام به ساخت وساز می کند می گوید پول درشتی به سازمان نظام مهندسی پرداخت کرده اند و بعد از بررسی دوربین ها مشخص شده است که مهندس مجری حتی یک‌بار هم در فرآِیند احداث ساختمان حاضر نشده است.
صارمی با اشاره به ضرورت مداخله مجلس برای مبارزه با معضلات مربوط به صوری گری در صنعت ساختمان افزود: وقتی شرکتی طبق قانون پروانه صلاحیت انبوه سازی دریافت میکند نباید عملکرد او به صورت روزانه مورد رصد و پایش قرار گیرد چرا که اعطای پروانه انبوه سازی به منزله صلاحیت این شرکت برای انجام انبوه سازی و ساخت و ساز است.
صارمی افزود: الحاقیاتی که تحت عنوان بیمه تامین اجتماعی ،نظام مهندسی، نما و…به پرونده های ساختمانی چسابنده شده است باید از پروانه های ساختمانی جدا شوند.
معاون شهرداری تهران با ذکر مثالی تصریح کرد: بعنوان مثال قانون‌گذار باید کارفرمایان را ملزم کند که اگر از کارگر برای اجرای پروژه هایشان استفاده می کنند، ملزم به پرداخت بیمه آنها نیز هستند. این در حالی است که این سازمان کارفرما را ملزم می کند که در ابتدای صدور پروانه ساختمانی،مبلغ هنگفتی را برای بیمه پرداخت کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اقدامات سازمان نظام مهندسی و تامین اجتماعی سبب شده است که امروز پروانه های ساختمانی نسبت به سال نود یک ششم شود یعنی سال ۳۲،۱۳۹۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است ،اما این آمار در حال حاضر به ۵ هزار و دویست فقره کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بطور کلی اقدامات سازمانهای مرتبط با حوزه ساخت و ساز سبب شده است که بسیاری از سازندگان رغبتی برای انجام ساخت و ساز نداشته باشند. به عنوان مثال سازنده ای که در منطقه بیست تهران ساخت و ساز کرده، عوارضی که به شهرداری، نظام مهندسی و تامین اجتماعی پرداخت کرده به ترتیب یازده میلیارد تومان نه میلیارد تومان و سیزده میلیارد تومان بوده است. برای سازنده کوه پول وجود ندارد و بنابراین ترجیح می دهد که ساخت و ساز نکند.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی باید به یک جمع بندی برسد که همانند سازمان‌های نظام مهندسی سایر کشورها، وقتی شرکتی پروانه صلاحیت انبوه سازی دریافت می کند این پروانه معتبر باشد و نیاز به پایش عملکرد توسط عناصر بیرونی را نداشته باشد.
صارمی گفت: مصوبه آقای عباس آخوندی درباره نظام مهندسی تنها کار مثبت ایشان بود که متاسفانه بر زمین مانده است اما باید اجرایی گردد.
منبع: ساختمان آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ اردیبهشت ۰۱
532 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0