مجریان صلاحیت دار، حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان مجریان صلاحیت دار، حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان

مجریان صلاحیت دار، حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان

حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان ، هستند. بطور قطع استفاده از مهندسان مجری باعث میشود در ساخت و سازها مصالح مناسب و اجرای دقیق اصول انجام گردد

کد خبر: 990810001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ آبان ۹۹ - ۶:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مجریان صلاحیت دار، حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان ، هستند. بطور قطع استفاده از مهندسان مجری باعث میشود در ساخت و سازها مصالح مناسب و اجرای دقیق اصول انجام گردد

مجریان صلاحیت دار، حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان

مجریان صلاحیت دار، حلقه گمشده کیفیت ساخت و سازها در استان زنجان
مجری صاحب صلاحیت از حلقه های مهم ساخت و سازها است و وجودش میتواند ضامن ارتقای کیفیت ساختمان ‌ها و صیانت از سرمایه ‌های عمومی و مردمی باشد، ضرورتی که بنظر می ‌رسد تا به حال در استان زنجان مورد توجه جدی نبوده است.
طبق قانون نظام مهندسی ساختمان و آیین نامه های اجرایی در این حوزه، عملیات ساخت و ساز مسکن الزاما باید توسط افراد ذی صلاح انجام گردد که این فرآیند شامل طراحی، نظارت و اجرا می گردد.
در قانون، موضوع مجریان ذی صلاح با دامنه و ظرفیت کاری و مسوولیت بالایی برای ساخت و ساز تعریف شده است اما این مقوله مهم و جایگاه آن در ساخت و سازها تا اندازه قابل توجهی مغفول مانده و این در حالی است که اگر حلقه ‌های مختلف احداث یک سازه کامل نباشد، نمی ‌توان اطمینانی در مورد کیفیت ساختمان داد.
کم فروغی بهره گیری از مجریان صلاحیت دار در ساخت و سازها موجب شده است شماری از دغدغه مندان این حوزه در استان زنجان انجمن صنفی سازندگان مسکن و ساختمان استان را برای جبران کاستی ها در این بخش راه اندازی کنند.
رییس نظام مهندسی استان زنجان با عنوان این که از سال گذشته پی گیریها برای تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان آغاز شده بود، بیان کرد: بر اساس قانون بهره گیری از مهندسان مجری در ساختمانهای احداثی در محدوده های بافت فرسوده و ساختمانهای بالای ششصد مترمربع در سایر مناطق، الزامی است.
اصغر رسولی با عنوان این که مهندس مجری نماینده فنی کارفرما از حیث اجرای الزمات ایمنی، زیست محیطی و مقررات ملی ساختمان است، گفت: بطور قطع استفاده از مهندسان مجری باعث میشود در ساخت و سازها مصالح مناسب و اجرای دقیق اصول انجام گردد و این امر در نهایت ضامن ارتقای کیفیت وعمر مفید ساختمانها میشود.
رسولی با عنوان این که در زمان حاضر متوسط عمر مفید ساختمان بر اساس عرف معمولی چهل تا پنجاه سال است، گفت: در این زمینه ارزیابی استانی در سطح کشور انجام نشده ولی ما هر چه به شهرهای بزرگ تر و مراکز استان نزدیک میشویم کیفیت ساختمانها بیشتر است و هر چقدر از این مراکز دورتر میشویم به علت کم بودن تعداد مهندس و نظارت کمتر، کیفیت نیز سیر نزولی میگیرد.
وی با عنوان این که انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان برای فعالیت بهتر مهندسان مجری و سمت و سوی مناسب پیدا کردن اجرا در استان تاسیس شده است، گفت: سازمان نظام مهندسی هم حمایتهای لازم را از تاسیس این انجمن داشته است و امیدوار هستیم شاهد ثمرات و پیامدهای خوب آن باشیم.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان زنجان نیز با عنوان این که این سازمان به جد دنبال تحقق موضوع مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها است، تصریح کرد: ساخت مسکن توسط مهندسان صاحب صلاحیت که علم و دانش این کار را داشته و دوره های بلند مدت مربوط به آن را گذرانده اند، ارتقای کیفیت ساختمانها را در پی دارد.
احد محمدی، افزود: بهره گیری از مجریان ذی صلاح این امکان را به وجود می آورد که در صورت بروز ایراد در سازه ها بتوان موضوع را پی‌گیری کرد.
محمدی بر ضرورت نقش آفرینی رسانه در سمت و سو دادن ساخت و سازها بصورت فنی تاکید کرد و گفت: ما هر چقدر بتوانیم به عمر مفید ساختمانها اضافه کنیم، این در واقع حفظ و صیانت از منابع و سرمایه ها است.
دنبال افزایش دو برابری عمر ساختمانها در استان هستیم
رییس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان زنجان بیام کرد: مهم‌ترین و شاخص ترین هدف از تاسیس و راه اندازی این انجمن ارتقای توسعه کیفیت ساختمان و مسکن و افزایش دو برابری مدت عمر بناها است که این مساله گامی در جهت صیانت از اموال مردم است.
جلال صالحی با عنوان این که مهندسان مجری در ساخت و سازها در خط مقدم ارائه خدمات مهندسی هستند، ادامه داد: اگر طراحی، نظارت، محاسبه در ساخت مسکن به نحو مطلوب انجام گردد، اما اجرا از شرایط مناسبی برخوردار نباشد، کیفیت ساختمان قطع یقین پایین خواهد آمد.
صالحی ادامه داد: ما طبق تجربه های بدست آمده به این مساله رسیدیم که حلقه مفقوده ای به نام مجریان ذی صلاح واقعی را در استان داریم، مجریان مسکن در استان اغلب بصورت سمبولیک و غیر حرفه ای و به نوعی با نقش ناظر دوم انجام وظیفه میکردند، منتهی ما با تعریف استانداردهای جدید برای اجرای ساختمانها، سعی داریم این کاستیها را رفع کنیم.
وی افزود: یک موضوعی که در ساخت ساختمانها بوجود آمده این است که چون مهندسان برای دستمزد خود تخفیفهایی میدهند پس لازم نمیبینند خدمات لازم را ارائه نمایند، اما ما تاکید داریم مهندسان لازم است حق و حقوقشان کامل بگیرند و از آن طرف باید موظف باشند تا خدمات مهندسی را به کارفرما به بهترین کیفیت ارائه کنند، در این صورت طی چند سال خواهیم دید کیفیت ساخت و ساز در استان ارتقا می یابد.
صالحی با عنوان این که اکنون صد و هفتاد نفر مجری حقیقی و حقوقی در استان زنجان فعالیت دارند، بیان کرد: نیمی از این نفرات در زمان حاصر عضو انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان هستند و تلاش ما این است تا نفرات دیگر را به عضویت در انجمن ترغیب کنیم.
به علت هزینه های خدمات مهندسی، مالکان سعی میکنند چندان به آن توجه نشان ندهند
رییس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با عنوان این که این اداره کل یک نظارت عالیه بر ساخت و سازها در استان دارد و این موضوع را از طریق تعدادی از بازرسان انجام میدهد، عنوان کرد: در این راستا طی بازدیدهای متعددی که از ساخت و سازها در سطح شهرها از سال نود و چهار تا کنون انجام شده، طبق داده های به دست آمده در بازه زمانی سالهای نود و شش تا نود و هشت (۳ سال)، مشخص شد در یکسری از آیتمهای کیفی رعایت مقررات ملی ساختمان در استان ضعیف هستیم.
احسان ذبیحیان گفت: بطور مثال ما در زمینه رعایت ایمنی در ساختمان(مبحث دوازدهم) از متوسط کشوری ضعیف هستیم و دلیل آن این است که مجریان و ناظران نخواسته اند کارگران موارد ایمنی را رعایت کنند.
ذبیحیان افزود: ما در سال گذشته در استان هشت نفر فوتی در اثر سقوط از ارتفاع داشتیم که این رقم برای استانی مثل زنجان رقم بالایی است و نشان میدهد باید در موضوع ایمنی باید بیشتر کار کنیم.
وی با عنوان این که در مبحثهای دیگر همچون رعایت ضوابط شهرسازی نیز در زنجان نسبت به متوسط کشوری، خیلی ضعیف هستیم، گفت: این ضوابط شامل مواردی مثل پیشروی های غیرقانونی ساختمانها، اضافه زیربنا، اضافه تراکم و اضافه سطح اشغال است که مغایر با پراونه صادره، انجام می گردد.
ذبیحیان ادامه داد: در مورد مبحث رعایت استانداردهای عایقهای صوتی هم براساس نتایج بدست آمده در استان وضعیت خوبی نداریم و انتقال صدا به راحتی به داخل اغلب ساختمانها انجام می گردد.
وی افزود: در مورد آیتمهای دیگر همچون برق، مکانیک، اسکلت که مرتبط با استحکام ساختمان هستند وضعیت زنجان، برابر یا بالاتر از متوسط کشوری است.
ذبیحیان گفت: هم‌چنین در زمینه طراحی، زنجان جزو استانهای با نود و پنج درصد رعایت اصول است ولی مشکل اصلی ما در اجر است، یعنی افرادی که عملیات ساخت و ساز را انجام میدهند چون افراد فنی نیستند، این موضوع باعث میشود تا ساختمانها از جهت بهره برداری در آینده به علت تامین نشدن مواردی مثل عایقهای صوتی و حرارتی به مشکلاتی برخورد کنند.
وی تصریح کرد: اگر ساختمانها توسط مجریان ذیصلاح که دوره های متعدد را طی کرده و دارای پراونه اشتغال هستند، انجام گردد، مقررات و ضوابط در ساخت و سازها پیاده میشود اما متاسفانه به علت مباحثی مثل هزینه های خدمات فنی و مهندسی، مالکان سعی میکنند چندان به این مهم توجه نشان ندهند اما باید بدانیم که تبعات بعدی این نادیده گرفتن به مراتب بدتر است و کیفیت ساختمان را تحت تاثیر قرار می دهد.
رییس اداره نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: از طرفی احساس نیاز به مجری در ساخت و سازها مرهون عمکرد مناسب و مطلوب مجریان است، متاسفانه ایرادی که بعضا وجود دارد از طرف خود مجریان نیز است که در مواردی وظایف خود را به طور کامل انجام نمی دهند.
ذبیحیان افزود: با تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان استان، انتظار داریم خود این انجمن کنترل کننده مجریان برای حسن انجام خدمات مهندسی بشود.
مصالح استاندارد از مولفه های مهم ارتقای کیفیت ساخت و سازها است
دبیر کارگروه مصالح ساختمانی استان زنجان به ضرورت توجه به استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها اشاره کرد و افزود: سازه هایی که در کشور و استان ساخته میشود جزو کالاهای سرمایه ای است، بنابراین ضرورت دارد برای حفظ و نگه‌داری از آنها تلاش مضاعفی انجام شود.
صبایی گفت: کیفیت در سازه ها فقط در خدمات مهندسی خلاصه نمیشود بلکه جمعی از مولفه ها در تحقق کیفیت ساختمانها تاثیر دارد که شامل خدمات مهندسی، مصالح، حضور مهندسین طراح، ناظر و مجری در ساختمانها، اعتقاد و انگیزه سازندگان و بهره برداران برای ارتقای کیفیت بناها است.
صبایی به وظیفه رسانه ها در مورد اطلاع رسانی پیرامون استاندارد بودن مصالح تاکید کرد و گفت: این ضروری است که کارفرمایان، بهره برداران مطلع شوند و آموزشهای لازم را ببینند تا در خریدها و تامین مصالح مورد نیاز، طبق استاندارد عمل کنند.
وی با عنوان این که متولی اصلی موضوع مصالح استاندارد در ایران، سازمان ملی استاندارد و به تبع آن ادرات کل استاندارد در استانها است، تصریح کرد: کالاهایی همچون میلگرد، بتن آماده، آجر فشاری، ایزوگام، یونولیت، کاشی و سرامیک از جمله موارد مشمول استاندارد اجباری است که کد استاندارد روی آنها درج شده و شهروندان میتوانند با ارسال آن کد به سامانه پیامکی استعلام اعتبار استاندارد مصالح ساختمانی به شماره ۱۰۰۰۸۶۴۲، از اعتبار آن مطلع گردند.
صبایی ادامه داد: با مشارکت سازمانها و ادارات نظام مهندسی، راه و شهرسازی، استاندارد، صنعت ومعدن، اصناف و حوزه نظام فنی و اجرایی استان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک کار هماهنگی در جهت استانداردسازی مصالح را آغاز کرده ایم که طی آن فرایند تولید، عرضه و مصرف مصالح در استان بصورت مستمر کنترل می گردد.
منبع: ایرنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ آبان ۹۹
469 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0