جبران عقب ماندگیهای بخش مسکن ریاست جمهوری بیان کرد

جبران عقب ماندگیهای بخش مسکن

حسن روحانی روز 2شنبه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی ضرورت شتاب و تحرک در بخش مسکن را مورد تأکید قرار داد و افزود: از وزیر مسکن و شهرسازی میخواهم که عقب ماندگی های گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه سببب ایجاد آرامش در بازار مسکن گردد.

کد خبر: 970920017 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷ - ۶:۴۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حسن روحانی روز ۲شنبه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی ضرورت شتاب و تحرک در بخش مسکن را مورد تأکید قرار داد و افزود: از وزیر مسکن و شهرسازی میخواهم که عقب ماندگی های گذشته را در بخش مسکن جبران کند، به نحوی که تحرکات ایجاد شده در این حوزه سببب ایجاد آرامش در بازار مسکن گردد.

جبران عقب ماندگیهای بخش مسکن

جبران عقب ماندگیهای بخش مسکن

جبران عقب ماندگیهای بخش  مسکن

وی، گزارش های ارایه شده در این نشست را امیدوارکننده دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه بزرگ و گسترده ای است و طبیعتاً اداره آن هم دشوار است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود نظارت دقیق بر ساخت و ساز مسکن را مورد تأکید قرار داد و افزود: در بخش ساختمان باید نظارت های دقیق وجود داشته باشد و حتی می توان شرکت ناظری از خارج بر این حوزه نظارت کند.

وی اظهار کرد: چقدر از ساختمان هایی که احداث می گردد در چارچوب روز است و چند سال در این حوزه عقب هستیم. آیا امروز نظارت دقیقی در حوزه مسکن اعمال می گردد؟ اگر چنین است چطور در پل ذهاب پس از چند سال، ساختمان ها فرو می ریزد و بیمارستانی در اسلام آباد در حالیکه هنوز افتتاح نشده، فرو می ریزد و چرا در زلزله دچار تلفات زیادی می شویم؟

رییس جمهوری تصریح کرد: در کشورهای جهان ساختمان ها را برای حداقل سیصد سال آینده می سازند و در ایران گذشته نیز مساجد و ساختمان هایی با قدمت هزار ساله داریم که از جمله می توان به طاق کسری، نقش جهان و گنبد شیخ لطف الله اشاره کرد که هنوز هم به زیبایی می درخشند، ولی چرا امروز، ساختمان هایی می سازیم که بعد از گذشت پانزده سال کلنگی محسوب می گردد.

روحانی با تأکید بر این که باید تحول بزرگی در کیفیت ساختمان ها ایجاد گردد، خاطر نشان کرد: ساختمان هایی که احداث می گردد، باید نقشه و سند کیفیت داشته باشد.

وی، بازآفرینی شهری و توجه به بافت های فرسوده را اقدامی خیلی ارزشمند توصیف کرد و افزود: توجه به این موضوع در کنار تقویت صنعت ساختمان می تواند اشتغال، امنیت بیش تر و رفاه و آسایش بهتری را برای مردم بدنبال داشته باشد و امروز لازم است همه به جای ایجاد منزل بدنبال ساخت مسکن و محل آرامش برای مردم باشیم.

وی، لزوم نظارت دقیق در حوزه مسکن را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ناظر مسکن باید غیر از تولیدکننده باشد، باید تولید مسکن به توسعه گر واگذار شده، ولی بایستی به دقت نسبت به ساخت و ساز آن نظارت داشت و توجه داشته باشیم که بدنبال بساز و بفروش نیستیم، بلکه خواهان توسعه گر و افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم.

رییس جمهوری با تأکید بر لزوم تولید مسکن خوب و ارزان برای مردم، افزود: باید مسکن ارزان را از منابع درست تولید کنیم و در این راستا دولت می تواند امکاناتی که در اختیار دارد از جمله زمین و یکسری خدمات را بعنوان آورده خود در اختیار مردم قرار دهد و بانک ها نیز میتوانند با ارایه تسهیلات برای تأمین مسکن به مردم کمک کنند.

وی گفت: در دوره گذشته از جیب مردم برای ساخت مسکن استفاده شد و چهل و پنج هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن داده شد که این مبلغ در خوشبینانه ترین حالت سی درصد تورم را برای مردم و کشور بهمراه داشت. انجام چنین اقداماتی خیلی آسان است و با این گونه برداشت از بانک مرکزی می توان هزاران واحد مسکونی را برای مردم احداث کرد، ولی بایستی نسبت به تبعات، افزایش نقدینگی و تورم توجه داشت.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: بازآفرینی بافت های فرسوده پنجاه درصد متعلق به توسعه گر است و بانک ها به خانه اولی ها تسهیلاتی با سود پایین ارایه می کنند و پنجاه درصد نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی می ماند که می تواند در بازآفرینی بافت های فرسوده از آن استفاده کنیم.

روجانی با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر احداث چهارصد هزار واحد مسکونی در دو سال آینده و بازآفرینی برخی محله های فرسوده، یاد آور شد: اگر این کار با دقت و نظارت دقیق انجام گردد و زمین های آن را دولت در اختیار توسعه گر بگذارد و با دقت به فعالیت آن نظارت کند نه تنها مردم صاحب خانه می شوند، بلکه مصرف انرژی هم بهینه خواهد شد و صرفه جویی هایی در کنار آن انجام می شود که برای زندگی و رفاه مردم مفید خواهد بود.

جبران عقب ماندگیهای بخش مسکن

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته در بخش مسکن اگر چه اقداماتی شده، ولی باید شتاب بیش تری می داشت، لذا از وزیر راه و شهرسازی می خواهم که عقب ماندگیهای گذشته را جبران کند و با ساخت و سازهای جدید بازار مسکن هم آرامش بیابد.
روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله شهرک سازیهای جدید، افزود: منشأ اولیه شهرسازی در گذشته وجود آب بوده است و امروز نیز ضروری ترین مسأله در ساخت شهرک های جدید تأمین آب است و باید در این مقوله به سمت مهندسی سازی، مصرف کم انرژی، رفاه بیش تر مردم و امنیت حرکت کنیم.

رییس جمهوری، همچنین توجه به معماری در احداث مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: معماری از مقوله های خیلی مهم در ساخت مسکن در شهرسازی است و توجه به آن یک ضرورت است. امروز می توان در هر استانی و در کنار شهرهای بزرگ، شهرک هایی با مهندسی جدید احداث کرد.

در ادامه با قدردانی از فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب، خاطر نشان کرد: امروز در بازآفرینی بافت های فرسوده می توان رقابت سالم و خوبی بین بنیاد و سازمان نوسازی ایجاد کرد تا در نتیجه آن شاهد تحول مثبت در حوزه مسکن باشیم.
شماری از معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد خود در حوزه های مختلف مسکن ارایه کردند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ آذر ۹۷
728 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0