نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند حامد خان جانی

حقوق شهروندی و کیفیت ساختمان

طبق حقوق شهروندی و آن چه در قانون اساسی به‌ عنوان اصلی از اصول ذکر شده، حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیازهایشان بهره‌مند گردند. طبق این اساس و بجهت تامین ایمنی و سایر ملزومات فنی و اجرایی ساختمان و مسکن مناسب، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اسفند هفتاد و چهار مورد تصویب مجلس قرار گرفته است.

کد خبر: 960722009 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ مهر ۹۶ - ۱۰:۱۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  طبق حقوق شهروندی و آن چه در قانون اساسی به‌ عنوان اصلی از اصول ذکر شده، حق شهروندان است که از مسکن ایمن و متناسب با نیازهایشان بهره‌مند گردند. طبق این اساس و بجهت تامین ایمنی و سایر ملزومات فنی و اجرایی ساختمان و مسکن مناسب، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در اسفند هفتاد و چهار مورد تصویب مجلس قرار گرفته است.حقوق شهروندی و کیفیت ساختمان

حقوق شهروندی و کیفیت ساختمان

حقوق شهروندی و کیفیت ساختمان

حقوق شهروندی و کیفیت  ساختمان

*حامد خان جانی گفت: ماده دو این قانون شامل اهدافی از جمله تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌ های اسلامی در معماری و شهرسازی، نظم و انتظام امور مربوط بمشاغل و حرفه ‌های فنی و مهندسی این حوزه، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور، ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن، بالا رفتن سطح دانش فنی صاحبان حرفه ‌ها و ارتقا کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای آن، وضع مقررات ملی ساختمان بمنظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره ‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجرا و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به‌ عنوان بهره‌ برداران و حفظ و افزایش بهره‌ وری منابع مواد و انرژی و سرمایه ملی است.
برای تحقق بخشی از این اهداف و آن چه در مورد نظم و انتظام امور مهندسی و متناسب با ماده پانزده قانون در مورد وظایف و اختیارات هیات مدیره است، سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق ماده سه تاسیس شده است.
وضع مقررات ملی ساختمان هم که شامل اصول و قواعد فنی است که رعایت آن ها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره ‌برداری و نگه داری ساختمان‌ ها ضروری است، طبق ماده سی و سه بعهده وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. هم چنین در ماده سی و شش، آموزش و ترویج مقررات ملی از طریق وزارت ذکرشده به انجام می ‌رسد، موضوعی که در ماده سی و هفت آیین‌ نامه اجرایی ماده سی و سه قانون مصوب تیر هشتاد و سه به این شکل مطرح می ‌شود: وزارت راه و شهرسازی باید برای ترویج مقررات ملی ساختمان به افزایش آگاهی ‌های عمومی از طریق تهیه و پخش برنامه از رسانه‌ های عمومی یا سایر روش‌ های ممکن، برگزاری دوره‌ ها و سمینارهای آموزشی و بازآموزی برای کلیه دست ‌اندرکاران شاغل در بخش‌ های ساختمان و تنظیم و اعمال روش‌ های تشویقی بمنظور رعایت این مقررات با همکاری سایر وزارت خانه‌ ها و دستگاه‌ های اجرایی ذی ‌ربط اقدام کند.
از سویی مطابق ماده سی و شش آیین‌نامه اجرایی قانون مصوب بهمن هفتاد و پنج، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان ‌ها و دستگاه‌ های دولتی و غیردولتی می ‌توانند در هر موردی که با تخلف روبرو شده یا احتمال تخلف از ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان دهند، شکایت یا اطلاعات خود را به وزارت راه و شهرسازی و ادارات تابعه استانی بفرستند یا تسلیم کنند. با توجه به این مهم که قانون مورد نظر در جهت تحقق حقوق شهروندی، از طرفی وزارت راه و شهرسازی را مسوول ترویج اصول معماری و شهر سازی و رشد آگاهی عمومی معرفی کرده و از طرف دیگر، مردم را در جایگاه کنترل ‌کننده ضوابط و گزارش ‌دهنده تخلف از مقررات قرار داده و برای آن سازوکار مشخصی در نظر گرفته است.

حقوق شهروندی و کیفیت ساختمان


در همین راستا، بند ز ماده بیست و یک قانون، سازمان نظام مهندسی را موظف به همکاری با وزارت خانه مذکور در زمینه ترویج مقررات کرده است. مواردی هم چون ضرورت بهره‌ گیری از خدمات مجریان دارای صلاحیت از طرف مالکان و سرمایه‌ گذاران در اجرای ساختمان و لزوم صدور شناسنامه فنی و ملکی که سندی در مورد جزئیات اجرایی و مصالح مصرفی در ساختمان است از طرف سازمان نظام مهندسی و لزوم صدور پایانکار از سوی شهرداری بر مبنای شناسنامه مذکور از حقوق اساسی شهروندان در جهت برخورداری از ساختمان و مسکن ایمن و مناسب مطرح است. موارد متعددی هم در مقررات ملی ذکر می‌ شود که نه به بهره‌ برداران مستقیم ساختمان، بلکه به همسایگان و هم‌ جوارها مربوط است.
بعنوان مثال در بند ۱۲-۳-۱-۱۱ از مبحث دوازده با عنوان ایمنی و حفاظت کار حین اجرا آمده است: بمنظور حفظ سلامت و تامین ایمنی کارگران، عابران و مجاوران کارگاه‌ های ساختمانی، سازنده باید اقدامات لازم برای کنترل گرما و حرارت زیاد، رطوبت و بخار داغ، سر و صدا و ارتعاش، گرد و غبار، دود و سایر علل آلوده‌ کننده محیط زیست در کارگاه‌ های ساختمانی و اطراف آن را به ‌عمل آورد. چنان چه وزارت راه و شهرسازی در دولت اعتدال، توجه ویژه ‌ای به اصلاح مقررات و ارتقای نحوه ارائه خدمات از طرف مهندسین ساختمان دارد،درخور است تا زمینه ‌های افزایش آگاهی عموم مردم از طرق ممکن را هم فراهم آورد، چه مردم به‌ عنوان بهره‌ برداران نهایی در صورت اطلاع و آگاهی از حقوق خود، نقش اساسی در افزایش کیفیت و بهره وری ساختمان با مطالبه آن از مالکان، سرمایه ‌گذاران، مهندسین و مسوولین ایفا می ‌کنند.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مهر ۹۶
1376 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0