تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان

تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان

تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان ، است. مهندسین می‌توانند با در نظر گرفتن قوانین و استفاده به جا از آن‌ها، نیازهای نسل بشر را در کمترین زمان و با بالاترین بازده بر طرف سازند

کد خبر: 021220003 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ اسفند ۰۲ - ۱۰:۱۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان ، است. مهندسین می‌توانند با در نظر گرفتن قوانین و استفاده به جا از آن‌ها، نیازهای نسل بشر را در کمترین زمان و با بالاترین بازده بر طرف سازند

تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان

تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان
حکیمی در همایش بزرگ مهندسان گفت:
تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی استان سمنان است
رییس نظام مهندسی ساختمان استان سمنان تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی را از اقدامات این سازمان برشمرد و افزود: با الکترونیکی شدن کنترل نقشه ها، مهندسان می توانند در ساعات مختلف شبانه روز نقشه ها را بارگزاری و کار خود را تسریع دهند.
آخرین ماه زمستان برای جامعه مهندسین بسیار اهمیت دارد، چرا که پنجم اسفند مصادف است با روز مهندس که به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی نام‌گذاری شده است.
مهندسین می‌توانند با در نظر گرفتن قوانین و استفاده به جا از آن‌ها، نیازهای نسل بشر را در کمترین زمان و با بالاترین بازده بر طرف سازند.
واقعیت این است که نیاز جامعه مدرن به مهندس و ذهنیت مهندسی قابل انکار نیست، ذهنیتی که با ریاضی آشناست و بسیار محاسبه‌گر و عملگراست، در پی کسب حداکثر بهره‌وری از حداقل امکانات موجود است. ذهنیت او استدلالی است و سعی می‌کند هر چیزی را در چارچوب الگوهای مهندسی و معادلات ریاضی ببیند.
باید مهندسی را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم، تا یکی از مهم‌ترین شروط توسعه و پیشرفت را محقق کنیم، ولی اگر قرار باشد که ذهنیت مهندسی را بر همه امور قراردهیم، در این صورت نه‌تنها به جامعه و این امور خدمت نکرده، بلکه جایگاه مهندسی را نیز تضعیف کرده‌ایم.
بدون مهندس، یک جامعه دارای ظاهری مدرن نخواهد بود و ساختار آن با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد. فقدان خدمات مهندسی منجر به پیش آمدن مشکلات متعدد در زمینه‌های مختلف خواهد شد.
جامعه بدون مهندس مانند یک آبادی بدون آب است. سهولت در رفت و آمد، دستیابی به حمل و نقل آسان، تولید انواع مواد غذایی، تولید انواع خودرو، ساخت مسکن، آبادی و راه سازی شهرها و روستاها و …. بدون مهندس از بین می‎رود. در واقع در جامعه مدرن کنونی به هر سو که بنگرید اجزایی مهندسی شده می‎بینید. مهندسان نبض جامعه را فعال می کنند و روح زندگی مدرن به آن می‎بخشند، مهندسی که حتی پزشکان هم فعالیت خود را مرهون حضور او هستند. در واقع روز مهندس ، روز تجلیِ علم، خلاقیت و فن‌آوری است. او علم مهندسی را می‎آموزد، با خلاقیت خود در می‎آمیزد و در کنار آن فن‎آوری را نیز به کار می‎گیرد.
تصور پویایی یک جامعه بدون مهندس بسیار مشکل است. اما با تمام تاثیرگذاری و اهمیتی که یک مهندس در جامعه از خود بر جای می‎گذارد نقش او در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‎شود این در حالیست که او زیربنای هر صنعت ، رشته و فعالیتی را رقم زده است، از پزشکی گرفته تا ده‎ها عنوان و منصب شغلی دیگر. نکته بسیار مهم دیگر این است که اهمیت مهندس در جامعه کنونی به حدی مغفول مانده که حجم عمده‎ای از فارغ التحصیلان رشته‎های مختلف مهندسی یا بیکار هستند و یا اینکه در رشته‎های غیرمرتبط تحصیلی خود مشغول به کار هستند. در واقع سالیانه هزاران دانشجو بدون برنامه ریزی و بدون پشتوانه قوی شغلی جذب دانشگاه‎های مختلف می‎شوند تا در رشته‎های متعدد مهندسی مشغول به تحصیل شوند.
به هر حال در روزی که مقارن با سالروز تولد خواجه نصیر الدین طوسی است هم می‎توانیم زحمات مهندسان را ارج بنهیم و باز هم یادآوری کنیم که جامعه مدرن بدون آنها از هم می‌پاشد و هم این مساله را یادآوری کنیم که مهندسان جز مظلوم‌ترین فارغ‌التحصیلان ایران محسوب می‌شوند. نوع سیستم حاکم بر دانشگاه‌های کشور باید به گونه ای طراحی شود که در سال‌های آینده شاهد این حجم از مهندسان بیکار در کشور نباشیم.
به همین مناسبت جشن بزرگداشت روز مهندس با حضور استاندار سمنان، فعالان مجموعه نظام مهندسی در سالن هلال احمر سمنان برگزار شد.
در این مراسم از تعدادی از مهندسان برتر استان در رشته های مختلف تجلیل شد.
استاندار سمنان در این مراسم بیان کرد: دقت، اشرافیت و نظارت بر ساخت پروژه های مسکونی و عمرانی در ابعاد مختلف همچون‌ کیفیت مصالح، امنیت و … از وظایف اصلی مهندسان است که باید نهایت دقت در این خصوص انجام شود.
سید محمد رضا هاشمی، گفت: قرار است در طول چهار سال فعالیت دولت سیزدهم مجموعا شصت هزار واحد مسکونی در سطح استان ساخته شود که در حال حاضر تعداد ۲۱ هزار واحد مسکونی درحال ساخت می باشد که از این تعداد چهار هزار واحد مسکونی آماده تحویل است.‌
به گفته وی، استان سمنان بعد از خراسان جنوبی، دومین استان‌ موفق کشور در طرح نهضت ملی مسکن معرفی شده است.

وی با عنوان اینکه، به منظور اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۱۵۰۰ هکتار زمین الحاق یا تغییر کاربری شده و یک هزار هکتار دیگر نیز آماده الحاق است، گفت: مجموعا به منظور اجرای طرح نهضت ملی مسکن به میزان سه هزار هکتار زمین برای مدت چهار سال پیش بینی شده است.‌
هاشمی ادامه داد: از مجموع شصت هزار واحد مسکونی تعهد شده در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، سی هزار واحد در شهر جدید ایوانکی و سی هزار واحد باقی مانده نیز مربوط به سایر شهرهای استان است.
وی، از مهندسان ناظر خواست به منظور حفظ جان و سلامت مردم، نهایت سخت گیری را در امر نظارت بر ساخت و ساز پروژه ها اعمال نمایند.
مهدی حکیمی رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان سمنان هم در این مراسم، بیان کرد: مهندسان نظام‌ مهندسی در هفت رشته مشغول فعالیت هستند.
استاندار سمنان گفت: از ششصدوپنجاه هزار مهندس در سراسر کشور بیش از پنج هزار نفر در استان مشغول فعالیت و عضو این سازمان هستند.
جامعه مهندسی ایران در ادوار مختلف منشأ خدمت بوده است/ مهندسان به افزایش کیفی تولیدات داخلی کمک کنند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان هم در دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی و بسیج مهندسین استان بیان کرد: جایگاه مهندسان در بخش‌های مختلف عمرانی، صنعتی و معدنی حائز اهمیت و غیرقابل انکار است.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، در این دیدار که به مناسبت بزرگداشت دانشمند برجسته ایرانی «خواجه نصیرالدین طوسی» و پاسداشت روز مهندس برگزار گردید، فعالیت‌های «ذی القرنین» را یکی از مصادیق تاریخی مهندسی خواند و گفت: با رشد علم و دانش در دوره‌های مختلف، حوزه مهندسی نیز شامل تحولات بزرگی شده است به گونه‌ای که امروز در صنعت ساختمان جدیدترین تجهیزات و فناوری‌ها، جایگزین روش‌های پیشین شده‌اند.
امام جمعه سمنان، تبیین نقش مهندسان در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان را باعث افزایش رغبت عمومی برای استفاده از خدمات مهندسی عنوان کرد و گفت: کار فرهنگی در بخش خدمات فنی و مهندسی می‌تواند به استقبال بیشتر جامعه از این بخش بیانجامد.
نماینده مقام معظم رهبری در استان با یادآوری نقش مهندسان در هشت‌سال دفاع مقدس گفت: جامعه مهندسی در ادوار مختلف منشأ خدمات و برکات فراوانی برای کشور بوده است.
مطیعی با بیان اینکه شهدای هسته‌ای و نیز شهدای شاخص مانند شهید چمران جزو افتخارات جامعه مهندسی کشور محسوب می‌شوند، افزود: یکی از کارهای مهم امروز مهندسان، نقش‌آفرینی در بخش تولید است چراکه یکی از لوازم افزایش کیفی تولیدات، استفاده از دانش مهندسی است.
وی، صدور خدمات فنی و مهندسی را یکی از کارکردهای جامعه مهندسی ایران برشمرد و گفت: اقدامات مبتکرانه و خلاقانه در بخش مهندسی به اقتدار بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.
مهدی حکیمی رئیس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان سمنان، در حاشیه این مراسم، از فعالیت بیش از ششصد هزار نفر مهندس در کشور خبر داد و افزود: سهم استان سمنان از این تعداد مهندس، بالغ بر ۵ هزار نفر در هفت رشته مهندسی معماری، عمران، برق، مکانیک، نقشه برداری، ترافیک و شهرسازی است که در حوزه ساختمان فعالیت و به مردم خدمات ارائه می کنند.
حکیمی گفت: حدود ۳ هزار نفر از پنج هزار مهندس فعال عضو این سازمان در استان دارای پروانه اشتغال هستند و الباقی نیز فقط عضو سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان بوده که تاکنون موفق به گذراندن آزمون و دریافت پروانه نشده اند.
حکیمی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان برحسب وظایف ذاتی خود به دنبال اجرای مقررات ملی شهر سازی در ساختمان‌های در حال ساخت در استان است، گفت: ساختمان‌های عمومی، مراکز خرید، ادارات، مدارس و سایر ابنیه‌ای که مورد استفاده قشرهای مختلف جامعه قرار می‌گیرند مکلف به اجرای ضوابط ساخت و ساز در این حوزه هستند.
وی با بیان اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان موظف به رعایت ضوابط مربوط به این حوزه در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری هستند، افزود: وظیفه نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی بر عهده هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان در استان است.

حکیمی، با بیان اینکه مجموعه نظام مهندسی ساختمان مطابق با قانون نظام مهندسی مصوب ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی فعالیت و بر اساس این قانون و آیین نامه های اجرایی ضوابط و مقررات ملی بیست و سه گانه انجام می شود، افزود: مقررات ملی هر ۳ سال یک بار تغییر پیدا می کند و لازم است تا مهندسان نیز آموزش های لازم را با توجه به تغییرات اعمال شده فرا بگیرند.
وی، از برگزاری کلاس های آموزشی و دوره ایمنی بهداشت سلامت به نام “اچ اس ای” به عنوان یکی از دوره های الزام آور برای مهندسان خبر داد و افزود: آموزش بحث ۱۹ صرفه جویی در مصرف انرژی هم از یکی دیگر از دوره های آموزشی الزامی برای مهندسان بود که اخیرا با ابتکار عمل هیات مدیره همایش ملی فناوری‌های نوین و بهینه‌سازی انرژی با رویکرد تجاری سازی در صنعت ساختمان در سمنان برگزار و حدود یک هزار و دویست نفر از مهندسان عضو نظام مهندسی کشور در این رویداد بزرگ شرکت و عمده آنان این دوره را فرا گرفتند.
وی، از برگزاری یک هزار ساعت دوره آموزش عمومی و تخصصی توسط سازمان برای اعضا در سال جاری خبر داد و افزود: در این دوره‌های آموزشی که توسط اساتید مجرب در کل استان برگزار گردید، بیش از ۲ هزار و چهارصد نفر از اعضای دارای پروانه اشتغال به کار شرکت کردند.
وی گفت: این دوره‌های آموزشی در رشته‌های عمران و معماری، برق و مکانیک، نقشه برداری و مباحث عمومی برگزار شده که در مجموع بیش از ۳۲ هزار و ۶۸ نفر ساعت از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، با بیان اینکه در سال جاری ۵۱ عنوان دوره با هدف تمدید و ارتقا دوره‌های اختصاصی در تمامی شهرستان‌های استان برگزار شده است، گفت: بازآموزی مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، اجرای ساختمان‌های فولادی، آشنایی با پدافند غیرعامل، آشنایی با شرح وظایف مجری، ضوابط حقوقی مرتبط و قراردادهای ساخت و … از جمله دوره‌های برگزار شده است.
حکیمی از آغاز طرح مجریان ذیصلاح در این استان بعد از ۲۸ سال خبر داد و افزود: حضور متخصصان و مهندسین مرتبط با صنعت ساختمان به عنوان مجری ساختمان زمینه ساز ارتقاء کیفیت در ساخت و سازهای شهری شده و از این به بعد اجرای ساخت و ساز ساختمان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیت دار صورت می گیرد.
وی گفت: اجرای ساختمان توسط مجری منجر به داشتن ساختمان با کیفیت و صدور «شناسنامه فنی» و ملکی می‌شود که این شناسنامه یک سند رسمی در کنار سند ملکی ساختمان است و نام افراد دخیل در ساخت در این شناسنامه قید می‌شود که تضمین کیفیت، اجرا و پاسخ‌گویی دارد.
حکیمی تصریح کرد: ساختمان سازی و تولید ساختمان امری تخصصی است و باید توسط متخصص ساخته شود، طراح در زمینه طراحی معماری، سازه و تاسیسات برق و و ناظر ساختمان در گذشته فعالیت داشتند و ناظر بر تطابق طرح با اجرا نظارت داشت و برای مراجع ذیصلاح در صدور پروانه گزارش ارایه می کرد.
وی گفت: از نگاه فنی به مردم توصیه می شود در حوزه ساختمان به عنوان محل امن و ایمن برای خانواده‌ها ارزش قایل باشند و ساخت و ساز را به متخصص این بخش بسپارند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان ادامه داد: براساس قانون مصوب سال ۱۳۷۴ طراحی، نظارت و اجرا بر عهده سازمان نظام مهندسی است و اقدامات خوبی در حوزه نظارت و طراحی قانون اجرا شد، اما در بخش اجرا در استان سمنان ضعف وجود داشت.
حکیمی با بیان اینکه حق مصرف کننده است که ساختمان یک مجری در مرحله ساخت داشته باشد، گفت: در اجرا و ساخت و ساز طی این سال‌ها مجریان مرحله ساخت ساختمان به عنوان جوابگوی مباحث ساخت وجود نداشتند که این ضعف بزرگی برای بهره‌بردار محسوب می‌شد که نداند چه کسی جوابگوی ساخت و ساز و معماری ساختمان است.
وی گفت: با پی‌گیری انجام شده در کشور و استان حدود یک سال و نیم است که ساخت ساختمان در استان سمنان مجری دارد و هیات ۴ نفره شامل معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیران راه و شهرسازی استان سمنان و شهردار مرکز استان سمنان اجرایی و عملیاتی شد و ساختمان متولی دارد.
به گفته وی، برخی به اشتباه فکر می‌کنند مجری اجرای ساختمان هزینه اضافه به مصرف‌کننده تحمیل می‌کند، اما وقتی ساخت ساختمان به فردی که صلاحیت اجرا دارد، واگذار گردد، این اقدام منجر به کاهش هزینه در بخش‌های مختلف از جمله نیروی انسانی، مصرف انرژی و مصالح می‌شود و فرد دارای مهارت ساختمان‌سازی دستمزد خود را از این بخش دریافت می‌کند.

وی گفت: در ماده چهار قانون نظام مهندسی از سال ۷۴ مصوب مجلس شورای اسلامی اعلام شده ورود افراد غیرصلاحیت دار در امر ساختمان سازی ممنوعیت دارد و متاسفانه ظرف ۲۸ سال شاهد هستیم که هر کسی با هر شغل و سمتی وارد امر ساختمان سازی شده است و ما شغل دائمی به عنوان ساختمان سازی دارای مجزهای لازم نداریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان با بیان اینکه گروهی در این نزدیک به سه دهه به عنوان بساز و بفروش به مقوله ساختمان ورود کرده و قصد دارند که ساختمان که یک ثروت و سرمایه ملی است را به نفع خود تمام کنند، ادامه داد: این افراد نه به لحاظ مدرک تحصیلی و میزان تجربه و کار عملی و … گواهی و مدرکی ندارند که اگر داشته باشند، راهکارهای قانونی محیا است و می توانند شکایت کنند.
حکیمی با اشاره به ادعای تازه کار بودن مهندسان و بی تجرگی آنها، گفت: مهندسان مجری بعد از اینکه درس شان تمام می شود، سه سال کارآموزی می کنند و بعد از سه سال وارد آزمون های سازمان سنجش می شود که بسیار سخت و مشکل است و بسیار مهندسانی هستند که سال ها پشت آزمون ها می مانند و قبول نمی شوند.
وی با بیان اینکه مهندسانی که در این آزمون ها قبول شوند، پایه سوم را دریافت و بعد از چهار سال پایه دو و بعد از ۵ سال پایه یک را دریافت خواهند کرد، افزود: ساختمان ها نیز رتبه بندی شده است و هر ساختمان بر اساس صلاحیت مهندس مجری، به دست یک مهندس سپرده می شود
وی با بیان اینکه امکان ندارد ساختمانی با تعداد طبقات بالا و متراژ زیاد به دست مهندسی سپرده شود که تجربه اندکی دارد، ادامه داد: نظام مهندسی استان سمنان در مورد مشخص کردن مهندسان مجری چیزی را تصویب نکرده بلکه این قانونی است که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و آئین نامه های هیات وزیران باید اجرایی گردد، از سوی دیگر شیوه نامه ها و ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی تمام این مسائل را مشخص کرده است.
حکیمی با بیان اینکه ما مسائل مرتبط با مجری و … را تعیین نکرده و متولی این امر نیز راه و شهرسازی است، گفت: از نظام مهندسی خواسته شده که در امر ساختمان سازی باید مجری ساختمان معرفی گردد و ما نیز در این زمینه ورود می کنیم از سوی دیگر قیمت هایی که برای مهندسان تعیین کرده اند نیز ساز و کار خودش را دارد.
وی گفت: برای پنج مهندس طراح و پنج مهندس ناظر قیمت مثلا برای ساختمان پنج الی شش طبقه متری سیصد هزار تومان است این مبلغ به نسبت ساخت و ساز که متری ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است چیزی نیست از سوی دیگر مهندسان ناظر ما همین حالا هم نصف قیمت در حال کار هستند زیرا قیمت ساخت و ساز از سوی وزارت راه و شهرسازی به ما متری شش میلیون تومان اعلام شده است در صورتی که ما می دانیم که نرخ ساخت و ساز متری ۱۰ الی ۱۲ میلیوون تومان است در نتیجه شرایط را هم درک کرده ایم و مهندسان ما نصف قیمت کار می کنند.
وی با بیان اینکه ۹۸ درصد ساختمان اجناسی مانند کاشی، سرامیک، و چوب و آهن و سیمان و … است و لذا برخی سازندگان در آن هزینه ها دست شان به جایی بند نیست و نمی توانند کاری را صورت دهند در نتیجه دیوار کوتاه مهندسان را پیدا کرده و به این موضوع می پردازند، گفت: این موضوع قدری از انصاف دور است که توسط برخی سازندگان مطرح می گردد.
وی، به مشکلات و چالش های درون سازمانی اشاره کرد و افزود: عدم دریافت حق الزحمه واقعی توسط مهندسان این سازمان از جمله مشکلات است. حق الزحمه های مهندسی تابعی از قیمت ساخت و ساز می باشد که راه و شهرسازی از سال ۱۳۷۸ تاکنون قیمت واقعی را اعلام نکرده و بعد از آن با اعمال تعدیل در حق الزحمه، باعث شده که مهندسان مقداری نسبت به ارائه خدمات خود ضعف نشان دهند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان گفت: البته این موضوع توجیهی برای کم کاری مهندسان که مسئولیتی را قبول کرده اند نیست و باید خدمات و نظارت خود را به خوبی انجام دهند و این سازمان نیز کنترل و نظارت خود را بر مهندسان تقویت کرده است.
حکیمی، تغییر شیوه کنترل نقشه از روش سنتی به الکترونیکی را از اقدامات این سازمان برشمرد و ادامه داد: با الکترونیکی شدن کنترل نقشه ها، مهندسان می توانند در ساعات مختلف شبانه روز نقشه ها را بارگزاری و کار خود را تسریع دهند.
وی هم‌چنین از الکترونیکی شدن گزارش های مرحله ای به عنوان دیگر اقدامات این سازمان یاد کرد و افزود: مهندسان می توانند گزارش های خود را در هر ساعت و از هر مکانی به مراجع صدور پروانه ارسال کنند.حکیمی، اصلاح قراردادها و متناسب سازی هزینه ها با هدف حمایت از صاحبان کار- پی‌گیری درصدهای بین رشته ای و توزیع یکنواخت برای رشته های مختلف که به نتیجه رسید- فراهم کردن امکانات رفاهی، ورزشی، تفریحی و گردشگری- میزبانی مسابقات کشوری و برگزاری مسابقات استانی- مشارکت با دستگاه های اجرایی از جمله راه و شهرسازی و انعقاد تفاهم نامه هایی در راستای پروژه های نهضت ملی و تسریع در اجرای آن و هم‌چنین ارائه خدمات آزمایشگاهی از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان بوده است.
منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ اسفند ۰۲
254 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0