مراسم روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مراسم روز مهندس با حضور محمد اسلامی

مراسم روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

با حضور محمد اسلامی، رئیس، اعضای هیات مدیره وجمع کثیری از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران جشن روز مهندس برگزار گردید.

کد خبر: 971204028 تاریخ انتشار: شنبه ۴ اسفند ۹۷ - ۶:۵۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان تهران،با حضور محمد اسلامی، رئیس، اعضای هیات مدیره وجمع کثیری از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران جشن روز مهندس برگزار گردید.

مراسم روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مراسم روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مراسم روز مهندس در سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان تهران

در آیینی که شب گذشته بمناسبت فرارسیدن هفته مهندس از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در مجموعه تالار همایشهای وزارت کشور برگزار گردید.
ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: هنوز بخش عمده‌ای از ساخت و سازهای درون شهری توسط مهندسین انجام نمی ‌شود/ وزیر راه و شهرسازی: باید ساخت و ساز توسط مهندسین انجام گردد
محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این آیین، ضمن تبریک روز مهندس به مهندسین، افزود: نخستین پرسشی که در چنین روزی به ذهن خطور م کند، اینست که چرا یک روز به نام مهندس نامگذاری شده و چرا این روز جهانی بوده و در اکثر کشورهای دنیا نظیر فرانسه، اسپانیا، هلند و…پاس داشته میشود؟ شاید در پاسخ بتوان گفت که تاریخ به ما آموخته که بزرگ‌ترین مشکلات بشری توسط مهندسان قابل حل است، بگونه ای که با گذشت زمان و مدرنیته شدن جوامع بشری، مهندسی در بخشهای مختلف زندگی ورود کرده، بگونه ای که در اکثر دانشگاههای معتبر جهان، مهندسی در رشته های متفاوتی نظیر مهندسی پزشکی، مهندسی اقتصادی و مهندسی فرهنگ تدریس می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تصریح کرد: در همین سرزمین خودمان نیز مهندسی قدمتی پنج هزار ساله دارد و مهندسین ایرانی در گذشته با کم‌ترین امکانات و در بدترین شرایط ممکن، بهترین شرایط را برای زندگی فراهم کردند.
طاهری در خاتمه افزود: لازم است به اطلاع اعضای محترم برسانم که با همدلی و همراهی اعضای هیأت مدیره دوره هشتم در ماههای اخیر توجه ویژه ای به استفاده از سازندگان ذی صلاح در ساخت و ساز شهری شده و آسیبها در این بخش مورد شناسایی قرار گرفته است. لذا امید و باور دارم اگر نهادهای مدیریت شهری از جمله شورای شهر، شهرداری و نظام مهندسی با هم همکاری داشته باشند، شاهد این خواهیم بود که تمامی ساخت و سازهای شهری بزودی توسط مهندسین انجام گرد. بنظر میرسد باید حضور وزیر محترم راه در این آیین را مغتنم شمرد و مهمترین دغدغه مهندسین در سال جاری را که همان عدم افزایش تعرفه خدمات نظام مهندسی را بازگو کرد. مطمئن هستم با تدابیری که وزیر محترم راه در این مورد اندیشیدند، بزودی شاهد افزایش تعرفه خدمات نظام مهندسی حتی در سال جاری خواهیم بود.
در ادامه این آیین، وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریک روز مهندس بیان کرد: بنظر میرسد که بحث مهم ما در این آیین، بحث تعرفه خدمات نظام مهندسی باشد. فکر میکنم مهمترین اولویت بزرگ امروز جامعه مهندسی و خود ما، گشایش در ساخت و ساز در کشور و رونق بخشیدن به آن باشد. میزان پروانه های صادر گردیده ساختمان در مقایسه با تعداد مهندسینی که بعنوان یک جامعه نیم میلیونی در کشور حضور دارند، نسبتی خیلی ضعیف است که بایستی با روان سازی و اصلاح سیاستها برای تولید مسکن و فضاهایی که باید در کشور برای شتاب گرفتن عمران مسکن، توجه بیش تری به آن داشته باشیم.
اسلامی ادامه داد: ما باید اطمینان داشته باشیم که کار ساخت و ساز توسط اهلش انجام میشود، بدین معنا که توسط مهندسین انجام گردد و نه غیر مهندسین، این اصل موضوع ماست، در حقیقت ما باید دو محور را مدنظر داشته باشیم، یکی روان سازی و گسترش فعالیت ساخت و ساز و دیگری کنترل دقیق و قاطع برای جلوگیری از ورود افراد بدون صلاحیت به عرصه ساخت و ساز است. ما باید این دو محور را با جدیت تمام دنبال کنیم و در امتداد این سیاست، مشاغل و حرفه هایی هستند که باید در صنعت ساخت وساز بکار گرفته شوند.
وی افزود: از آن جا که امروز افرادی که فاقد صلاحیت و مهارت هستند، آیتمهای ساخت و ساز را انجام میدهند و جامعه مهندسی ما نظارت دقیقی انجام نمیدهد، رنجش را مردم میبرند. چرا که ضرر عدم رعایت استاندارد و کیفیت لازم به آن ها خواهند رسید و این موضوع برای جامعه نظام مهندسی بدنامی می آورد. بنابراین ما در این راستا باید حتما حرفه ها و مشاغل را ساماندهی کنیم.

مراسم روز مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

اسلامی افزود: نمیشود که هرکسی بدون این که دارای گرید فعالیت در یک رشته مهارتی باشد، در عرصه ساخت و ساز فعالیت کند. بنابراین ما طبق اختیارات و وظایفی که داریم این موضوع را ساماندهی خواهیم کرد. نکته مهم دیگر، اطمینان از عدالت در توزیع کار در میان جامعه مهندسین و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط منطقه است. تعیین تعرفه باید تابع ضوابط و مقرراتی باشد و با نقش آفرینی که خود سازمان نظام مهندسی در هر استان انجام خواهد داد باید تعرفه ها را تنظیم کرد و نباید بگونه ای باشد که گفته شود قیمتها افزایش پیدا کرده ولی تعرفه ها ثابت مانده است.
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: تعرفه ها باید در هر استان طبق ضوابطی که بزودی اعلام خواهد شد، تعیین گردد. نکته دیگر که باز هم مرتبط با خانواده نظام مهندسی بوده، اینست که ما نیازمند دگرگونی در دانش و مهارت مهندسین هستیم. ما به فرآیند رشد پایداری نیاز داریم که دانش و مهارت مهندسی همراه با مستندسازی و ارزش گذاری بر بهترین تجاربی که توسط مهندسان صورت میگیرد را روزافزون در کشور گسترش داده و پرورش نسل را از تجارب برتر ادامه دهیم.
اسلامی تصریح کرد: کل یافته های مهندسی ما در یک دوره غفلت تاریخی، به یغما برده شد و ما بجای یک کشور پیشتاز و پیش رو در نظام مهندسی، تبدیل به وارد کننده دانش نظام مهندسی شدیم در صورتیکه دانش مهندسی از ما به اروپا و سایر کشورها منتقل گردیده بود. ما نیاز داریم که جامعه مهندسی غیر از مباحث علمی و آکادمیک، در بخش حرفه ای کارهای متفاوتی انجام دهد. یک بخش در درون خود وزارت خانه است که مسئولیت قانونی برای گرداوری ضوابط و معیارها نظامات فنی را دارد. ما بایستی تحولی در تولید و عرضه و استقرار ضوابط و مقررات ساخت و ساز ایجاد کنیم که بتوانیم قابلیت اجرا و اثربخشی آن را ارتقا دهیم و در بخش دیگر، تبدیل کردن دانش مهندسی به دانش فناورانه بصورت اثربخش است که بتواند ساخت و سازها را با بهینه سازی انجام دهد.
وی گفت: ما نیازمند متناسب سازی هزینه ها و جلوگیری از هزینه های بی رویه در احداثات بناها هستیم. متاسفانه هنوز معلوم نیست که ساخت و ساز ما طبب روندی سنتی است یا صنعتی و بیش تر جنبه ای تلفیقی دارد و هزینه تخلفاتی که در این راستا صورت میگیرد را مردمی که مصرف کننده هستند، میپردازند.
اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: ما باید اثربخشی کنترل فنی و ساختمان را با تحولی که در روند و شکل و چگونگی ارائه ضوابط و معیارهای فنی صورت گرفته و با همکاری و نقش آفرینی نظام مهندسی در کل کشور فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: میتوانیم امیدوار باشیم که با نقش آفرینی که مرکز تحقیقات در معاونت مسکن و شهرسازی انجام میدهند، پایه گذار معیار و ضوابطی متفاوت باشند که نه تنها در داخل کشور بلکه بتوان از آن برای صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز استفاده کرد و این موضوع برای ما خیلی مهم است، چرا که میتواند کار آمدی نظام ساخت و ساز را در کشور گسترش داده و سطح ما را به یک برتری برساند.
اسلامی در خاتمه افزود: محور دوم حرفهایم مربوط به بازآفرینی شهری است که ما باید طبق آن، بتوانیم حاشیه نشینی و بافتهای فرسوده را تبدیل به سکونت گاههای باکیفیت کنیم. لذا میتوان با اعطای تسهیلات در تمام شهرها رونق ساخت و ساز در این بافتها را ایجاد کرد. سازمانهای نظام مهندسی و مهندسین ما میتوانند در کلیه استانهای کشور بر اساس برنامه های اعلام شده برای ساخت واحدهای مسکونی مشارکت کنند و تولید مسکن را برای اقشار جامعه هدف در این محلات دویست و هفت گانه که اولویت ما در سال نود و هفت است، تسهیل کنند.
سیدعلیرضا میرجعفری «دبیر این آیین» نیز در خاتمه با قرائت بیانیه ای در قالب سخنی با رسانه ها بیان کرد: سه نکته در این بیانیه مطرح است، اول این که مهندسان هرگز امضا فروش نبوده و نیستند. بنابراین بهتر است رسانه ها این عبارت را از خروجی خود حذف کنند. دوم این که امنیت اجتماعی و روانی جامعه، مدیون مهندسان است و سوم آن که مظلومترین قشر در جامعه مهندسان هستند، زیرا تعرفه خدماتشان طی ۲ سال گذشته تغییری نکرده است. بنابراین از رسانه ها میخواهم این صدای مظلومیت را به گوش مسئولین برسانند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۷
1625 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0