قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور

قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور

قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور ، را میتوانست داشته باشد و حتی زمینه ورود به بازارهایی مانند عراق و سوریه را نیز فراهم کند

کد خبر: 990631005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹ - ۸:۰۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور ، را میتوانست داشته باشد و حتی زمینه ورود به بازارهایی مانند عراق و سوریه را نیز فراهم کند

قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور

قابلیت سنگ شهر کرمانشاه به عنوان یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور
وقتی “سنگ” از دست کرمانشاه می‌ رود
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با اشاره به این که هیچ خبری از اجرای “شهر سنگ کرمانشاه” نیست، بیان کرد: شهر سنگ کرمانشاه می ‌توانست یک مرکز بازرگانی مناسب برای سنگ تزیینی در غرب کشور باشد و حتی زمینه ورود به بازارهایی مانند عراق و سوریه را نیز فراهم کند.
مرتضی عزیزی، با اشاره به پتانسیل ‌های قابل توجه سنگ تزیینی استان کرمانشاه و طرح‌ هایی که برای استفاده بهینه از این ظرفیت پیشنهاد شده بود، افزود: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها ایجاد شهر سنگ کرمانشاه بود که متاسفانه به نتیجه نرسید.
وی در مورد اهدافی که برای ایجاد شهر سنگ ترسیم شده بود، گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز تکمیل زنجیره ارزش سنگ تزیینی در آخرین حلقه که قسمت بازرگانی و بازریابی است بود تا بتوان از ارزش افزوده این محصولات به میزان بیشتری استفاده کرد.
وی ادامه داد: قرار بود در قالب شهر سنگ هم بر فرآوری مناسب سنگ تزیینی تمرکز گردد و هم به بعد فروش داخلی و خارجی و صادرات آن توجه شود.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه معتقد است، شهر سنگ می‌ توانست به مرکزی برای بازرگانی سنگ تزیینی در غرب کشور تبدیل گردد و حتی شرایط صادرات سنگ از این منطقه به کشورهایی مانند عراق و سوریه برای تامین نیازهای بازسازی آنها را فراهم کند.
وی تصریح کرد: سال نود و شش، طرح ساخت شهر سنگ را در نظام مهندسی معدن با جدیت پی گیری کردیم و مطالعات و کارهای میدانی خوبی با هزینه قابل توجه انجام شد و حتی تا مرحله معرفی مشاور هم پیش رفتیم، اما از آن زمان تا کنون کارها بلاتکلیف مانده است.
عزیزی، همکاری بخش دولتی برای اجرای طرح ‌هایی از این دست را ضروری دانست و افزود: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که با تغییر متولیان مربوط به حوزه معدن، این طرح‌های خوب نیز به حاشیه می ‌رود.
وی در مورد مشکلاتی که اکنون در حوزه سنگ تزئینی کرمانشاه وجود دارد، گفت: هم اکنون آنچه که در زمینه فراوری سنگ تزیینی کرمانشاه صورت می ‌گیرد بسیار ضعیف است و عمده این محصول به استان‌ های دیگر می‌ رود و پس از فراوری از آنجا با قیمت چند برابر به داخل و یا خارج از ایران ارسال و ارزش افزوده آن عاید استان ‌های دیگر می‌ شود.
وی از تعداد کم واحدهای سنگ بری استان هم یاد کرد و با عنوان اینکه به ازاء هر معدن سنگ تزیینی با حداقل پنج واحد سنگ بری داشته باشیم، عنوان کرد: تعداد معادن خوب و قابل توجه سنگ تزئینی استان اکنون پانزده تا بیست معدن است و بر این اساس اکنون باید بیش از هفتاد واحد سنگ بری داشته باشیم، اما کل سنگ‌بری‌ های فعال کرمانشاه اکنون به سی واحد می‌رسد که البته بسیاری از آنها زیر ظرفیت کار می ‌کنند.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه گفت: از طرف دیگر بسیاری از این سنگ بری‌ها تجهیزات قدیمی و فرسوده دارند که نیازمند نوسازی است.
وی، مشکلات مدیریتی و هم‌چنین نداشتن نیروی آموزش دیده و توانمند در واحدهای سنگ بری را از دیگر مسائل پیش روی سنگ‌بری‌های کرمانشاه دانست.
وی با عنوان این که برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی هم گاهی شرایط واحدهای سنگ تزیینی را بدتر می‌کند، تصریح کرد: گاهی صبحت از آن می ‌شود که به جای واحدهای کنونی چند واحد سنگ بری مدرن احداث گردد. در حالی‌که با احداث واحد مدرن، واحدهای موجود از دست می‌روند و سی سنگ بری تعطیل خواهند شد.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه عنوان کرد: اگر قرار است کاری برای واحدهای سنگ بری انجام شود بهتر است واحدهایی که داریم را توسعه و تجهیز کنیم تا بتوان از ظرفیت آن ها بهتر استفاده کرد.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ شهریور ۹۹
568 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0