نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران

نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران

نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران ،را به دنبال دارد. سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدعی العموم صنعت ساختمان است

کد خبر: 990301005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱ خرداد ۹۹ - ۵:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران ،را به دنبال دارد. سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدعی العموم صنعت ساختمان است

نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران

نظام مهندسی ساختمان، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان داشت:
حفظ حقوق بهره‌برداران با اجرای ارجاع نظارت
سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدعی العموم صنعت ساختمان است
رئیس، نایب رییس و عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بمنظور سرعت بخشی بر پرونده‌ های حقوقی حوزه ساخت‌وساز و لزوم پیاده‌سازی قوانین مقررات ملی بویژه قانون ارجاع نظارت برای حفظ حقوق بهره‌برداران با دادستان قزوین دیدار و گفتگو کردند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در این جلسه از شروع “اجرای ارجاع کار نظارت” در ساخت و سازها از اردیبهشت امسال خبرداد و گفت: اجرای این سیستم موجب افزایش کیفیت خدمات مهندسی، ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و حفظ حقوق بهره برداران می‌ گردد.
سید کاظم مجابی رفع دغدغه‌های ناشی از ارتباط مالی میان مالک و ناظر را از دیگر مزایای طرح ارجاع نظارت عنوان و بیان کرد: اجرای این سیستم می‌ تواند در ارایه خدمات مطلوب و دارای کیفیت به بهره‌برداران موثر باشد.
مجابی با عنوان این که برای پیاده‌سازی ارجاع نظارت، بررسی ‌های زیادی صورت گرفت، ادامه داد: برای تصمیمگیری نهایی درباره چگونگی انجام این شیوه، اعضای هیأت مدیره سازمان به برخی استان ‌ها سفر کردند تا برای روش ‌های پیاده‌سازی ارجاع نظارت پس از انجام ارزیابی ‌های کیفی تصمیم‌گیری صورت گیرد بگونه‌ای که این موضوع درنهایت با کم‌ترین نقص‌ها اجرایی گردد.
وی افزود: هنگامی‌که موضوع ارجاع نظارت از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در وزارت‌خانه مسکن و شهرسازی ارائه گردید، مورد استقبال قرار گرفت و خوشبختانه درحال حاضر با کم‌ترین چالش در استان در حال انجام است.
مجابی، واقعی شدن تعرفه‌های خدمات مهندسی که از مطالبات به حق اعضای سازمان است را از دیگر مزایای ارجاع کار نظارت عنوان و بیان کرد: با اجرای این طرح، تعرفه‌های خدمات مهندسی طبق گروه‌های ساختمانی، متفاوت و واقعی‌تر شده است.
رئیس سازمان استان، در ادامه اظهاراتش با اشاره به این که حضور مجریان ذی صلاح در ساختمان‌ ها همواره از دغدغه‌های اعضای هیأت مدیره بوده است، افزود: حضور مجریان ذی صلاح در ساختمان ‌ها از جمله مواردی بوده که در کیفیت ساخت و ساز بسیار اثربخش است از این‌رو سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین همواره با بازرسی و نظارت‌ های مستمر نسبت به عملکرد مجریان ذی صلاح بمنظور ارتقا کیفیت ساخت و سازها توجه جدی داشته است.
مجابی با عنوان این که حل مشکلات حوزه ساخت‌و‌ساز نیازمند هم‌افزایی و هماهنگی ‌های میان دستگاهی است، گفت: شیوه نصب کنتورهای گاز و برق در پروژه‌های انبوه‌سازی باید بروزرسانی گردند تا از وقوع برخی خطرهای احتمالی جلوگیری گردد.
وی هم‌چنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکستان و همکاری شهرداری این شهر با سازمان افزود: با شورای شهر قزوین مذاکراتی صورت گرفته است تا از ظرفیت تشکل‌ .های خصوصی به خوبی استفاده کند که امیدوار هستیم این بستر مهیا گردد.
سازمان نظام مهندسی ساختمان پل ارتباطی میان بخش دولتی و خصوصی است
دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این جلسه، سازمان نظام مهندسی ساختمان را دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی عنوان و بیان کرد: مهندسان این سازمان می‌ توانند با ارائه گزارشات فنی و کارشناسانه خود به دستگاه‌ های مرتبط، در بهبود ارائه خدمات مهندسی و ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز موثر باشند.
محمد قاسمی، سازمان نظام مهندسی ساختمان را پل ارتباطی میان دستگاه‌ های حکومتی، دولتی و بخش خصوصی دانست و افزود: فلسفه وجودی سازمان نظام مهندسی ساختمان ارزشمند است و با توجه به ظرفیت‌ های تخصصی که در آن وجود دارد می ‌تواند بعنوان مدعی العموم در بخش صنعت ساختمان ایفای نقش کند؛ این سازمان ظرفیت دارد کاری که دادستان بعنوان حافظ منافع عمومی و حقوق عامه انجام می ‌دهد بصورت تخصصی در حوزه صنعت ساختمان انجام دهد.
قاسمی، کارهای انجام شده از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه ارتقاء کیفیت ساخت‌وسازها و جلوگیری از برخی تخلفات ساختمانی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تاکنون اقدامات خوبی از طرف این سازمان در حوزه صنعت ساختمان انجام شده است، اما باید فعال‌تر به مباحث تخصصی ورود کند.
وی با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اقدامات تخصصی خوبی در حوزه ساختمانی انجام داده است، گفت: خدمات فنی و کارشناسانه این سازمان باید به همه شهرستان ‌ها و شهرک‌ های اقماری نیز تسری پیدا کند و چنانچه مشکلات موجود در حوزه ساخت‌وساز برطرف نگردد، با زیان مواجه می‌شویم.
دادستان عمومی قزوین با اشاره به این که نوع فعالیت در سازمان نظام مهندسی ساختمان تیمی و همه جانبه است و همه باید در حوزه ساخت‌وساز هماهنگ با یک‌دیگر حرکت کنند، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌ تواند در مواردی که قانون ممنوع کرده است و سازندگان نسبت به آن بی‌توجه هستند از ظرفیت ‌های دادستان استفاده کند.
قاسمی ادامه داد: ما تمایلی به رفتارهای قهرآمیز نداریم، ولی در موارد تخلف که افراد مسایل اجتماعی را در نظر نمی ‌گیرند و با وجود آن که از اشتباه بودن موضوعی اطلاع دارند برای انتفاع خود دست به اقداماتی می ‌زنند باید با جدیت ورود کرد و اقدامات پیش‌گیرانه انجام داد.
وی گفت: مردم باید توجیه شوند، سازمان نظام مهندسی ساختمان با ارتقاء کیفیت ساخت و ساز از حفظ منافع و سرمایه‌های آنها حمایت می ‌کند.
دادستان عمومی قزوین تاکید کرد: در صنعت ساختمان، مردم مصرف کننده هستند و با توجه به مشکلاتی که گریبان‌گیر آنهاست شاید به دنبال کم‌ترین قیمت‌ها باشند و نباید اجازه داد آنهایی که در این حوزه تجارت می‌ کنند تنها بدنبال منافع خود باشند.
قاسمی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی شهروندان در زمینه رعایت اصول فنی در ساختمان ها، گفت: در این زمینه اطلاع رسانی می‌ تواند موثر باشد بگونه‌ای که مردم آگاهی پیدا کنند و بپذیرند آنچه برای ارتقاء کیفیت ساختمان هزینه می‌ کنند در واقع برای ارتقاء ایمنی است در اینصورت مردم نقش ناظر را پیدا می‌کنند و با ضعف ‌های کمتری مواجه می‌شویم.
وی با عنوان این که در زمینه آگاهی بخشی فنی، حقوقی و اجرایی به شهروندان باید اقدام بیشتری انجام گیرد تا آگاهی مردم افزایش پیدا کند؛ گفت: در صورت تحقق این موضوع، مردم بیشتر به مهندسان و تاکیدهای آنها اعتماد می ‌کنند.
این مسئول ادامه داد: درحال حاضر در بافت فرسوده، آسانسورها، شهرک‌های مهر، سیما و منظر شهر با چالش‌های زیادی مواجه هستیم و نیاز است به این موارد توجه بیشتری صورت گیرد و از ظرفیت ‌های تخصصی مهندسان بهره گرفته شود.
قاسمی در ادامه اظهاراتش گفت: در انجام وظایف نباید درگیر کارهای روزمره شد بلکه باید با برنامه‌ریزی مدون از ظرفیت‌ های تخصصی سازمان نظام مهندسی در زمینه ساخت و ساز اصولی استفاده گردد.
وی عنوان داشت: سازمان نظام مهندسی اعضای فرهیخته با ظرفیت ‌های تخصصی بالایی دارد چنانچه به این تخصص‌ ها توجه شود، بناهای ماندگاری برجای می ‌ماند اگر به صورت روزمره به انجام کارها ادامه داده شود، ساخت‌وسازها با ضعف‌ها و نواقصی مواجه می‌شوند که در این صورت باید پاسخ‌گوی آیندگان بود؛ چرا که منابعی استفاده شده، اما نه تنها اثر ارزشمندی برجای نمانده بلکه بر مشکلات شهری، اجتماعی و فرهنگی نیز افزود شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید دیدگاه‌ های کارشناسانه سازمان نظام مهندسی ساختمان جدی تلقی گردد، گفت: شاید در موارد زیادی متخصصان صنعت ساختمان اظهارنظر کنند، ولی برخی سازندگان و کارفرمایان با بی‌توجهی از تاکید‌های آنها عبور کنند در این گونه موارد دادستان می ‌تواند برای الزام به اجرای ضوابط، اقدام کند.
وی با عنوان این که تصمیم‌گیری‌ ها همواره باید کارشناسانه و طبق اطلاعات دقیق باشد، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان می ‌تواند واقعیت‌ها و مشکلات اجتماعی را شناسایی کند و راه‌کارهایی ارایه دهد، ما نیز از دیدگاه‌ های این متخصصان استفاده می‌کنیم.
قاسمی با تاکید بر این که باید ریل گذاری صحیحی ایجاد کرد تا همه در مسیر درست حرکت کنند در این صورت پس از مدتی در انجام کارها گره‌گشایی‌های خوبی شاهد خواهیم بود، گفت: در جامعه باید از تفکرهای مختلف استفاده شود در این صورت تمام جامعه از منافع برخوردار می‌‌شوند.
قاسمی با عنوان این که انجام کلیه کارها باید قانونمند انجام شود، یاد آور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان می ‌تواند با ارایه دیدگاه‌ های کارشناسانه و ارتقاء کیفیت ساخت‌و‌سازها در مسیر رعایت عدالت و اعتمادسازی در جامعه حرکت کند.
وی افزود: نباید توانمندی‌ های اعضای هیأت مدیره و مهندسان این سازمان نادیده گرفته شود، چرا که با بهره‌گیری از این ظرفیت ‌ها می ‌توان درجامعه تحول ایجاد کرد و برخی مشکلات را با سرعت برطرف و از تبدیل آنها به آسیب اجتماعی جلوگیری کرد.
در ادامه علی اصغر بهرام، عضو هیات مدیره سازمان به تشریح مشکلات تعاونی‌ های مسکن استان و مسکن مهر پرداخت خواستار همراهی دستگاه ‌های ذی‌ربط به منظور ارائه هرچه بهتر خدمات شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ خرداد ۹۹
408 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0