فلیکس کاندلا

زندگی نامه Félix Candela

فلیکس کاندلا (متولد 27 ژانویه 1910 –وفات در 7 دسامبر 1997) یک معمار اسپانیایی و مکزیکی بود که در مادرید متولد شد و در سن 26 سالگی با کسب تابعیت مضاعف به مکزیک مهاجرت کرد.

کد خبر: 190828005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸ - ۱۰:۵۴ ق.ظ

فلیکس کاندلا (متولد ۲۷ ژانویه ۱۹۱۰ –وفات در ۷ دسامبر ۱۹۹۷) یک معمار اسپانیایی و مکزیکی بود که در مادرید متولد شد و در سن ۲۶ سالگی با کسب تابعیت مضاعف به مکزیک مهاجرت کرد.

زندگی نامه Félix Candela

زندگی نامه Félix Candela

زندگی نامه  Félix Candela

وی به دلیل نقش برجسته در توسعه معماری مکزیک و مهندسی سازه، شناخته شده است. سهم اصلیکاندلا در معماری ، ساختن پوسته های نازک ساخته شده از بتن مسلح ، معروف به cascarones بود.

او معلمی سانتیاگو کالاتراوا بود که تأثیر زیادی در آثار کالاتراوا داشته است.

منابع آزمون نظام مهندسی عمران نظارت پایه ۳

نظام مهندسي عمران

اوایل زندگی

فلیکس کاندلا در سال ۱۹۱۰ در مادرید ، اسپانیا به دنیا آمد. در سال ۱۹۲۷ کاندلا در La Escuela Superior de Arquitectura (دانشکده فنی برتر فنی معماری مادرید) ثبت نام کرد و در سال ۱۹۳۵ فارغ التحصیل شد. در آن زمان کاندلا برای مطالعه معماری به آلمان سفر کرد. در اوایل شروع کلاسها ، اشتیاق بسیار شدید هندسه در او ایجاد شد و شروع به تدریس سایر دانش آموزان در دروس خصوصی کرد. در سال جوانی ، هوش بصری و استعداد توصیفی هندسی و مثلثاتی وی به او کمک کرد تا چشم لوئیز وگاس را به خود جلب کند. وگاس استاد کقاومت مصالح او بود و عنوان افتخاری “یاور لوئیز وگاس” را به کاندلا بخشید. کاندلا ضمن کمک به وگاس ، وارد بسیاری از مسابقات معماری شد و اکثر آنها را از آن خود کرد. بر خلاف بسیاری از همسالانش ، کاندلا تلاش های فکرییا زیبایی شناسی در مدرسه نشان نداد. او حتی ریاضیاتمحض را دوست نداشت. هنگامی که کاندلا در مادرید دانش آموز بود ، مدارس نظریه الاستیسیته را آموزش می دادند جایی که کاندلا به اساتید کمک می کرد و حتی دانش آموزان دیگر را نیز آموزش می داد.

تحصیلات وی خیلی سریع با شروع جنگ داخلی اسپانیا در سال ۱۹۳۶ به پایان رسید. وقتی کاندلا برای جنگ به اسپانیا بازگشت ، ویدر کنار جمهوریخواه ها بود و با فرانکو جنگید.

متأسفانه ، هنگام شرکت در جنگ داخلی کاندلا در اردوگاه کار اجباریPerpignan در Perpignan  فرانسه تا پایان جنگ در سال ۱۹۳۹ زندانی شد. کاندلا علیه فرانکو جنگیده بود. بنابراین او تا زمانی که فرانکو رئیس دولت بود نتوانست در اسپانیا بماند. پس از انتخاب نام وی با چند صد زندانی دیگر ، كاندلا به كشتیبه مقصد مکزیكسوار شد. و کشتی در بندر آکاپولکو لنگر انداخت.

 

او به عنوان یک متخصص هندسه پارابلویید و هایپربولیک ، از همان ابتدای کار در یک سری از سازه های مسکونی و تجاری پوسته شکل، غرق شد. کاندلا هم جنبه هنری و هم صرفه جویی در هزینه را از انتخاب این نوع طراحی ارزیابی کرد.

سازه های پوسته نازک

کاندلا در طول زندگی بسیار سخت تلاش کرد تا ماهیت واقعی و بتن مسلح شده بالقوه را در مهندسی سازه اثبات کند. بتن آرمه در شکل گنبدییا پوسته ای بسیار کارآمد است. این شکل نیروهای کششی موجود در بتن را از بین می برد. وی همچنین به دنبال حل مشکلات با ساده ترین روش ممکن بود. در رابطه با طراحی پوسته ، او به جای وسایل پیچیده ریاضی ، به تجزیه و تحلیل ویژگی های هندسی پوسته تمایل داشت و به دنبال کارهایEduardo Torroja در اروپا و Guillermo Gonzalez Zuleta در آمریکا بود. در حدود سال ۱۹۵۰ هنگامی که شرکت کاندلا به طراحی سازه های چند لایه رفت ، او به جستجوی ژورنال ها و مقالات مهندسی برای اطلاعات هرچه بیشتر می تواند دست یابد، پرداخت. از این رو ، وی شروع به زیر سؤال بردن رفتار بتن مسلح با فرضیات الاستیک کرد و نتیجه گرفت که آنها با یکدیگر اختلاف نظر دارند. کاندلا بارها گفته است که تجزیه و تحلیلیک ساختار نوعی “سرگرمی” برای او است.

زندگی نامه Félix Candela

مکزیک: ۱۹۳۹-۱۹۶۸

فلیکس کاندلا پس از ورود به مکزیک تا سال ۱۹۴۹ به عنوان معمار کار کرد و هنگامی که شروع به مهندسی سازه های بتنی کرد و از طرح معروف پوسته نازک خود استفاده کرد. کاندلا بیشتر کارهای خود را در مکزیک در طول دهه ۵۰ و اواخر دهه ۶۰ انجام داد. وی مسئول بیش از ۳۰۰ اثر و ۹۰۰ پروژه در این دوره زمانی بود. بسیاری از پروژه های بزرگتر وی توسط دولت مکزیک از قبیل غرفه پرتوهای کیهانی به وی داده شد. در سال ۱۹۵۶ ، رئیس جمهور مکزیکAdolfo Ruiz Cortines گفت: “هیچ چیز نمی تواند جدی تر از نشستن در سایه ساختمان هایی باشد که نزدیک به ساخت آن ها هستیم” . Ruiz Cortines بودجه ای را ارائه داد تا بتواند برنامه ساخت و ساز خود را به واقعیت تبدیل کند ، و درخواست ۸۱,۲۰۰,۰۰۰ (پزو) بودجه بیشتر از آنچه در سال ۱۹۵۵ مورد استفاده قرار گرفت بود. کاندلا همچنین از بودجه ای که توسط Ruiz Cortines در زمینه آموزش و پرورش به عمل آمده است ، سود برد. کاندلا در مکزیک استاد شد ، این همان کاری است که او برای بقیه کار خود انجام داد. فلیکس به ایالات متحده نقل مکان کرد و از سال ۱۹۷۱-۱۹۷۸ در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو تدریس کرد.

برخی آثار

۱۹۵۶: هتل Casino de la Selva، Cuernavaca ، مکزیک (تخریب ۲۰۰۱)

سال ۱۹۵۸ ، رستوران Los Manatiales، Xochimilco ، مکزیکو سیتی

۱۹۵۹ ، کلیسایSan José Obrero

سال ۱۹۶۹ ، ایستگاه های مترو مکزیکو سیتی سن لازارو و کاندیلاریا

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ شهریور ۹۸
1421 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0