سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او

سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او

سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او ، الزامی است. حق بسیاری از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ضایع گردید

کد خبر: 000726007 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ مهر ۰۰ - ۷:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او ، الزامی است. حق بسیاری از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ضایع گردید

سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او

سرمایه بودن یک مهندس برای کشور و اندیشیدن سازوکار جهت استفاده از تخصص او
حسینی بیان کرد:
حق بسیاری از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ضایع گردید
عضو کمیسیون عمران مجلس بیام کرد: یک مهندس سرمایه کشور است و باید سازوکاری وجود داشته باشد که از تخصص او استفاده شود.
سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار نظام مهندسی ساختمان کشور یک صنف کاملاً تخصصی در حوزه اجرایی و مهندسی کشور است، با اشاره به رخدادهای مربوط به منع برخی از شرکت در انتخابات دوره جدید نظام مهندسی ساختمان، ادامه داد: در دوره گذشته انتخابات نظام مهندسی، پیش از ثبت نام با توجه به قوانین، تعهد نامه‌ای باید امضا می‌شد تا از تعارض منافع جلوگیری گردد.
حسینی گفت: در آن تعهدنامه تنها بصورت کلی تعهد گرفته شده بود که فرد از موضوع تعارض منافع آگاهی دارد و برخی هم این تعهدنامه را امضا کردند و از سهمیه‌شان استفاده‌هایی داشتند. البته وقتی محاسبه هم می ‌کنیم، میانگین استفاده برخی اعضای هیئت مدیره از ظرفیت خود نسبت به دیگر مهندسان کمتر است. در نتیجه، صرف اینکه فردی در حد سهمیه خودش یا کم‌تر اقداماتی داشته، از نامزد شدن در انتخابات محروم شده و در نهایت به استعفایش ختم شده است.
وی گفت: با وجود کشمکشی که رخ داد، کلیه هیئت مدیره‌ های دوره گذشته نظام مهندسی ساختمان استان ‌ها از حضور در انتخابات این دوره منع شدند و اینکه آیا آن ‌ها با استفاده از سهمیه خود، مرتکب تخلف شده‌اند، محل مناقشه است. با این حال شکایت‌ هایی شد و پای دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی و همچنین کمیسیون عمران مجلس را به مسئله باز کردند. ولی با توجه به قانون، اقدام این اعضای هیئت ‌های مدیره، تعارض منافع شناخته شد و حتی آن‌ ها تهدید شدند اگر موضوع را نپذیرند، پروانه‌هایشان طبق ماده ۲۳ آیین‌نامه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان معلق خواهد شد.
وی افزود: اگرچه در استان ‌های مختلف متخلفان و سوء استفاده کنندگان از موقعیت وجود داشت، اما تعدادشان بالا نبود. به هر حال وزارت راه و شهرسازی قانون را با تفسیرش در این دوره از انتخابات نظام مهندسی ساختمان اجرا کرد و در استان‌ ها به جز تهران، این رویداد برگزار گردید و هیئت مدیره‌های دوره پیش نتوانستند شرکت کنند.

اختلاف شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه بر سر مصداق تعارض منافع

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آخوندی و اسلامی وزرای وقت راه و شهرسازی در زمان مسئولیت‌شان بخش‌نامه‌هایی را طبق قوانین در مورد شرایط شرکت در انتخابات نظام مهندسی ساختمان صادر کردند تا از ایجاد تعارض منافع جلوگیری کنند و در حقیقت، افراد با توجه به مسئولیت‌هایشان خواسته یا ناخواسته از مقامی که قرار دارند، چیزی منتفع نشوند. آقای آخوندی این کار را شروع کرد و در ادامه هم معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پی‌گیری داشت. پس از ترک مسئولیت وزارت‌خانه از سوی آخوندی، آقای اسلامی این موضوع را پی‌گیری کرد.
حسینی تصریح کرد: اختلاف بین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت‌خانه راه و شهرسازی بر سر این است که آیا اگر اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی از سهمیه‌هایشان استفاده کنند، تعارض منافع تلقی می ‌گردد یا خیر؟ یعنی یک مهندس در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان یک استان یا مرکز، حق دارد از سهمیه نظارت، طراحی و اجرای خودش استفاده کند؟
حسینی افزود: از جامعه مهندسان برخی افراد تنها در هیئت مدیره نظام مهندسی مشغول هستند و بعضی هم حضور ندارند؛ برای نمونه دسته دوم در شهرداری‌ها یا ادارات کل راه و شهرسازی استان ‌ها فعالیت می ‌کنند؛ لذا اینجا شناخت تعارض منافع مسئله‌ای پیچیده است و ابتدا، فارغ از اینکه الان چه اتفاقی در حال رخ دادن است، باید در مجلس و وزارت‌خانه راه و شهرسازی با همراهی خود صنف واقعاً قانون اصلاح گردد. البته الان در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی این اتفاق می ‌افتد، اما باید یک نظر کارشناسی داده شود.
وی افزود: شخصاً معتقد هستم یک مهندس سرمایه کشور است و باید سازوکاری وجود داشته باشد که از تخصص او بعنوان نیروی فنی کشور در جهت توسعه استفاده شود، به علاوه قانون هم به گونه‌ای باشد که فردی در ساختار نظام مهندسی از مسئولیتش در جهت منافع خود بهره برداری نکند. این مسئله قابل حل است و نمی ‌توان مهندسان را منع کرد که تخصصشان مورد استفاده قرار نگیرد.

حق بسیاری از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ضایع شد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اینکه فردی بیرون از ساختار نظام مهندسی شرکتی دارد، به خود او ارتباط دارد، اما اگر عضو هیئت مدیره شد، باید پروانه‌اش را تحویل دهد و با توجه به شرایط جدید، این افراد به علت پیش کشیده شدن موضوع تعارض منافع در دوران تصدی مسئولیت در ارکان نظام مهندسی ساختمان مانند ریاست و… حق بهره‌برداری از سهمیه و پروانه‌شان را ندارد.

من به عنوان یک کارشناس به این موضوع نقد دارم.

حسینی افزود: قانون باید با نظارت همراه باشد؛ از وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ادارات کل زیر مجموعه وزارتخانه، همه نهادهای ناظر هستند. اگر روزی که آقای آخوندی این موضوع را آغاز کرد، مسائل مسکوت نمی ‌ماند، الان این اختلاف نظرها پیش نمی‌آمد و خاطر جامعه مهندسی کشور مکدر نمی‌شد. بسیاری حقشان ضایع شد و گناهِ نکرده داشتند.
وی با تأکید بر ضرورت تجدید نظر در قانون‌های مرتبط با نظام مهندسی و انتخابات آن اظهار کرد: حالا هم این مسائل در حال بازنگری است، ولی باید روح قانون با تفکرات نظام صنفی و نه سیستم اداری دیده شود. زیرا نظام صنفی هم دانش فنی این کار را دارد و هم قواره مهندسی کشور در دستش است. احترام این صنف که در حوزه توسعه کشور و نظام فنی و نظام مهندسی سهیم است، باید حفظ گردد.
وی در خاتمه گفت: به علاوه لازم است فرهنگ امور را به سمتی ببریم که افراد با پذیرش مسئولیت، در جهت تعارض منافع حرکت نکنند، اما به رشد و شکوفایی حوزه‌های دیگر کمک‌رسان باشند. از طرفی هم اگر کسی از ظرفیتش برای شخص خود یا منافع شرکت و مؤسسه‌اش بهره برداری کرد، دستگاه نظارتی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و شورای انتظامی به اصطلاح بالای سر کار باشند تا یک موضوع، به مشکلی عمده تبدیل نگردد و دستگاه ‌های نظارتی دیگر مانند دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی ورود پیدا نکنند.
منبع: تهران نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ مهر ۰۰
424 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0