رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مطرح کرد:

دلیل حادثه انفجار معدن زغال سنگ استان گلستان تا آخر هفته مشخص میشود

نادعلی اسماعیلی دهج در برنامه تیتر امشب بیان کرد: این معدن در آذرماه سال نودوپنج ارزیابی ریسک شده و از صد، نمره شصت و هشت گرفته است، گاز متان نیز در این معدن زیر 1 درصد ثبت شده و نمره قبولی گرفته و جزو معادن کم ریسک شناخته شده است.

کد خبر: 960217026 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۶ - ۹:۱۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، نادعلی اسماعیلی دهج در برنامه تیتر امشب بیان کرد: این معدن در آذرماه سال نودوپنج ارزیابی ریسک شده و از صد، نمره شصت و هشت گرفته است، گاز متان نیز در این معدن زیر ۱ درصد ثبت شده و نمره قبولی گرفته و جزو معادن کم ریسک شناخته شده است.دلیل حادثه انفجار معدن زغال سنگ استان گلستان

دلیل حادثه انفجار معدن زغال سنگ استان گلستان

دلیل حادثه انفجار معدن زغال سنگ استان گلستان

دلیل حادثه انفجار معدن زغال سنگ استان گلستان

اسماعیلی گفت: ۱ روز پیش از انفجار، انفجاری برای استخراج انجام شده است و این نشان میدهد که معدن گازخیز نبوده است. ساعت ۱۱ همان روز درست نیم ساعت پیش از حادثه از معدن بازدید بعمل آمده و میزان گاز متان زیر ۱ درصد بوده است و هیچ اخطاری هم از لحاظ ایمنی به مسئولین داده نشده است. گفتنی است که در سال پیش نیز وزارت صنعت و معدن وسایل ایمنی را خریداری نموده و در اختیار معدن قرار داده است.
وی ادامه داد: در کمیته حقیقت یاب قرار است دلیل حادثه تا آخر هفته مشخص گردد.
اسماعیلی افزود: لوکوموتیوی در معدن خاموش میشود، مأمور معدن اطلاع میدهد ولی اجازه استفاده از دستگاه استارتر داده نشده اما مأمور معدن دستگاه را از انبار تحویل گرفته و این گونه بنظر میرسد که زمان استارت زدن انفجار صورت گرفته است ولی بهتر این بود که لوکوموتیو اول از معدن خارج میشد بعد درمورد روشن کردن آن اقدام میکردند.
اسماعیلی تصریح کرد: وقتی ماده معدنی وارد لوله‌ها شده و زمانیکه استارت زده شده ریزگردهای موجود سبب جرقه شده است.
وی تاکید کرد: مسئولین ایمنی استان بسیار عالی کار کردند که جای تشکر دارد، ده اکیپ هم بدستور وزارت صنعت و معدن عازم منطقه شدند که بخوبی عمل نموده‌اند.
همچنین مروتی، معاون استاندار استان گلستان با اعلام این که علاوه بر مسیر اصلی، از مسیرهای فرعی هم برای رسیدن بمعدن چیان محبوس شده بسرعت آوار برداری میشود، بیان داشت: بر اثر انفجاری که روز ۴ شنبه پیش در معدن زمستان یورت گلستان رخ داد متاسفانه تعدادی از هم وطنان جان خود را از دست دادند و افرادی هم در معدن محبوس شدند.
مروتی اظهار کرد: امدادرسانی از دقایق اولیه شروع شد، جمعیت هلال احمر و نیروهای امدادی در محل حضور پیدا کردند و امداد رسانی با سرعت ادامه دارد.
وی عنوان کرد: با توجه به این که کار در معدن نیازمند افراد خبره و با تجربه است، در کار امداد رسانی افرادی از معدن کاران باتجربه بکمک آمدند و وضعیت پروژه را بررسی کردند.
مروتی تاکید کرد: شصت و هشت نفر از شروع عملیات در بیمارستانهای مشهد و گنبد تحت درمان قرار گرفتند. با نصب دستگاههای تهویه در ورودی معدن تلاش کردیم از میزان گاز مونوکسید کربن کم کنیم.
وی اضافه کرد: این معدن هزارودویست تا هزاروسیصد متر عمق دارد و انفجار در محدوده هزاروسی متری اتفاق افتاده است. تعدادی از افرادی که در کارگاه اولیه تخلیه ذغال بودند از معدن خارج شدند. بعضی از افراد از شدت ترکش انفجار و بعضی از گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.
وی درمورد نزدیک شدن به افراد حبس شده در معدن نیز تشریح کرد: شدت گاز مونوکسید کربن خیلی بالا بود، در داخل تونل اصلی حدود هفتصد تا هزار (ppm)گاز متان داشتیم. اکنون اطلاعات دقیقی نمیتوان داد بهر حال گاز مونوکسید کربن گاز کشنده ای است.
معاون استاندار گلستان اظهار کرد: همه چیز در قالب حدس و گمان است، دسترسی به جایگاهی که لوکوموتیو قرار دارد، نداریم و بطور قطع نمتوانیم دلیل اصلی حادثه را بگوییم اما مجموعه عوامل میتواند دست به دست هم دهد تا حادثه روی دهد و عامل انسانی را نیز میتوان در مجموعه عوامل تاثیر گذار در حادثه قرار داد.
وی گفت: کار خیلی سخت است، اگر تونلیکه بقسمت انتهایی وصل میشود، قابلیت بازگشایی داشته باشد زودتر بنتیجه میرسیم.
وی اذعان کرد: امکان یک باره برداشتن آوار وجود ندارد، در حال کانال زدن هستیم و اگر بقطعیت برسیم که در تونل دوم کسی نیست کار آوار برداری شروع میشود.
مظفری رئیس مرکز حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار اظهار داشت: برخی از اعضای گروههای امدادی در حادثه معدن هم دچار حادثه شده‌اند و برای پیدا کردن کارگران حبس شده، اقداماتی صورت پذیرفته است.
وی عنوان کرد: ده گروه امداد و نجات و تیمهای امدادی از معادن ذغال سنگ در سطح کشور برای امدادرسانی به آذرشهر اعزام گردیدند و در حال خدمات رسانی هستند.


مظفری در مورد دلیل حادثه تصریح کرد: استفاده از باطری برای روشن کردن لکوموتیو در داخل معدن یکی از علل حادثه است. در خصوص وجود گاز هم مطالبی بیان شده که البته تاریخ چه معدن حاکی از عاری بودن از گاز متان است ولی احتمال دارد در لایه‌های ذغال،گاز باشد و با توجه به آتش زا بودن ذغال سنگ، امکان دارد جرقه ناشی از باطری به باطری کردن، موجب انفجار شده باشد.
وی گفت: دستگاههای گاز سنج در داخل تولید نمیشوند و دارای استاندارد بین المللی هستند. این دستگاهها حافظه دار و قابل بازبینی هستند.
رئیس مرکز حفاظت فنی وبهداشت کار وزارت کار درمورد این که افرادی که جان خود را از دست دادند مشمول مستمری میشوند، تاکید کرد: فردا و پس فردا احکام این عزیزان صادر خواهد شد و هزینه درمانی کلیه حادثه دیدگانی که در بیمارستانهای تامین اجتماعی بستری هستند، بعهده تامین اجتماعی خواهد بود و هزینه های تدفین فوت شدگان این حادثه هم پرداخت خواهد شد. هم چنین معدن کاران این معدن هم تا آغاز مجدد فعالیت زیر پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.
وی هم چنین از تشکیل کمیته حقیقت یاب با مشارکت نمایندگان وزارت خانه های صنعت، کار، سازمان نظام مهندسی معدن و دستگاههای مرتبط خبر داد و ادامه داد: قطعاً باید دلایل حادثه بازبینی گردد و فرایند آن انجام شود و اکنون برای اعلام نظر زود است.
منبع: خبرگزاری فارس

 

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ اردیبهشت ۹۶
1183 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0