تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ، جهت ایجاد شفافیت و حفظ منافع عموم بر مدار عدالت ضروری است

کد خبر: 010630004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ شهریور ۰۱ - ۹:۰۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ، جهت ایجاد شفافیت و حفظ منافع عموم بر مدار عدالت ضروری است

تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین
لزوم تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی قزوین/ ‌پانزده ماده برای نظارت دقیق ابلاغ گردید
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی جهت ایجاد شفافیت و حفظ منافع عموم بر مدار عدالت را ضروری دانست.
مهدی رجحانی گفت: تغییرات اساسی در رویکرد سازمان نظام مهندسی جهت ایجاد شفافیت و حفظ منافع عموم بر مدار عدالت را ضروری است و بر این اساس پانزده مورد لازم الاجرا برای نظارت دقیق مدیرکل راه و شهرسازی و ایفای نقش تاریخی توسط اعضای نظام مدیران در نقش مجری و اعضا در نقش ناظر و مطالبه گر ابلاغ شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: ابلاغ پانزده ماده ای در راستای افزایش شفافیت و رفع دغدغه اعضای سازمان نظام مهندسی و نظارت توامان اعضا و دستگاههای ذیصلاح صورت گرفته؛ سالیان طولانی نظام مهندسی ساختمان استان بر مداری مدیریت شده که محصول آن مبتنی بر گزارشات مکرر دریافتی و ارزیابی میدانی، ناامیدی جامعه مهندسی ساختمان استان از امکان اصلاح و توزیع عادلانه فرصتها، تبدیل شدن سازمان به کانون پنهانی و خلوت عده ای خاص و بی انضباطی های فرایندی پرشمار است.
وی افزود: انتخابات اخیر تا حدودی بارقه امید برای جامعه مهندسی استان ایجاد کرد که میتواند سازمان مطابق وظیفه اصلی خود حافظ منافع عموم مهندسان باشد اما با گذشت چندین ماه، دوباره نگرانیهایی بروز کرده است که گویا ریشه دار شدن جریانات خاص و افراد فرصت طلب، فرصت و امید بازگشت سازمان به صاحبان اصلی آن و عموم مهندسان شریف استان را تحت تأثیر قرار داده و بیم آن وجود دارد که با اعمال فشار و ایجاد جریانهای مزاحم، افرادی که برای استقرار نظام عادلانه توزیع منافع در سازمان کمر همت بسته اند نیز بگونه ای حذف یا جذب جریانهای فاسد شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به وجود رویه های غیر معمول و مبهم از گذشته در ارجاع پروژه در سازمان نظام مهندسی که با هدف ایجاد منافع برای افرادی خاص انجام می شده و همواره مورد اعتراض عمومی مهندسان شریف استان بوده، لازم است اقدامات اساسی جهت رفع رویه ها و رویکردهای فساد خیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: در راستای توزیع و ارجاع عادلانه پروژه ها، برچیده شدن زمینه های فساد و نیز ارتقاء جایگاه جامعه مهندسی استان با پاکسازی از افراد، فرایندها و جریانهای ناسالم و در راستای پیاده سازی دقیق آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، موارد مشروحه پیش بینی شده را جهت اجرا با نظارت دقیق مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین و ایفای نقش تاریخی توسط اعضا نظام مدیران در نقش مجری و اعضا در نقش ناظر و مطالبه گر ابلاغ می گردد که موارد لازم الاجرا به شرح زیر است.
۱- ارجاع پروژه ها از هر نوع و گروه و در کلیه رشته ها حتی آزمایشگاه و …خارج از سیستم ارجاع مطلقا ممنوع شود.
۲- ارجاع پروژه های دولتی و صنعتی نیز جز در مواردی که مشمول نظام فنی و اجرایی کشور است، لازم است کاملا در قالب نظام ارجاع انجام گردد.
٣- سامانه مدیریت ارجاع و ظرفیت اعضا لازم است تحت کنترل کامل مدیرکل راه و شهرسازی استان، بازرسی استان و معاونت عمرانی استانداری باشد و نسخه پشتیبان اطلاعات به طور منظم تهیه شود.
۴- اعمال تغییرات و محدودیت در سامانه مدیریت ارجاع؛ به نحوی که امکان مشاهده کامل ارجاعات و سهمیه هر عضو برای کلیه اعضا موجود باشد ولیکن امکان تغییر و دستکاری برای هیچ عضو و همکار و مدیری از سازمان موجود نباشد. چنانچه بنا به عللی نیاز به تغییر در ظرفیت یا ارجاعات عضو باشد، مستلزم رویه ای خاص خواهد بود که می بایست در هیئت ۴ نفره به تصویب برسد. هم‌چنین لازم است کلیه فرایندهای صورت گرفته در سامانه و هر گونه تغییری به طور کامل ثبت و نگه‌داری (لاگ) گردد.
۵- هر گونه ابلاغیه، مصوبه یا دستورالعملی که قبلا از این جایگاه پیرامون موضوع صادر شده است، از این زمان ملغی است. چنانچه مواردی بنظر میرسد امکان لغو ندارد یا مرتبط نیست، لازم است مجددأ و حداکثر تا پانزده روز آینده از معاونت استعلام گردد. ۶- لازم است فهرست کامل پروژه ها و پروانه های صادره و مهندسین مسئول آنها کاملا شفاف و بصورت دوره ای حداکثر سه ماهه، در دسترس همه اعضا قرار گیرد.
۷- چنانچه درصد یا میزان کاهشی در متراژ برخی انواع پروژه ها از قبیل صنعتی مورد نیاز است، بصورت یک جدول تهیه و برای همیشه ملاک عمل قرار گیرد. این جدول لازم است در معرض دید همه اعضا باشد. اعمال سلیقه ای ضرایب کاهش نباید انجام گردد.

۸- ارجاع پروژه به کلیه کارکنان اداره راه و شهرسازی، نظام مهندسی و سایر سازمانهای ذینفع در هر سطح و مسئولیتی بایستی در چارچوب ضوابط و رعایت کامل مفاد دستورالعمل اجرایی بند پنج ماده دوم مکرر آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باشد. همکار بودن این عزیزان نه تنها امتیاز ویژه ای برای ارجاع پروژه خارج از ظرفیت و نظام ارجاع نیست، بلکه طبق ضوابط مشمول تعارض منافع بوده و ایجاد محدودیت نیز می کند.
۹- لازم است براساس ضوابط، بازرسان قانونی سازمان، مدیرکل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری دسترسی صد در صدی و کامل به کلیه اسناد و مدارک و فرآیندهای سازمان داشته باشند. هر گونه اختلال و کوتاهی در ایجاد دسترسی کامل، مصداق تخلف مدیران سازمان خواهد بود و بایستی بلافاصله به شورای انتظامی گزارش شود.
۱۰- چنانچه در هر زمان تخلفی شناسایی شود و بازرسان سازمان در زمان تحقق نسبت به آن اقدام مناسب معمول نکرده باشند، مصداق بارز ترک فعل بازرس است و لازم است بازرس مربوطه به شورای انتظامی معرفی شود.
۱۱- لازم است در چارچوب ضوابط و حداقل برای دوره ای چند ساله فاصله برگزاری مجامع و گزارش دهی هیئت مدیره به اعضا کوتاه گردد و سطح نظارت عموم اعضا به عملکرد سازمان ارتقا یابد.
۱۲- با توجه به وجود جایگاه های مسئولیتی حساس در توزیع فرصت ها بین اعضا، لازم است براساس الگوی متعارف مسئولیتهای این چنین، چرخش کارشناسان سازمان مورد توجه قرار گیرد و در این زمان حتمأ مسئولان و کارشناسان جایگاههای حساس جابجا کردند.
۱۳- کسانی که تخلفی از آنها مشاهده شده است در هر سطحی باشند، لازم است بلافاصله به شورای انتظامی مقتضی جایگاه معرفی گردند. اغماض و عدم اقدام به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و خود مصداق تخلف مدیران مرتبط خواهد بود. افراد دارای سابقه تخلف مجاز به اشتغال در جایگاه های حساس نخواهند بود.
۱۴- لازم است فهرست کامل پروژه های: الف: ارجاع شده خارج از سامانه ارجاع ب: ساختمانهای گروه «د»، صنعتی و تولیدی طی ۱۰ سال گذشته حداکثر طی پنج روز از تاریخ این نامه تهیه و برای اینجانب ارسال شود. (نظام مهندسی ساختمان و شرکت شهرک های صنعتی). هر گونه تاخیر یا اختلالی در مسیر تسلیم این اطلاعات اعم از نرم افزاری، سخت افزاری، سیستمی و … فاقد وجاهت بوده و مستلزم گزارش به شورای انتظامی و معرفی مدیران متخلف خواهد بود.
۱۵- لازم است در مورد پروانه صادر شده پروژه های «مجموعه ورزشی هفت الماس» و «آوین سرام البرز مهر» که اخیرا و البته با برخی دستورات مدیران اسبق استان صادر شده است، مجددأ ناظر در قالب سیستم ارجاع، انتخاب و جایگزین شود. کلیه متخلفین پرونده به شورای انتظامی مقتضی و نیز تخلفات اداری بلافاصله معرفی شوند. هم‌چنین فهرست پروژه های ارجاع شده ده سال گذشته به مهندسان مسئول در این دو پروژه بلافاصله برای اینجانب ارسال گردد.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ شهریور ۰۱
316 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0