مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل

مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل

مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل ، با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را به مالک این سازه دادند!

کد خبر: 010305005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ خرداد ۰۱ - ۹:۰۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل ، با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را به مالک این سازه دادند!

مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل

مطلع بودن دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری از ساخت غیرقانونی متروپل
سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران:
«دادگستری، نمایندگان مجلس و شهرداری در جریان ساخت غیرقانونی متروپل بودند/ با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را به مالک این سازه دادند!/ دو ماه پیش شرایط بحرانی این ساختمان را گزارش دادیم»
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: «سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت در گزارشی شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود؛ اما مسئولین توجهی نکردند و با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را به مالک این سازه دادند.»
حمزه شکیب در گفت وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه برای ساخت و ساز باید طراح توسط مالک تعیین گردد، گفت: مهندس طراح (حقیقی یا حقوقی) علاوه بر عضویت در سازمان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال به کار داشته باشد.
شکیب ادامه داد: متاسفانه این کار در رابطه با ساختمان متروپل آبادان انجام نشده و طراحی این سازه به افراد غیر مسئول واگذار شده بود.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: بعد از این مرحله نمایندگی سازمان نظام مهندسی در آبادان متوجه این تخلف شده و به مالک و شهرداری تذکر میدهد. این تذکرات برای فرمانداری نیز ارسال شده است، دادگستری نیز در جریان این تذکر قرار گرفته است.
وی با یادآوری اینکه نمایندگان آبادان نیز در جریان ساخت و ساز غیر قانونی قرار گرفته بودند، ادامه داد: با وجود این اقدامات متاسفانه مالک متروپل را ساخت و سازمان نظام مهندسی ناگزیر میشود ناظر از طریق این سازمان انتخاب کند، پس از این مرحله مهندس ناظر نیز به طور مکرر غیر ایمن بودن سازه های متروپل را اخطار کرده بود ولی متاسفانه کنترلی برای توقف ساخت و ساز از سوی شهرداری انجام نشده است.
وی افزود: در واقع اعتمادی به گزارشات سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد تخلف مالک متروپل نشده است. مضاف بر اینکه با وجود شرایط غیر ایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را نیز به مالک این سازه می دهند.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت گزارش داد و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.
شکیب با تاکید بر اینکه چنین مواردی در خیلی از استان‌های دیگر در حال انجام است، گفت: نقشه های اولیه ساخت و ساز تهیه می شود و در ادامه تخلفاتی صورت میگیرد و پس از آن نیز نقشه های بعدی آماده میشود. ما باید فکر اساسی برای این قبیل اتفاقات کنیم، حادثه مترو پل همه ما را عزادار کرده و باید باعث شود برای آینده درس بگیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم تا جان مردم و سرمایه ملی را از دست ندهیم.
وی از پی‌گیری حادثه مترو پل خبر داد و با عنوان اینکه ما از مراجع قانونی این اتفاق را دنبال خواهیم کرد، اظهار داشت: سازمانهای نظام مهندسی نباید از چرخه ساخت و ساز به بهانه ‌های مختلف حذف گردند؛ طی چند روز گذشته اعلام شد که میخواهند کنترل نقشه های ساخت و ساز را از سازمان نظام مهندسی بگیرند. دستگاههای نظارتی و امنیتی باید به این قبیل مسائل ورود کرد و اجازه ندهند کارها بگونه‌ای دنبال شود تا در نهایت مردم متضرر گردند.
وی با اشاره به سفر روز پنجشنبه به آبادان، گفت: مسئولان شهری باید توجه داشته باشند وقتی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از چرخه طراحی و نظارت حذف میشود در نهایت عاقبت کار مانند حادثه متروپل خواهد شد. چنان‌چه تخلفی در ساخت و سازها وجود دارد و باید هرچه سریعتر متوقف شود بایستی قوانین و مقررات در ساخت و سازها رعایت شده و همه به وظایف خود توجه داشته باشند.
شکیب با بیان این که در رابطه با مدیریت تخریب هنوز هیچ‌کس بطور رسمی از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمکی نخواسته است، ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم از مدیرانی که تجربه ساختمان پلاسکو را دارند استفاده گردد. در این رابطه مازیار حسینی معاون سابق راه و شهرسازی برای مدیریت تخریب اعلام آمادگی کرده است.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: تجربه تخریب چنین سازه هایی را داریم و میتوانیم با استفاده از این تجارب حداکثر ده روز سازه متروپل را بصورت ایمن تخریب کنیم.
منبع: شفقنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ خرداد ۰۱
273 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0