مسئولین فنی معادن چشمهای نظارتی سازمان هستند مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور مطرح کرد:

بازرسیهای ایمنی از معادن متمرکز گردیده است/ جلوگیری از قربانی شدن سرمایه‌های انسانی/ کارفرمایان معدن های زغالسنگ الزمات تعیین شده را رعایت نمیکنند

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور معتقد است که تشکیل «کارگروه بازرسیهای مستمر از معادن» سبب گردیده که بازرسی از معادن بصورت متمرکز صورت پذیرد.

کد خبر: 960521009 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ مرداد ۹۶ - ۱۱:۵۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور معتقد است که تشکیل «کارگروه بازرسیهای مستمر از معادن» سبب گردیده که بازرسی از معادن بصورت متمرکز صورت پذیرد.جلوگیری از قربانی شدن سرمایه‌های انسانی

جلوگیری از قربانی شدن سرمایه‌های انسانی

سازمان نظام مهندسی معدن

جلوگیری از قربانی شدن سرمایه‌های انسانی

«حسین ربیع‌نژاد» مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور بیان کرد: تشکیل «کارگروه بازرسیهای مستمر از معادن» سبب شده است که بازرسی از معادن بصورت متمرکز انجام گردد زیرا که کمبود یک نظام جامع ایمنی که نقش نظارتی فراگیر داشته باشد محسوس بود.
وی با اعلام این که چنین اتفاقی را میتوان یکی از دستاوردهای مهم وزارت کار کابینه یازدهم در بحث تامین ایمنی محیطهای شغلی قلمداد کرد، گفت: در حال حاضرمعادن استان کرمان تحت نظارت مستمر این کارگرروه قرار دارند بویژه معادن زغالسنگ استان کرمان که به دلیل قدمتی که دارند از حادثه خیز‌ترین معادن کشور بشمار میروند.
ربیع نژاد با اشاره به این که خصوصی سازی معادن کشور در ۲ دهه گذشته سبب شده است که لحاظ نمودن استانداردهای ایمنی دست کم گرفته شود، ادامه داد: بخش خصوصی به دلیل توجهی که به افزایش سود خود از محل افزایش برداشت دارد به هزینه کردن برای تجهیز معادن بی‌توجهی نشان میدهد.

مشاور ایمتی سازمان نظام مهندسی معادن کشور با تاکید بر این که قرار نیست فعالیت بازرسان ایمنی ادارات کار متوقف گردد، افزود : بازرسان ادرات کار بصورت شبانه‌روزی بازرسی‌ از معادن را انجام میدهند ولی کارفرمایان معادن زغالسنگ آن گونه که باید به رعایت الزمات تعیین شده تن نمیدهد.
وی با اعلام این که در این هنگام تعطیلی معادن یکی از راههای پیش روی ادارت کار است، تصریح کرد: باید توجه داشت که تعطیلی معادن نا‌ایمن تنها یک راه است که ممکن است سبب بیکاری صد‌ها نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم شود و نمیتوان به سادگی از آن سخن راند آنهم در شرایطی که در بسیاری از روستاها بجز کار در معدن برای اهالی کار دیگری وجود ندارد.

مشاور ایمنی سازمان نظام مهندسی معادن کشور با اشاره به این که دولتها یک راه حل میانی را برای حل این تعارض دردسرساز اتخاذ کرده‌اند، عنوان کرد: در ۱ سال گذشته دولت چهار میلیارد تومان برای تجهیز معادن اختصاص داد که البته این رقم کافی نیست ولی در هر صورت میتوان گفت که حداقلهای لازم برای تجهیز معادن فراهم گردیده است.
وی در این رابطه به حادثه معادن یورت و تدابیر ایمنی گرفته شده آن اشاره کرد و بیان داشت: هر چند تونل شماره یک معادن زمستان یورت در حال آماده سازی برای بهره برداری احتمالی است ولی فعلا قرار نیست که این کار انجام گردد چرا که به دلیل فوت بیش از چهل کارگر حساسیتهای ویژه‌ای بر روی بازگشایی مجدد آن وجود دارد.
سر بازرس معادن استان گلستان اضافه کرد: این در حالیست که تنها چند هفته قبل از حادثه معدن یورت عده‌ای از فعالیت مجدد آن سخن گفتند که این صرفا یک شایعه در جهت نا‌آرام نمودن جو انتخابات ریاست جمهوری بود.
وی با اعلام این که کارگران معادن با برخورداری از سالها سابقه کار طولانی در اعماق زمین سرمایه‌های انسانی یک کشور محسوب میشوند، ادامه داد: نمیتوان سرمایه‌های انسانی را به آسانی قربانی مطامع سودجویانه کرد.
وی در ادامه با اشاره به این که نگرانیهای از طرف فعالین کارگری در این مورد وجود دارد، مطذح کرد: بعد از حادثه معدن زمستان یورت نگرانیهایی در مورد ایمنی معادن زغالسنگ وجود داشت ولی تجهیز معادن زغالسنگ با دستگاههای جدید تهویه و باد بزن در اولویت قرار گرفت.
ربیع نژاد افزود: کارفرمایان نیز در این رابطه ملزم هستند که با بازرسین کار خود را هماهنگ کنند و تذاکرات ایمنی را جدی بگیرند در غیر این صورت باید پاسخ گوی عواقب جانی و اجتماعی حوادث کار باشند.

منبع: ایلنا

 

نشریهشماره ۱۱۰

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ مرداد ۹۶
998 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0