رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

رشد ۳۰۰درصدی تعداد مهندسین همزمان با افت ۵۰درصدی کار

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری از عدم وجود آمار مشخصی از ساختمانها با شرایط شبیه پاساژ پلاسکو، عدم رعایت مباحث بیست و دو گانه و افت 50 درصدی میزان اشغال در زمینه ساخت و ساز خبر داد.

کد خبر: 6982 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵ - ۱:۵۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری از عدم وجود آماری مشخص از ساختمانها با شرایط شبیه پاساژ پلاسکو، عدم رعایت مباحث بیست و دو گانه و افت ۵۰ درصدی میزان اشغال در زمینه ساخت و ساز خبر داد.رشد تعداد مهندسین همزمان با افت ۵۰درصدی کار

رشد تعداد مهندسین همزمان با افت 50درصدی کار

رشد تعداد مهندسین همزمان با افت ۵۰درصدی کار

رشد تعداد مهندسین همزمان با افت ۵۰درصدی کار

قربان‌خانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در دیدار با اصحاب رسانه در مورد حادثه پلاسکو تصریح کرد که مقررات ملی ساختمان به صورت صحیح رعایت نشده  و اجرای قوانین مربوطه، متولی ندارد.

او ضمن تردید در داشتن آمار دقیق در مورد تعداد ساختمانهایی با ویژگی مشابه به ساختمان پلاسکو، بدلیل عدم ورود هیچ ارگانی در این زمینه، ادامه داد: به صورت علمی مقدار مقاومت ساختمانها تعیین نگردیده، از این رو اطلاعات جامعی در این زمینه وجود ندارد. بایستی اوضاع کل ساختمانهای استان تهران با چشم پوشی از اینکه چه کسی مالک آن است، مورد تحلیل قرار بگیرد.

این مقام عالی نظام مهندسی تهران افزود: امروز روزی نیست که قصد پیگیری مقصر را داشته باشیم و نبایستی یک ارگان را مقصر سانحه پلاسکو معرفی کرد. حادثه ساختمان پلاسکو یک سانحه ملی بوده و در صورتی که کف موارد ایمنی در این ساختمان رعایت می گردید دچار این وضعیت نمی شدیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در مورد شاکی بودن از بانکی به دلیل اختلاس چهل میلیاردی از سازمان، توضیح داد: در دور قبل، این سازمان، شرکتی غیردولتی با وجود عدم رضایت سازمان نظام مهندسی ساختمان از محل سپرده‌ گذاری این سازمان در یکی از بانکها وامی دریافت کرده و مسئولین بانک موردنظر اوراق سفیدی را به امضای اعضای وقت سازمان نظام مهندسی در می‌آورند. مساله فوق در دوره فعلی دنبال شده و امروز بانک فوق برای آزادی مدیرهای خود وثیقه چهار میلیاردی گذاشته‌ است.

وی در همین رابطه، توضیح داد: معلوم نیست که میزان وام اخذ شده چقدر بوده و  چه مقدار از آن بازپرداخت گردیده اما آنچه که معلوم است اینکه بانک موردنظر اراده‌ ای برای بازپس دادن سپرده سازمان نداشته و از این رو، سازمان به صورت کیفری موضوع اختلاس را پیگیری می‌ کنید.

قربانخانی با اظهار تاسف از کم بودن عمرمفید بنا در ایران تا حد سی سال، گفت: می توان چهارهزار میلیارد تومان به ازای هر سال اضافه شدن به عمرمفید ساختمان در کشور صرفه جوئی نمود که قسمتی از این عمر کم به خاطر نداشتن دید ملی ارگانها و قسمت دیگر نیز به خاطر عدم بکارگیری مصالح استاندارد است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در مورد اوضاع ساخت ساختمان در کشور گفت: سال ۹۲، معادل سی و پنج میلیون متر مربع، پروانه ساخت صادر گردیده حال آنکه این رقم در سال قبل به کمتر از نصف (هفده میلیون متر مربع) تنزل یافته و پیش بینی می شود که امسال نیز در همین حد پروانه ساخت صادر گردد.

او با اشاره به رشد ۲۰۰۰۰ نفری مهندسین در چهار سال قبل، تصریح کرد: با وجود رشد سه برابر در جمعیت مهندسین کشور، میزان کار برای این دسته به زیر پنجاه درصد رسیده است. هر چند سازمان مسئولیتی در قبال تولید شغل در کشور نداشته اما سعی در توزیع عادلانه کار بین مهندسان دارد.

این مقام نظام مهندسی تهران، وارد پدیده شوم امضافروشی نیز شد و گفت: منشا امضا فروشی در خلاهای قانونیست و جامعه مهندسی تنها شغلیست که هر کسی بدون داشتن صلاحیت قادر به دریافت پروانه نظام مهندسی و اشتغال به کار می باشد. از این رو، مجموعه این علل منجر به گسترش امضا فروشی شده است.

وی در انتها با تاکید بر اجرای دقیق و کامل مقررات ملی ساختمان گفت: به منظور ممانعت از حوادثی مثل ساختمان پلاسکو بایستی مقررات ملی ساختمان رعایت شده و به منظور  رعایت آن باید از قوه عامله استفاده شود.

منبع: ایلنا

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ بهمن ۹۵
1275 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0