درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی

درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی

درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی ، تبعات حذف مجریان ذی صلاح از چرخه ساخت و سازها در ساختمان ها معلو م می شود

کد خبر: 991108002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹ - ۸:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی ، تبعات حذف مجریان ذی صلاح از چرخه ساخت و سازها در ساختمان ها معلو م می شود

درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی

درخواست صدور شناسنامه فنی ساختمان به عنوان یک مطالبه عمومی
تبعات حذف مجریان ذی صلاح از چرخه ساخت و سازها
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر لزوم به کارگیری مجری ذی صلاح در ساختمان ها، بیان کرد: صدور شناسنامه فنی ساختمان باید بعنوان یک مطالبه عمومی درخواست شود.
بیتا جمالی تصریح کرد: با گذشت بیش از ربع قرن از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه های مرتبط با آن متاسفانه هنوز اهمیت بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای عموم مردم به درستی روشن نشده و جامعه با آن آشنا نیست.
جمالی ادامه داد: باید توجه داشت که ساختمان بعنوان یک کالای استراتژیک که بخش عمده‌ای از درآمد یک خانوار در طول زندگی صرف آن می گردد، مورد توجه ویژه قانون گذار بوده و با تصویب قوانین، آیین نامه ها و شیوه نامه های متعدد سعی در ایجاد بستری مناسب جهت تولید مسکن ایمن و مقاوم برای مصرف کننده در آن دیده شده است.
وی گفت: یکی از موارد مترقی در این قوانین، شناسنامه فنی ساختمان است که میتواند در راستای تولید مسکن ایمن و مقاوم نقش حیاتی داشته باشد که متاسفانه طی این سال‌ها ضرورت صدور آن مغفول مانده و مجریان قانون هیچ گاه بصورت جدی در جهت اجرایی شدن آن برای تمام ساختمانها اقدامات لازم را انجام نداده اند.
وی افزود: به باور بسیاری از کارشناسان مسکن و ساختمان، در صورت اجرایی شدن این قانون بصورت کامل، می توانیم شاهد تحولی عظیم در بحث تولید مسکن با کیفیت و ایمن باشیم. از طرف دیگر با در نظر گرفتن این موضوع که ایران کشوری زلزله خیز بوده و اهمیت تولید مسکن با کیفیت و مقاوم برای آحاد جامعه بسیار مهم و حیاتی است، صدور شناسنامه فنی ساختمان باید بعنوان یک مطالبه عمومی از سازمان‌ها و نهادهای متولی امر ساخت و ساز درخواست گردد و قطعاً در این مسیر نقش رسانه های عمومی بسیار با اهمیت است.
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: در صورت اجرای کامل قانون و صدور شناسنامه فنی ساختمان برای تمامی ساختمان‌ها می‌توان امیدوار بود که آسایش و امنیت خانواده ایرانی بعنوان رکن اساسی جامعه تامین شده و گامی بزرگ در جهت رفع دغدغه و نگرانی خانواده ایرانی برداشته شود.
محمدرضا یاسایی، رییس کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان نیز در مورد توافق نامه به کارگیری مجری ذی صلاح که اجرایی نمی گردد، بیان کرد: اساسا هر توافق نامه ای متشکل از تمام ارکان موثر در موضوع مورد توافق یا تفاهم است، این درحالی است که علی رغم اینکه توافق نامه مذکور در مورد الزام مجریان یا سازندگان ذی صلاح است اما در عمل هیچ توافقی با انجمن صنفی سازندگان مسکن وساختمان به عنوان نماینده صنف صورت نگرفته است و همین امر یکی از علل اصلی عقیم ماندن این تفاهم نامه است.
رییس کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان با اشاره به نقش نهادهای ذی ربط در افزایش کیفت ساختمان‌ها، گفت: هر کدام ازدست اندکاران ساخت و ساز وظیفه و مسئولیت مشخصی درحوزه ساخت و ساز دارند بعنوان مثال نقش وزارت راه، شهرداری، نظام مهندسی و انجمن سازندگان به ترتیب شامل تهیه و تدوین دستورالعمل ها و صدور پروانه مهندسان و نظارت عالیه، صدور مجوز ساخت، انجام فرآیند عضویت و جمع آوری مدارک برای صدور پروانه مهندسان، نظارت بر عملکرد آنها و کنترل ظرفیت و صلاحیت ونقش انجمن سازندگان نیز اجرای ساختمان است.
یاسایی با تاکید بر اینکه بی توجهی به جایگاه مجریان در ساختمان‌ها سبب می شود که نقش آنها در ساخت و سازها جدی گرفته نشود، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد شهرداری تهران بعنوان مرجع صدور جواز ساخت وقتی با یکی از ارکان اصلی ساختمان یعنی نظام مهندسی اقدام به برگزاری نشست، در مورد لزوم به کارگیری مجری ذی صلاح می کند، این مهم بدون دعوت از مجریان صورت می گیرد.
وی ادامه داد: بدون شک تا زمانیکه هر ۴ رکن اصلی ساخت و ساز در عرصه ساخت و ساز فاقد اجماع و هماهنگی باشند به هیچ وجه نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مجریان ذی صلاح در ساخت وسازها بکار گرفته شوند.
وی با اشاره به نقش مهم شناسنامه فنی ساختمان افزود: شناسنامه فنی مهم‌ترین حق خریداران مسکن است که متاسفانه به علت حذف مجریان ذی صلاح از ساخت و ساز که می بایست شناسنامه فنی را مرحله به مرحله تکمیل کنند، این مهم نیز اجرایی نمی شود.
رییس کانون سراسری سازندگان مسکن و ساختمان تصریح کرد: حذف مجریان دارای صلاحیت از جلسات تخصصی توسط وزارت راه، شهرداری و نظام مهندسی سبب شده است که سازندگان بدون پروانه اشتغال و مالکان بطور مستقیم و توافقی باهم، نسبت به اجرای ساخت وساز اقدام کنند و در چنین مکانیزمی، عملا سازنده ذی صلاح به حاشیه رانده شده است و حتی در حد یک نظرخواهی از آنها مشاوره گرفته نمیشود.
منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ بهمن ۹۹
494 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0