اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان

اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان

اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان ، دفتر مقررات ملی ساختمان آزمون‌های نظام مهندسی را انحصاری کرده است

کد خبر: 000108002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ فروردین ۰۰ - ۱۲:۲۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان ، دفتر مقررات ملی ساختمان آزمون‌های نظام مهندسی را انحصاری کرده است

اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان

اعلام قیمت غیر واقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌ های نظام مهندسی ساختمان
فرار رو به جلو رئیس سازمان نظام مهندسی/ پورحاجت: آزمون ‌های ورود به حرفه مهندسی انحصاری است
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با عنوان اینکه “اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فرار رو به جلو است” بیان کرد: دفتر مقررات ملی ساختمان آزمون‌های نظام مهندسی را انحصاری کرده است.
فرشید پورحاجت در مورد اظهارات احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مبنی بر اعلام قیمت غیرواقعی ساخت مسکن، ابلاغ تعرفه‌های نظام مهندسی و … گفت: سخنان احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از چند جنبه قابل بررسی است؛ یکی تعرفه‌های مهندسی و استناد به مبحث دوم مقررات ملی ساختمان است. به نظر می ‌رسد در این ماجرا اشتباهی صورت گرفته، چرا که طبق قانون مبانی قیمت خدمات نظام مهندسی را فقط شخص وزیر راه و شهرسازی می‌تواند ابلاغ کند و لاغیر.
پورحاجت افزود: به ابلاغ تعرفه خدمات نظام مهندسی توسط رئیس سازمان نظام مهندسی ایراد اساسی وارد است که این مسئله به عدم اجرای وظایف وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد.
پورحاجت با تاکید بر این ‌که این اقدام مهندس خُرم تعارض منافع است، گفت: مسئول یک سازمان راسا نمی ‌تواند نرخ خدمات مهندسی را ابلاغ کند و سازمان‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.
وی گفت: مسئله بعدی این‌که چنانچه سازمان نظام مهندسی ساختمان و شخص رئیس واقعا متولی این کار است، چرا قیمت ‌های غیرواقعی را ابلاغ می‌کند. قیمت تمام شده مسکن اعلامی از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی پایین‌تر از ارقام واقعی است، ارائه این اطلاعات اشتباه قاعده درستی نیست.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، در ادامه با اشاره به اظهارات خرم درباره عمر ۲۵ ساله ساختمان‌ها در کشور، بیان کر: طی بیست و پنج سال گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان به ‌عنوان متولی حوزه خدمات مهندسی جایگاه ویژه‌ای داشته و در این مدت تمام ساختمان ‌های ساخته شده در کشور تماما با استاندارد و مقرات ملی ساختمان ساخته شده است.
پورحاجت با عنوان این ‌که اگر قصوری در این زمینه هم باشد، قصور سازمان نظام مهندسی بوده که رئیس این سازمان باید پاسخ‌گوی آن باشد، گفت: به واسطه مبانی و برنامه‌ریزی غلط در کمیسیون ماده پنج و به تبع آن شهرفروشی شهرداری‌ها عمر ساختمان‌ ها کاهش یافته نه این‌که از استقامت و پایداری لازم برخوردار نیست.
پورحاجت با اشاره به سخنان اخیر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مبنی بر تخریب پانصد هزار واحد مسکونی در تهران با وقوع زلزله ۶٫۵ ریشتری، گفت: بیان چنین نظرات شخصی و تلفات ۱٫۵ میلیون نفر به علت وقوع زلزله در تهران از سوی رئیس سازمانی که خودش متولی بر نظارت مقررات ملی ساختمان است، تأسف‌بار است. نباید با این قبیل سخنان دل مردم را خالی کنیم. واقعیت آن است که بسته‌ های رنگارنگ خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی که کارایی لازم را در صنعت ساختمان ندارد.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این سازمان نظام مهندسی ساختمان باید پوست اندازی جدیدی داشته باشد، ادامه داد:‌ با شرایط کنونی کشور و رانت و انحصاری که خدمات مهندسی کشور روی می‌دهد، یکی از معضلات اساسی بر ساخت و سازها تاثیر منفی همین مسئله است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
*انحصار در بسته ‌های نظام مهندسی
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اضافه کرد: مشکل صنعت ساختمان تجویز بسته‌های رنگارنگ مهندسی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان است، بعد این سازمان اعلام می ‌کند کیفیت ساختمان‌ها پایین است. این فرار رو به جلو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است.
پورحاجت با عنوان این‌ که قانون نظام مهندسی ساختمان یک قانون کاملا مترقی بوده که بیست و پنج سال قبل تصویب شده است،‌ گفت: سوء برداشت‌‌ها، مداخلات و انحصار در بسته‌ های خدمات مهندسی رشد و توسعه صنعت ساختمان را گرفته است. بنظر می‌رسد سازمان نظام مهندسی ساختمان نیازمند یک تغییر نگرش است.
پورحاجت در ادامه به مثالی در این مورد اشاره و بیان کرد: انحصار کانون وکلا توسط نمایندگان محترم مجلس و قوه قضاییه شکسته شد. اما انحصار در صنعت ساختمان ایران ساری و جاری است. سالانه میلیاردها تومان از حوزه مقررات ملی ساختمان و آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی برای وزارت راه و شهرسازی درآمدزایی بدنبال دارد، اما این آزمون‌ها به گلوگاه‌هایی برای ورود مهندسان به حرفه مهندسی وارد شده که تبعات فراوانی را به دنبال داشته است. با ضرس قاطع می‌گویم پنجاه درصد افرادی که امروز مدرک مهندسی دارند اگر مجددا آزمون بدهند سربلند خارج نمی‌شوند. سختگیری هم برای انحصار طلبی بوده که شرایط را سخت کرده است.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی کشور باید جا را برای ورود جوانان را به عرصه خدمات مهندسی باز کنند، تصریح کرد: آزمون سال گذشته ورود به حرفه مهندسی ایرادات فراوان و اشتباهات فاحشی داشت. این مسئله سبب اعتراض داوطلبان شد که در نهایت متولیان برگزاری آزمون به این نتیجه رسیدند درصد قبولی ‌ها را با دست‌کاری افزایش دهند. وقتی متولی آزمونی را برگزار می‌ کند که دارای اشتباهات فاحش است تایید می ‌کند کسانی‌که نمره قبولی گرفته‌اند امروز نمی‌توانند قبول شوند.
وی با عنوان این ‌که انحصار در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی برای شرکت‌ هایی است که در این حوزه آموزش می‌دهند، ادامه داد:‌ انحصاری که دفتر مقررات ملی ساختمان باعث و بانی آن است هزینه‌های زیادی را برای جامعه و جوانان کشور داشته است.
وی افزود: بجای این‌که ۳ سال جوانان را پشت دروازه‌ آزمون ورود به حرفه مهندسی معطل نگه داریم، باید از ظرفیت وزارت علوم و دانشگاه‌ ها استفاده کنیم و پس از آن مهندسان جوان تجربه کافی را در کارگاه‌ها به ‌عنوان کارورز کسب کنند. نباید آزمون‌ها را آنقدر سخت کنیم کسی نتواند قبول شود و فقط از مردم پول بگیریم.
منبع: فصل اقتصاد

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ فروردین ۰۰
642 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0