روایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه روایتی از وسعت تخریب در زلزله

روایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه

زلزله اخیر کرمانشاه سبب تخریب گسترده مراکز حساس بخصوص بیمارستان ‌ها مدارس، کلانتری ‌ها و پادگان‌ ها گردید که خود باید در زمان حادثه کمک ‌رسان باشند، حال آن که تخریب واحدهای مسکونی هم روایت خود را دارد.

کد خبر: 960907001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ آذر ۹۶ - ۷:۰۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  روایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه/ خرابی تکان دهنده مراکز حساس و امدادرسان/ شهرداری و نظام مهندسی در مقابل «امضا فروشی ‌ها» جواب دهندروایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه

روایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه

روایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه

روایتی از وسعت تخریب در زلزله  کرمانشاه

زلزله اخیر کرمانشاه سبب تخریب گسترده مراکز حساس بخصوص بیمارستان ‌ها مدارس، کلانتری ‌ها و پادگان‌ ها گردید که خود باید در زمان حادثه کمک ‌رسان باشند، حال آن که تخریب واحدهای مسکونی هم روایت خود را دارد.
گزارشی از مناطق زلزله ‌زده حاکی از اینست که زلزله ۷٫۳ ریشتری آبان ماه سال جاری مراکز حساس و مهم کرمانشاه را بطور کامل تخریب کرده و مراکزی که باید در زمان وقوع زلزله به یاری آسیب ‌دیدگان برسد خود دچار تخریب شدند، بگونه ‌ای که افرادی که در آن مراکز مانند بیمارستان ‌ها مستقر و بستری شده بودند خود نیازمند امدادرسانی بودند.
*پلمپ بیمارستان اسلام ‌آباد غرب که عمر آن هفت ماه بود
بیمارستان اسلام آباد غرب یکی از مراکزی بود که فروردین ماه سال جاری به بهره‌ برداری رسید، ولی به دنبال وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه که قرار بود بیمارستان معین محسوب گردد بشدت آسیب دید و بخش ‌های بسیاری از آن فروریخت.
بیمارستان امام خمینی(رحمه الله) اسلام آباد غرب دارای هفتاد و دو تخت فعال بود که با افتتاح فاز دوم آن در فروردین ماه سال جاری توسط وزیر بهداشت بیش از صد تخت در شش طبقه به این مجموعه درمانی اضافه شد ولی متاسفانه در زلزله کرمانشاه این بیمارستان خسارت جدی دیده و بخش‌ های بسیاری از آن فروریخت و مایه تعجب و تاسف همگان گردید.
این بیمارستان به نحوی دچار خسارت گردید که امکان خدمت رسانی درمانی به بیماران و مصدومان اعزامی از شهرستان‌ های سرپل ذهاب، دالاهو، گیلانغرب و قصر شیرین برای کادر درمانی بدرستی میسر نبود.
به گفته اکثر کارشناسها شرایط و مقاومت سازه فیزیکی بیمارستان‌ ها بعنوان مکانی که باید پذیرای مجروحان و بیماران باشند خیلی دارای اهمیت است و باید استانداردهای لازم را داشته باشد، پس باید در ساخت و ساز مراکز درمانی دقت و وسواس بیش تری صورت پذیرد.
نکته مهم این جاست که ساختمان قدیمی این بیمارستان آسیب جدی ندیده ولی ساختمان تازه تاسیس خسارت جدی دیده و موضوع تخریب این بیمارستان در روزهای اخیر به بحثی جنجال برانگیز در کشور تبدیل گردید تا جایی که دستور بازداشت پیمان کار این بیمارستان هم صادر گردید.
*تخریب بیمارستان سرپل ذهاب و دستگیری پیمان کار
در زلزله کرمانشاه تنها بیمارستان شهرستان سرپل ذهاب هم بعد از وقوع زلزله به ‌طور کامل تخریب ‌گردید و گفته میشود که این بیمارستان قابل استفاده نیست و پیمان کار آن هم دستگیر شده است.
البته ریاست کل دادگستری کرمانشاه گفته است که پیمان کار با وثیقه‌ آزاد می ‌شود تا ساختمان بیمارستان را بازسازی اصولی و فنی کرده و برای مردم قابل استفاده کند.

روایتی از وسعت تخریب در زلزله کرمانشاه


*تخریب اداره های پست، پادگان ها، کلانتری ها و مدارس نوسازی نشده/دولت نوسازی مدارس را جدی بگیرد
یکی از نکته های عجیب در زلزله اخیر کرمانشاه تخریب مراکزی بود که معمولا در زمان وقوع حادثه در ایجاد امنیت، نظم و کنترل جرم و جنایت، یاری بزرگی به آسیب دیدگان می‌ کنند، مراکزی مانند کلانتری ها و پادگان ها که در این زلزله اخیر نه تنها تخریب بالا که تلفات جانی داشتند.
معمولا در هنگام وقوع زلزله یکی از مراکزی که برای اسکان موقت آسیب دیدگان میتواند مفید و مناسب باشد مدارس است، ولی متاسفانه در زلزله اخیر مدارسی که نوسازی نگردیده بودند دچار تخریب کامل شدند.
گرچه زلزله غرب کشور، خسارات بسیاری داشت و در آن هفتاد مدرسه با حدود چهارصد کلاس درس تخریب شد و بیست و سه دانش آموز جان خود را از دست دادند، ولی اگر این حادثه در زمان حضور دانش آموزان در مدرسه اتفاق افتاده بود، شاهد فاجعه هولناک ‌تری بودیم.
در زلزله اخیر عدم تخریب مدارس نوسازی شده نشان داد که دولت باید نوسازی مدارس را جدی بگیرد، زیرا در هنگام وقوع زلزله علاوه بر حضور افراد در مدارس و احتمال افزایش تلفات، مدارس میتوانند در اسکان موقت مردم کمک حال باشند.
*تخریب واحدهای شخصی ساز بیش تر از مسکن مهر
هنگام وقوع زلزله و از همان روز اول، سیاسی شدن تخریب واحدهای مسکن مهر بجای کمک رسانی همه شهروندان را آزرده خاطر کرد.
نکته‌ ای که در هیاهوی سیاسی شدن تخریب واحدهای مسکونی باید به آن تاکید کرد این بود که واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله زده کرمانشاه همه طبق آئین ‌نامه دو هزار و هشتصد طراحی و احداث شده بودند و کم ترین تخریب ‌ها و کشته ‌ها در ساختمان‌ های مسکن مهر اتفاق افتاده است.
هر چند سازمان نظام مهندسی بر عدم نظارت بر واحدهای مسکن مهر تاکید دارد و اعلام می ‌کند که این واحدها بدون نظارت این سازمان تکمیل و پایانکار برای آن ها صادر شده است ولی تخریب کم تر واحدهای مسکن مهر نسبت به واحدهای شخصی‌ساز نشان داد واحدهایی که بصورت شخصی احداث شده و نظارت سازمان نظام مهندسی را نیز داشته اند بطور کامل تخریب شده‌اند.
حال آن که بازسازی بافتهای فرسوده مورد تاکید برنامه چهارم توسعه بوده و باید سالانه ده درصد از واحدهای شهری توسط دولت نوسازی گردند، زلزله کرمانشاه بار دیگر این پرسش را بوجود آورد که چرا تخریب سی هزار واحد مسکونی در این زلزله دیده نشد، ولی تخریب واحدهای مسکن مهر که در دو پروژه پانصد و هفتاد و شش واحدی و دویست واحدی رخ داد و هم تلفات کم تری داشت و هم فقط نمای ساختمان ‌ها ریخت و اسکلت آن ها سر پا باقی ماند جنجال آفرین شد؟
طبق این گزاش پروژه دویست واحدی که شش سال پیش افتتاح شده با هیچ نوع تخریبی روبرو نشده است و ساکنان هنوز در آن زندگی می ‌کنند. در واقع این پروژه از معدود ساختمان‌ های سرپل ذهاب است که هنوز قابل سکونت است. وضعیت پروژه پانصد و هفتاد و شش متفاوت است. در این پروژه ستون ‌ها و سازه بنا سالم مانده ولی نمای واحدها ریزش کرده است.
اکثر سازندگان حرفه ای در منطقه در مورد ریزش نمای واحدهای مسکونی مهر اذعان داشتند که ریزش نما به علت عدم استفاده از بادبند بوده است.
۲ روز پس از وقوع زلزله در واحدهای مسکن مهر مردم براحتی در ساختمان ‌های شش طبقه روی پیلوت حرکت کرده و اثاثیه خود را به پایین منتقل می ‌کردند که این حالت به گفته کارشناسها دقیقاً طبق مفاد آئین‌ نامه دو هزار و هشتصد زلزله است.
حال تا حدودی میتوان نتیجه گرفت که مکان یابی مناسبی در واحدهای مسکن مهر منطقه صورت پذیرفته است و البته به گفته ساکنان و مشاهدات هر چقدر از دشت به سمت کوه حرکت کنیم حجم تخریب ‌ها کم تر می ‌شود.
*تعلل سازمان نظام مهندسی در نظارت بر ساخت و سازها
نکته ‌ای که در تخریب ‌ها دیده شده است اینست که اکثر واحدهای مسکونی شخصی ساز تا کمر خم شده‌اند، صحنه‌ هایی که در نخستین نگاه واژه امضاء فروشی را به ذهن متبادر می ‌کنند، بماند که سازمان نظام مهندسی ادعا می ‌کند امضاء فروشی به حداقل رسیده و چنین چیزی درست نیست.
ولی اکثر ساکنان منطقه بر این باورند که نظام مهندسی و شهرداری در حجم تخریبها مقصرند و قوه قضاییه باید با این نهادها و ارگان ها برخورد قضایی کند.
آنها معتقد هستند ساختمانهایی که مقررات ملی ساختمان را رعایت کرده بودند در زلزله کرمانشاه سالم ماندند. ناظر اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان همانا سازمان نظام مهندسی است که متاسفانه در این مورد قصور و کوتاهی داشته است.
*تخریب صد درصدی روستاهای سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و ازگله
تخریب صد درصدی تعداد قابل توجهی از روستاهای سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی نشان داد که در این روستاها دولت بهیچ وجه در بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی موفق عمل نکرده است.
در حالی که از دهه هشتاد نوسازی مساکن روستایی با اعطای وام شروع شده ولی در این روستاها بهیچ وجه اقدام و یا حرکت ‌های تشویقی برای نوسازی واحدهای مسکن روستایی صورت نگرفته و و ساختما‌ن های روستایی بطور کامل تخریب شده‌اند.
بخش ازگله و روستاهای اطراف با توجه به این که کانون اصلی زلزله بوده‌اند دچار خسارات سنگینی شده ‌اند، از جمله روستای آبدالان میرکی که صددرصد این روستا تخریب شده و ۳ هم جان باخته اند.
وقوع زلزله در کشور هر بار تلفات جانی و مالی بسیاری دارد و هر بار هم با گذشت زمان به فراموشی سپرده میشود و هیچوقت هم از این حوادث درسی گرفته نمیشود، این در حالیست که با توجه به زلزله خیز بودن کشور باید بحث مقاوم سازی و رعایت مقررات ملی ساختمان جدی گرفته شود.
بحث نوسازی مدارس و واحدهای مسکونی روستایی و جانمایی مناسب در احداث مسکن باید در اولویت باشد و دولت بودجه مستقلی را که برای هجده استان کشور در جهت کاهش خسارات زلزله اختصاص داده عملیاتی کند تا هر بار با وقوع زلزله این حجم از خسارت مالی و جانی را مشاهده نکینم.
منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۶
1521 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0