امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد

امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد

امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در حوزه خدمات الکترونیک، برنامه جامع خدمات الکترونیک را از سال نود، شروع کرده است

کد خبر: 011207002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ اسفند ۰۱ - ۳:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در حوزه خدمات الکترونیک، برنامه جامع خدمات الکترونیک را از سال نود، شروع کرده است

امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد

امین مقومی: دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم بیان کرد:
دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی در قم فراهم شد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم از فراهم شدن دسترسی مالکان به چرخه الکترونیک خدمات مهندسی بمنظور تسهیل در ارائه خدمات برای مردم استان خبر داد.
امین مقومی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز مهندس با اشاره به برنامه‌های این سازمان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در حوزه خدمات الکترونیک، برنامه جامع خدمات الکترونیک را از سال نود، شروع کرده و گام‌های نهایی نیز در این زمینه برداشته شده است.
وی ادامه داد: فاز اول کارپوشه مالک، در روز پنج‌شنبه هفته جاری با حضور استاندار قم و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در گرامیداشت روز مهندسی رونمایی خواهد شد و این پروژه مدتی است که آماده شده و در این فاز از اجرای سامانه، خدماتی که مالکان در حوزه طراحی و مکاتبات نیاز دارند به صورت الکترونیک صورت می‌ گیرد و امیدوار هستیم تا بهار سال آینده نیز بخش نظارت و مراحل تکمیلی بخش مرتبط به مالکان به این سامانه اضافه شود.
وی گفت: در این سامانه بحث طراحی، امضای قرارداد و پرداخت وجه نیز دیده شده و در نظارت نیز امضای قراردادها و آشنایی با وظایف ناظرین و مهندسان مربوط گنجانده شده است.
مقومی افزود: در بخش ارائه خدمات الکترونیک مشکلاتی داریم که البته مختص نظام مهندسی ساختمان استان قم نیست و از آنجا که نظام مهندسی ساختمان، نهادی دولتی نیست، در حوزه سامانه استعلامات دسترسی‌ های لازم را نداریم که این موارد موجب شده تا بخشی از خدمات الکترونیکی معطل بماند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت: وقتی کارپوشه مالک راه اندازی شود پرداخت‌ ها بصورت سامانه‌ای صورت می‌گیرد؛ اما به علت محدودیت‌هایی که بانک مرکزی اعمال و سقفی تعیین کرده است، همین امر موجب می‌ شود، فرآیند ارائه خدمات الکترونیک ناقص باقی بماند که البته این مشکل ممکن است برای بخش‌های مختلف نیز آسیب داشته باشد.
وی تصریح کرد: در جهت ارائه خدمات بازرسی گاز نیز از گذشته تا به حال، این بخش بصورت الکترونیک در سازمان ارائه می‌ شود، اما مرحله آخر که صدور تاییدیه بوده است با مخالفت شرکت ملی گاز انجام نمی‌ پذیرد و همین امر سبب شده تا شاهد جعل برخی تاییدیه ها باشیم که عواقب خطرناکی برای بهره برداران با توجه به مسئله ایمنی به دنبال خواهد داشت.
تخلفات ساختمانی در استان قم قابل کتمان نیست
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به وقوع زلزله‌های اخیر در سوریه و ترکیه، گفت: کشور ما از جمله کشورهای زلزله خیز است که نگرانی‌ هایی بابت وضعیت ساختمان‌ ها وجود دارد و باید عنوان کرد که تخلفات ساختمانی در استان قم هم صورت می‌گیرد که این امر قابل کتمان نیست.
وی گفت: متأسفانه نقشه مصوب در حین کار جایگزین نقشه‌ های دیگری می‌شود که سازمان با این روند مخالف است و در یک سال اخیر نیز جلسات بین بخشی خوبی توسط مدیران استان برای کاهش تخلفات ساختمانی و اصلاح پدیده دو نقشه‌ای که در اکثر نقاط کشور مشاهده می‌ شود، برگزار شده که امیدوار هستیم تصمیمات خوبی برای رفع این معضل اتخاذ گردد.
وی با اشاره به اهمیت موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها گفت: مجری ذیصلاح در سال‌ های اخیر، طبق سیاست مدیریت استان و مشابه سایر نقاط کشور، به صورت تدریجی در قم اجرایی شده و امسال ساختمان‌ های پنج سقف به بالا کنترل مضاعف شدند و از ابتدای سال آینده نیز ساختمان‌ های چهار سقف به بالا در این حوزه کنترل مضاعف خواهند شد.
وی افزود: حضور مجری ذی صلاح در همه ساختمان‌ ها الزامی است و به علت شرایط استان، تلاش شده تا این امر به صورت تدریجی اجرایی گردد تا کیفیت خدمات در این بخش به صورت بهتری ارائه شود.
حضور مجری ذیصلاح گروه ساختمانی ج و دال تا پایان پروژه، کنترل مضاعف خواهد شد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت: مجری باید در تمامی مراحل ساخت و ساز در پروژه حضور داشته باشد که در استان قم از اسکلت ساختمان آغاز شد و در سال آینده برای ساختمان‌ های گروه ج و دال تا پایان پروژه، حضور مجری ذیصلاح کنترل مضاعف خواهد شد.
مقومی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه ساختمان با آن روبرو هستیم؛ موضوع نگه‌داری ساختمان‌ها است، گفت: ساختمان‌ های بسیاری داریم که پایان کار ندارند؛ اما در حال بهره برداری هستند.
وی افزود: موضوع نگه‌داری در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان آمده، اما عملیاتی نشده است که باید هم‌زمان با صدور پایان کار، موضوع نگه‌داری نیز اجرایی گردد که در صورت ورود نگهدار می‌ توان بحث بیمه تضمین کیفیت را نیز بصورت عملیاتی دنبال کرد.

وی گفت: در راستای کنترل ساخت و سازها، آمارهای بازدید گروه‌های نظارتی امسال افزایش داشته است و بالغ بر پانصد هزار مترمربع در رشته‌های مختلف بازدید میدانی صورت گرفته و در کنترل آزمایش‌ های ژئوتکنیک و بتن نیز رشد قابل توجهی داشتیم.
مقومی ادامه داد: در حوزه مجری ذیصلاح در سال گذشته در حدود سیصد هزار متر مربع کار انجام پذیرفته که این آمار امسال و تا پایان بهمن ماه به ۴۳۵ هزار متر مربع رسیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت: در زمینه موضوع جوانی جمعیت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از جمله دستگاه‌ هایی بوده که به محض ابلاغ این قانون وارد عمل شده است و تخفیفاتی که در این قانون در بخش مهندسی قرار داده شده را اجرایی کرده است هر چند که از آسیب‌ های این قانون عدم پیش بینی جبران این تخفیفات بوده و تخفیف از محل حق الزحمه مهندسان است که تا هفتاد درصد هم داشته ایم.
وی با بیان اینکه تعرفه حق الزحمه مهندسان درصدی از هزینه ساخت تعریف شده است، گفت: در همین تعرفه نیز تخفیفاتی داریم که البته جبران این تخفیفات در طرح‌ هایی همانند نهضت ملی مسکن جایگزین نشده است که این امر دغدغه جامعه مهندسان است و باید شرایط زندگی آنان نیز در نظر گرفته شود و به نظر می‌ رسد باید آسیب شناسی لازم در این زمینه‌ها صورت گیرد.
حق الزحمه تعرفه مهندسان تقریباً معادل نصف تعرفه قانونی است
وی گفت: حق الزحمه تعرفه مهندسان در حوزه ساختمان‌ های گروه الف تا د در استان تقریباً معادل نصف تعرفه قانونی بوده و کم‌تر از دو درصد هزینه ساخت و ساز را طبق جدول ابلاغی شورای مرکزی شامل می‌ شود که چنانچه با هزینه ساخت و ساز واقعی یا هزینه اعلام شده برای نهضت ملی مسکن مقایسه شود، حتی این مبلغ کم‌تر از یک درصد هزینه ساخت و ساز خواهد بود که نیاز است در این زمینه نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات مهندسی اقدام جدی صورت گیرد.
مقومی اظهار داشت: مباحث اقتصادی و افزایش هزینه‌ها در حوزه ساخت و ساز و افزایش قیمت مصالح از جمله عوامل بالا رفتن در قیمت است و البته توقف ساخت و ساز به مدت طولانی در کشور، مزید بر علت شده است که اگر طرح‌ های مسکن در کشور اجرایی و دنبال می‌ شد افزایش قیمت‌ها کم‌تر از این میزان بود.
وی افزود: تا پایان سال جاری رشد قابل توجهی در بخش ساخت و ساز استان قم با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سایت پانصد و شصت هکتاری خواهیم داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم افزود: در زمینه تخلفات ساختمانی نیز وظیفه سازمان و مهندسان ارسال به موقع گزارش است، ما هیچ ضمانت اجرایی نداریم و مراجع صدور پروانه می‌بایست برخورد قانونی را با تخلفات انجام دهند.
وی گفت: گزارشات مرحله‌ای ما به صورت الکترونیک شده و این گزارش‌ ها به صورت مستقیم ارسال می‌ گردد و انتظار می‌رود طبق گزارش‌های تخلف اعلام شده؛ بابت توقف پروژه‌ها اقدام گردد که البته با وجود ارائه این گزارش‌ها گاهی برخورد قانونی و لازم صورت نمی‌گیرد.
نمای موسوم به رومی تخلف است
مقومی افزود: نمای موسوم به رومی تخلف است و در سال‌ های اخیر دغدغه‌ها در این زمینه وجود داشته است، هر چند شاهد کاهش قابل توجه آمار در این زمینه نیستیم و در این حوزه نیز باید با ارسال گزارشات تخلف، برخورد قانونی به موقع صورت گیرد.
وی افزود: بیمه جامع ساختمان را سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم دنبال کرده که با ورود نگهدار می‌ تواند به موضوع کیفیت ساخت و ساز کمک کرد و بیمه‌ها نیز وقتی می‌ توانند ورود کنند که تضمینی داشته باشند که در این حوزه در بخش آسانسور جلساتی با دستگاه‌ های مربوط برگزار شده و موضوع در حال دنبال است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت: با همکاری شورای فنی استان، تصمیمات خوبی در موضوع کنترل مصالح ساختمانی به خصوص در بتن و میلگرد داشته ایم و در آینده نزدیک برای اینکه مردم بدانند کیفیت کارخانه‌ های تولید کننده بتن استان چگونه است و کارخانه‌ها نیز کیفیت خود را ارتقا دهند، نتایج آزمایشگاه‌ های استان از کیفیت بتن‌ های آماده در سایت سازمان به صورت عمومی منتشر می‌ گردد.
وی افزود: در زمینه میلگرد نیز کنترل‌ های لازم صورت می‌گیرد و به علت اینکه عمده کارخانه‌ها در خارج از استان هستند، با همکاری اداره کل استاندارد قرار شد گزارشات عدم کیفیت میلگردها به مبدا گزارش شود و از ورود این مصالح به استان جلوگیری شود.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم آموزش‌ هایی را برای کارگران برگزار کرده که رتبه بندی آرماتوربندها و برقکاران ساختمانی اجرایی شده و از مردم نیز انتظار می‌رود از کارگران ساختمانی ماهر و دارای کارت مهارت استفاده کنند.
تا پایان بهمن ماه حدود بیست و پنج درصد کاهش ساخت و ساز در قم را داشته ایم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با بیان اینکه امسال و تا پایان بهمن ماه حدود بیست و پنج درصد کاهش ساخت و ساز داشته ایم، گفت: به رغم این کاهش، مراجعات ما به نسبت سال گذشته از بهمن ماه سال جاری افزایش یافته که با وجود آماده سازی و برنامه ریزی برای بهره برداری از ساختمان اداری جدید سازمان؛ مقرر گردید تا انتقال به ساختمان جدید در سال آینده رخ دهد تا بتوانیم کیفیت خدمات به مراجعان را افزایش دهیم.
مقومی هم‌چنین گفت: به رغم آماده بودن ساختمان جدید اداری با شرایط مطلوب، هم‌زمان تکمیل فرآیندهای الکترونیک در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از ظرفیت دفاتر پیشخوان دولت، کارپوشه مالک و سامانه مکاتبات و درخواست‌ های مالکان نیز برای سهولت دریافت خدمات پیش بینی شده است.
سالانه بالغ بر هزار شناسنامه فنی ملکی ساختمان در استان قم صادر می‌ گردد
مقومی با بیان اینکه سالانه بالغ بر هزار شناسنامه فنی ملکی ساختمان در استان قم صادر می‌ گردد، افزود: امسال، طبق رأی دیوان عدالت اداری به عللی، دریافت هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی در این بخش حذف گردید که به رغم آسیب جدی به کنترل کیفیت توسط سازمان با توجه به حذف این درآمد، صدور شناسنامه فنی ملکی بمنظور حمایت از حقوق بهره برداران متوقف نشد و حتی تقویت نیز خواهد شد.
مقومی افزود: در فرآیند ساخت و ساز گاهی وجود افراد فاقد صلاحیت آسیب‌ هایی به این بخش خواهد زد و بهره بردارانی که از روند اجرای ساختمان مطلع نیستند با استفاده از شناسنامه فنی ملکی می‌ توانند از وضعیت ساختمان آگاه شده و به بهره برداران کمک شایانی خواهد نمود تا بدانند چه ساختمانی را می خرند و شناسنامه فنی ملکی در حقیقت محصول نهایی در بخش ساخت و ساز است و مردم باید این شناسنامه را مورد مطالبه قرار دهند چرا که همه اطلاعات مورد نیاز ساختمان در آن آمده است.
منبع: خبرگزاری مهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۰۱
167 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0