اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی

اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی

اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی ، الزامی است. متخلفان اصلی حادثه ساختمان متروپل چه کسانی هستند؟

کد خبر: 010308017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۰۱ - ۵:۲۱ ب.ظ

‌به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی ، الزامی است. متخلفان اصلی حادثه ساختمان متروپل چه کسانی هستند؟

اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی

اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، افزایش ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی
رئیس کمیسیون عمران مجلس بیان کرد:
متخلفان اصلی حادثه ساختمان متروپل چه کسانی هستند؟
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بدنبال این هستیم که در اصلاح قانون ماده صد شهرداری ‌ها و نظام مهندسی، ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی را افزایش دهیم.
محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: حادثه متروپل در آبادان یک تلنگری به همه کشور بود و ممکن است در شهرهای دیگر هم این اتفاق بیفتد که نقش نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی پررنگ‌تر می‌ شود.
وی ادامه داد: ساختمان متروپل بصورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده است و از نظر من تعارض منافع صورت گرفته چرا که شهرداری شریک این ساختمان است و از یک طرف وظیفه نظارت دارد و ما باید در قوانین یک دستگاه نظارتی دیگری را در پروژه‌های مشارکتی مشخص کنیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: ابتدای کار با وجود این که باید نظام مهندسی برای نظارت ورود می ‌کرد به هر علتی، یک شرکتی بصورت مشاوره، کار طراحی و نظارت را به عهده گرفته که با مداخله وزارت راه و شهرسازی نهایتاً نظام مهندسی ۳ مهندس ناظر بر این پروژه مشخص می‌کند.
رضایی کوچی اظهار داشت: در حین اجرای پروژه با وجودی که در ابتدا پروانه برای ۴ طبقه طراحی شده بود، ولی متأسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌ شود یعنی محاسبه اولیه برای ۴ طبقه بود، اما در حین ساخت طبقات دیگری به ساختمان اضافه می‌شود بدون این که نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییر کند.
وی گفت: مهندسین ناظری که نظارت داشتند از طرف نظام مهندسی چندین بار تذکر داده و درخواست توقف کار را داشتند، اما چون شهرداری در آنجا منافع داشته است متأسفانه توجه نکرد که در این شرایط ابتدا ناظرین اول انصراف می‌دهند و ناظرین دیگری جای آن ‌ها را می‌گیرند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پرسش اینجاست زمانیکه مهندس ناظر درخواست توقف ساخت را داد وظیفه شهرداری چیست؟ بعد وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه این‌جا چه نقشی دارد؟ فرض بر این که مهندس ناظر گزارش داد و شهرداری کار را تعطیل نکرد اینجا وزارت راه و شهرسازی از نظر من وظیفه دارد در جایگاه نظارت عالیه ورود و کار را متوقف کند.
وی گفت: نظام مهندسی آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای کرده که این پروژه در حال تخلف است، اما متأسفانه اتفاقی نیفتاده است یعنی شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند، این قدر تخلف محرز بوده که یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می ‌شد، اما متأسفانه کسی اقدامی نکرده است.
رضایی کوچی با بیان اینکه مکاتبات زیادی در این زمینه صورت گرفته بود، تصریح کرد: فکر کنم مکاتبات صرفاً برای رفع تکلیف بوده است و یک اراده جدی برای توقف کار وجود نداشته است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار داشتیم بعد از مکاتبه‌ای که نظام مهندسی کرده بود و شهرداری کارش را انجام نداد، دستگاه قضایی در سطح استان و شهرستان ورود پیدا می ‌کرد و راه و شهرسازی استان و حتی وزارت راه و شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه وظیفه داشت کاری انجام دهد که متأسفانه اقدام صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه از نظر ما تخلفات شهرداری کاملاً محرز است، گفت: شخص شهردار و مجموعه‌ای که وظیفه داشتند کار را تعطیل کنند کاملاً تخلف کردند و تخلفشان محرز است و در گزارشی که برای صحن مجلس و دستگاه قضایی آماده می‌ کنیم شهرداری از نظر ما کاملاً متخلف است البته نظام مهندسی در سطح استان و کشور هم باید نظارتی می ‌کرد که به نظرم آنجا هم کم کاری شد هم‌چنین وزارت راه و شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه کارش را خوب انجام نداده است.
وی گفت: بدنبال این هستیم که در اصلاح قانون ماده صد شهرداری‌ ها و نظام مهندسی، ضمانت ‌های گزارش نظام مهندسی را افزایش دهیم.
این نماینده مردم در مجلس، در مورد زمان انتشار گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: به علت اینکه نمایندگان ۲ هفته در حوزه انتخابی هستند بنابراین هفته اولی که مجلس کارش را آغاز می‌ کند گزارش کمیسیون عمران در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
منبع: بازار

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۰۱
295 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0