تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است

تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است

تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است ، عوارض آلایندگی بجای حقوق شود بلکه باید برای رفع آلودگی و سلامت مردم هزینه گردد

کد خبر: 010413005 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ تیر ۰۱ - ۱۱:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است ، عوارض آلایندگی بجای حقوق شود بلکه باید برای رفع آلودگی و سلامت مردم هزینه گردد

تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است

تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است
تمام پروژه‌ های مشارکتی شهرداری اراک نقشه نظام مهندسی ندارد
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه تمام پروژه‌های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است، تصریح کرد: عوارض آلایندگی بجای حقوق شود بلکه باید برای رفع آلودگی و سلامت مردم هزینه گردد.
محسن خیرمند در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به میزان تصادفات گفت: تصادفات رانندگی در سال گذشته نسبت به سال نود و نه، افزایش داشته و سرعت متوسط رانندگی شهری در اراک و ساوه از متوسط کشوری بالاتر است، تعداد کشته‌ها در تصادفات شهری به ویژه اراک افزایشی می‌ شود و در حوزه تصادفات بین شهری متاسفانه سرعت استان مرکزی به نسبت سرعت کشور بالاتر است.
وی گفت: با وجود اینکه استان مرکزی به لحاظ تردد سومین استان کشور محسوب می گردد ولی سرعت از متوسط کشور بالاتر است که در میزان صدمات و کشته‌ها تاثیرگذار است، در تصادفات شهری شهردار وقت اراک کار جمع‌آوری سرعتگاه‌ های غیرایمن را آغاز کرد که این کار انجام شد اما هیچ زمان سرعتگاه ایمن نصب نشد.
وی گفت: همان نقاطی که سرعتگاه‌ ها حذف گردید شاهد وقوع تصادفات هستیم که یکی از این نقاط خیابان خرم، جهان‌پناه و غیره است در حالیکه محورها و توسعه شریانی‌ها بیشتر شده است.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: دوربین‌ های شهری در سطح قابل قبول نیست و در زمینه مانیتورینگ، ثبت تخلفات و محل دوربین‌ ها مواردی مطرح است که متاسفانه با گذشت ۱ سال از فعالیت شورای جدید هنوز اتفاقی در حوزه دوربین‌ها نیفتاده در حالی که در حوزه سرعت اثرگذار است.
خیرمند گفت: شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی باید نظارت داشته باشند که در سال گذشته دو دستگاه خودرو برای ثبت تخلفات تجهیز و در اختیار پلیس قرار گرفت که به نسبت میزان گستره حوزه شهری به شدت پایین است.
وی گفت: در راستای ترافیک شهری اقدام جدی و مناسبی توسط شهرداری انجام نشده و در بافت مرکز شهر ابزاری برای کنترل ترافیک میانه شهر وجود نداشت در حالی که یکی از موارد کنترل جابجایی، ایجاد یا گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی است و با پی‌گیری‌های حوزه معاونت اجتماعی فراکارت‌ها راه‌اندازی گردید.
وی با اشاره به اینکه اگر سرعت از حد متعارف بالا برود باید نقاط امنی برای تردد عابر پیاده ایجاد گردد که در تصادفات شهری کشته شدن قابل پذیرش نیست، افزود: ایستگاه‌ های اتوبوس در خیابان‌ های شلوغ و پرتردد از جمله ملک، قائم مقام، خیابان امام(ره) و غیره هستند در حالی که ایستگاه اتوبوس نباید در کانون ترافیک باشد بنابراین شهرداری در زمینه کانون شهر هیچ برنامه‌ای نداشته است.
خیرمند ادامه داد: در حدود ۲ سال گذشته درباره جابجایی میوه فروشان بازار موضوعاتی مطرح گردید که جابجایی و ایجاد کانون‌ های میوه فروشی و بازارچه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد در حالی‌که شهرداری اعلام می‌کند در حال ساختن هستیم اما اقدام موثری انجام نشده و از طرفی با شلوغی مرکز شهر پنج عنوان از ده عنوان اصلی اتهامی خشونت را دربر می‌گیرد و بیشترین خشونت‌ های خیابانی در کانون‌ های پرازدحام و ترافیک انجام می‌شود.
وی ادامه داد: سرقت‌ های خرد در مناطق حاشیه‌ای و مناطق مسکونی یکی دیگر از جرم‌ های موجود در استان است که یکی از دلایل مهم در سرقت خودرو و محتویات آن عدم وجود پارکینگ برای خودروها توسط شهرداری است به طوری که شهرداری بیش از هشت سال اقدام جدی برای تملک و احداث پارکینگ طبقاتی در مناطق مسکونی شهر نکرده و درباره همه پروژه‌ هایی که اجرا می‌ کند پارکینگ در نظر نگرفته که می‌ توان به مجتمع آفتاب اشاره کرد.
وی گفت: مکانیزاسیون شهری در اراک اتفاق نیفتاده که همین موضوع در افزایش سرقت‌ های خرد تاثیرگذار است و در بازدید از پارک‌ها هیچ کدام مکانیزاسیون اتفاق نیفتاده که باید مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: سرقت‌ های خردی که اتفاق می‌افتد در ضایعاتی‌ ها فروخته می‌ شود بنابراین ضایعاتی‌ ها به عنوان یکی از موارد صنوف مزاحم آلاینده محسوب می‌ گردند که در ۳ منطقه حاشیه‌ اراک بالغ‌بر هشتاد ضایعاتی بدون مجوز فعالیت می‌ کنند که تاکنون شهرداری برای ایجاد فضایی جهت خروج ضایعاتی‌ ها از شهر اقدام نکرده هم‌چنین در مورد سایر صنوف مزاحم و آلاینده اقدامی انجام نداده است.

وی ادامه داد: در حوزه کنترل آسیب‌ های اجتماعی، سرمایه اجتماعی و نشاط اجتماعی تاثیرگذار است به طوری که متاسفانه مطالبه‌ گری صحیح، قانونی و به حق ترویج پیدا نکرده که با تجمعات متفاوت است بلکه مطالبه قانونی مراجعه به مرجع مربوطه است و اکنون همه سمن‌ های فعال می‌ توانند در حوزه فعالیتی خود به دادگستری مراجعه کرده و شکایت داشته باشند.
وی افزود: از نوروز امسال از سی و دو پارک بزرگ شهر اراک بازدیدی انجام و در موارد مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت ده پارک فاقد سرویس بهداشتی بود و در زمینه امنیت فضای بازی حداقل دو پارک کنار محل بازی کودکان چاهک داشت و ایمن بودن محل بازی کودکان به خیابان‌های اطراف مورد توجه قرار نگرفته بود.
خیرمند گفت: در سی و دو پارک ارزیابی شده ایمن‌سازی برای معلولان و جانبازان انجام نشده و تعدادی پارک محلی برای حضور معتادان شده هم‌چنین موتور و خودرو در محل پیاده‌روی عابرپیاده تردد می‌کردند که این موارد در سامانه سجام گزارش شده بود.
وی ادامه داد: در پارک بانوان چاله‌ای برای استخر حفر شده که ایمنی‌سازی نشده و باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین در اردیبهشت ماه به شهرداری و شورای شهر فرصت یک ماهه در راستای رفع نواقص و مشکلات این سی و دو پارک داده شد که شهرداری باید تا سه روز آینده خوداظهاری کند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه مسئولان خادم مردم هستند و باید برای آنها کار کنند، افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۶۸ گزارش ثبت شده که شصت گزارش به نتیجه مثبت منجر شد و بیشترین گزارشات در حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و آب سپس حوزه مفاسد اداری و مالی، کرونا و تخلفات اقتصادی از جمله گران‌فروشی، احتکار و غیره بود که پنج مورد از موارد احتکارات عمده استان در این زمینه کشف شد و سه مورد تقلب بود که یک مورد در خصوص مخلوط کردن برنج پاکستانی و ایرانی بود که از زمان تخلیه بار توقیف گردید.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: سامانه سجام به آدرس SAJAM.SCPD.IR در راستای ارتباط مردم با معاونت اجتماعی دادگستری است که این سامانه در کشور قابل رصد است و باید توجه کرد که هویت افرادی که گزارش می‌دهند مشخص نیست.
وی افزود: مسئولیت‌پذیری اجتماعی دومین شاخصه مهم در حوزه سرمایه اجتماعی است که تنها نباید منوط به مسئولیت‌ های سازمانی و دولتی باشد و مردم باید در این زمینه فعال‌تر شوند که این مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سبدهای معیشتی دوران کرونا به خوبی دیده شد.
وی اظهار داشت: کانون وکلا در زمینه مشاوره‌ های رایگان در حوزه شهری اقدام نکرده و سازمان نظام روانشناسان و مددکاران هم اقدامی در این زمینه نداشتند بنابراین مسئولیت اجتماعی مربوط به قشرهای مختلف است که هر زمان تعلق شهری پایین باشد مردم درباره میزان رسیدگی شهری بی‌تفاوت می‌ شوند و حوزه نشاط اجتماعی استان درگیر مشکلاتی است که اگر پایین باشد خشونت در استان افزایش پیدا می‌کند بنابراین رتبه دوم استان توهین و رتبه سوم ضرب و جرح است.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با اشاره به وضعیت استفاده مردم از امکانات شهری است افزود: یکی از راه‌ های حوزه نشاط اجتماعی افزایش سرانه فضای سبز و استفاده مردم از امکانات شهری است در حالی که در اراک به این موضوع توجه نشده و برخی مناطق نسبت سرانه فضای سبز از میانگین بالاتر است.
وی گفت: در برخی مناطق شاهد فقر سرانه فضای سبز هستیم بطوریکه از بازار تا میدان امام(ره) این موضوع مشهود است و این موضوع در میزان جرائم تاثیرگذار است بنابراین افزایش سرانه فضای سبز و استفاده مردم از امکانات شهری مورد توجه است، در حوزه نشاط تقریبا رتبه بیست و چهار کشور را داریم اما با توجه به موقعیت در زمینه آب‌وهوایی، شهرنشینی، نزدیکی به مرکز و غیره قابل پذیرش نیست.
وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اراک اظهار داشت: در زمینه قانون هوای پاک دستگاه متولی به عبارتی محیط زیست هنوز نمی‌داند که چند درصد دستگاه‌ ها مصوبات این قانون را اجرا نکردند بنابراین زمانی که متولی این موضوع را نمی‌ داند دستگاه قضا نمی‌تواند برای برخورد با مقصران اقدام کند.
خیرمند ادامه داد: شهرداری در این وضعیت آلودگی هوا اتوبوس‌ های گازوئیلی خریداری می‌کند که مغایر با قانون هوای پاک است و در زمینه منشا آلودگی مواردی مطرح است و اکنون در زمینه خودروهای آلاینده و حذف کامیون‌ ها از شهر نیز اقدام موثری در اراک انجام نشده بنابراین پی‌گیری‌هایی انجام شده تا کنارگذر اراک راه‌اندازی گردد و کامیون‌ ها خارج شوند که در این صورت تصادفات کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: برچسب هوای پاک و معاینه فنی باید بر خودروها نصب گردد که شهرداری باید با نصب دوربین در معبر شهری این موضوع را انجام دهد، عوارض آلایندگی نباید خرج حقوق شود بلکه باید در حوزه رفع آلایندگی و سلامت مردم هزینه گردد.
وی گفت: در حوزه آلودگی هوای شهری مهم‌ترین دستگاه شهرداری است و باید اتوبوس و ناوگان حمل و نقل عمومی با کیفیتی باشند که خودروهای شخصی و سوخت فسیلی حذف گردد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: همه پروژه‌ های مشارکتی شهرداری اراک فاقد نقشه نظام مهندسی است که شهردار اراک مکلف است وضعیت نظام مهندسی همه ساختمان‌ های مشارکتی را برطرف کند و دغدغه ما در زمینه بناهای تاریخی با قدمت بالا است و شهرداری، میراث فرهنگی و اقاف تکلیف دارند.
وی افزود: مشکلات فنی در برخی انبوه‌سازی‌ های شهر اراک وجود دارد که اگر این روند ادامه داشته باشد مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.
وی افزود: بسیاری از مجتمع‌ های مسکونی استان مشکل عمده به ویژه در زمینه آسانسور دارند که علاوه‌ بر آسانسور مجتمع‌ های مسکونی تعدادی مجتمع اداری هم استاندارد لازم ندارند همچنین موضوعی که شهرداری باید در حوزه حادثه به جد پیگیر آن باشد این است که باید در زمینه خرید یک دستگاه نرده‌بان آتش‌نشانی اقدام کند.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه شهرداری قبل از اعطای مجوز برای ساختمان‌ های بلندمرتبه باید در ابتدا نرده‌بان خریداری کند، افزود: قراردادهایی که در مشاور املاک اتفاق می‌افتاد نقص‌ های حقوقی و خلاهای بسیاری داشت این موضوع تعیین تکلیف گردید که امیدوار هستیم در شورای برنامه‌ریزی استان نتیجه نهایی ابلاغ گردد.
وی گفت: از سال ۱۴۰۰ هر گونه صدور پروانه مباشرتی در دفترهای مشاور املاک ممنوع شده و قرار بود جلسه‌ای برگزار گردد تا در زمینه الزام حضور مشاور حقوقی تصمیم‌گیری شود و در مورد رقم ماخوذه دفترها هم مواردی تصویب و درصدها تعدیل شد.
وی گفت: دستگاه‌ های فعال در حوزه آسیب‌ های اجتماعی متعدد هستند و هماهنگی‌ها کمرنگ است، باید پیشگیری ثالث مورد توجه قرار گیرد بنابراین عدم هماهنگی خیریه‌ها هم باید مورد توجه باشد.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با اشاره به موضوع ساماندهی میدان میوه و تره بار اراک افزود: میدان میوه و تره بار باید تعیین تکلیف شود و باید متولی این موضوع شهرداری باشد و هر چه زودتر در این زمینه اقدام کند، زمانی که میدان میوه و تره بار امکانات رفاهی ندارد هیچ کامیونی حاضر نیست از نقطه دوردست به این منطقه بیاد و هیچ نظارتی بر قیمت وجود ندارد در نهایت قیمت بالاتر به دست مردم می‌رسد.
وی گفت: در اراک در کنار مراکز رسمی توزیع و میوه فروشی، میوه‌فروش‌های سیار فعالیت می‌کنند که حدود هشتصد خرده فروش میوه در اراک به چهارصد خرده فروش کاهش پیدا کرده و فروش میوه در اطراف میدان‌های شهر با خودرو از نظر منظر شهری، بهداشتی، تصادفات و غیره مشکلاتی ایجاد می‌کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ تیر ۰۱
68 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0