علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است

علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است

علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است ، تعرفه مهندسی در استان مرکزی با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد

کد خبر: 020524002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مرداد ۰۲ - ۲:۴۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است ، تعرفه مهندسی در استان مرکزی با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد

علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است

علیرضا حبیبی: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است
ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با بیان اینکه ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط در شهر اراک است، افزود: تعرفه مهندسی در استان مرکزی با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
علیرضا حبیبی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شمار جامعه مهندسی استان، تصریح کرد: جامعه مهندسی استان مرکزی ۶ هزار و ۴۶۰ نفر است که از این تعداد چهار هزار و ۴۷۳ نفر دارای پروانه و یک‌ هزار و ۹۸۷ نفر فافد پروانه مهندسی هستند.
حبیبی یکی از اهداف و برنامه‌های مهم هیئت مدیره را اصلاح نرم‌افزار اتوماسیون سیستم سازمان نظام مهندسی دانست و افزود: از طریق نرم افزار اتوماسیون سیستم نظام مهندسی موجب حذف نقشه‌های کاغذی می‌شود به نوعی فرایند تایید و ارسال نقشه‌ها توسط اتوماسیون انجام می‌شود که در این راستا نیازمند مشارکت و همکاری شهرداری هستیم.
وی با اشاره به خطرات استفاده از نمای رومی در ساختمان ادامه داد: نمای رومی بسیار سنگین است و اتصالات سازه‌ای آن درست نیست و نظام مهندسی با اجرای آن مخالف است، علاوه بر خطرات زیاد اجرای نماهای رومی و احتمال ریزش آن‌ها در زمان زلزله و سایر مواقع، منابع و معادن طبیعی کشور نیز هدر می‌رود که نیاز است فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه انجام شود.
وی گفت: نظارت بر ساخت و سازها در استان مرکزی به ویژه در شهر اراک به شکل بنیادی فرهنگ‌سازی شده است و به نوعی کنترل‌ها در ساخت و سازها در این استان زیاد است و این امر سبب شده است تا با تخلف خاصی در این حوزه روبرو نشویم.
حبیبی در مورد الزام مجری برای همه ساختمان‌ها، بیان کرد: این مهم سبب می‌شود تا ساخت و سازها توسط افراد ذی صلاح انجام گردد و استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها در دستور کار جدی قرار دارد در این راستا ابتدا استفاده از میلگرد و بتن استاندارد در برنامه است و کم کم سایر مصالح نیز اضافه می‌گردد.
وی یکی از موضوعات مهم در مقررات ملی ساختمان را مقاومت‌ خاک‌ عنوان کرد و افزود: مقاومت خاک در بیشتر نقاط اراک وجود دارد و تاکنون اتفاقاتی که در شهرهای دیگر هنگام تخریب و گودبرداری با آن روبرو بودیم، در اراک وجود نداشته است.
وی، ضریب زلزله در اراک را ۰٫۲۵ اعلام کرد و افزود: ضریب زلزله نشانگر خطر نسبی متوسط است و بیشتر شهرهای استان به جز ساوه و زرندیه این وضعیت را دارد، البته در این دو شهر نیز مقداری از خطر نسبی بالاتر است.
حبیبی با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان از اواخر دهه ۷۰ مورد توجه جدی بوده و تاکنون خیلی توسعه یافته است، گفت: ماهانه بیش از چهارصد مورد بازرسی از عملکرد مهندسان نظام مهندسی انجام می‌شود و نظارت‌ها از زمان بتن‌ریزی تا جزئیات مختلف ساختمان انجام می‌شود.
وی با اشاره به رفع مشکلات جامعه مهندسان در زمینه اشتغال مناسب و بیمه را یکی از اولویت‌ها بیان کرد و گفت: تعرفه مهندسی امسال نسبت به سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مرداد ۰۲
137 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0