علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است

علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است

علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است ، عدم حضور مهندس ناظر و عدم نظارت درست باعث بروز تخلفات ساختمانی شده است

کد خبر: 020524008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مرداد ۰۲ - ۳:۱۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است ، عدم حضور مهندس ناظر و عدم نظارت درست باعث بروز تخلفات ساختمانی شده است

علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است

علی‌رضا فخاری، استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است
استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است
استاندار تهران اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر ساخت و سازها، نقش مهمی داشته و از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و این دستگاه ناظر سمبلیک و بی معنی نیست و مجموعه نامبرده در رابطه با ساخت‌وسازها مسئول سازه و ساختمان است.
علی‌رضا فخاری استاندار تهران در جلسه شورای مسکن استان تهران که با محوریت شهرستان اسلام‌شهر و با حضور مدیران کل و شهرستانی ادارات و دستگاه‌های مرتبط با مسکن و فرمانداران شهرستان‌های غرب استان تهران در محل سالن اجتماعات فرمانداری اسلام‌شهر برگزار گردید، گفت: عدم حضور مهندس ناظر و عدم نظارت درست باعث بروز تخلفات ساختمانی شده و بسیاری از پروژه‌ها دچار مشکل شده‌اند که نمونه‌های زیادی از این تخلفات وجود دارد.
فخاری ادامه داد: سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر ساخت و سازها، نقش مهمی داشته و از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و این دستگاه ناظر سمبلیک و بی معنی نیست و مجموعه نام‌برده در رابطه با ساخت‌وسازها مسئول سازه و ساختمان است.
وی گفت: نظام مهندسی نه از جنبه حقوق عام بلکه از لحاظ حقوق خاص باید از نظر کیفی و ایمنی در برابر ساخت ساختمان‌ها و بناها ناظر، مسئول و پاسخگو باشد؛ اگر موضوع نظارت صرفا جهت ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد، راه را بیهوده رفته‌ایم.
وی با انتقاد از جابجایی زود هنگام متولیان و نمایندگان سازمان نظام مهندسی در شهرستان‌های استان تهران گفت: اگر حضور و فعالیت مهندسان ناظر بومی شود، هم در حوزه هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شده و هم در ارتقاء دانش حرفه‌ای آن‌ها موثر است.
استاندار تهران افزود: کم بودن برخی از حق الزحمه‌ها در امر نظارت بر ساخت و سازها نباید باعث اُفت کیفیت بر نظارت‌ها گردد و در این مورد، ما بیشترین زیان را در ناحیه ناظران دیده‌ایم؛ به‌طور مثال حادثه فرو ریختن ساختمان خلازیر یکی از آن‌هاست.
وی با تاکید بر اینکه اطمینان‌بخشی جزو وظایف دستگاه نظارت است، گفت: مهندس ناظر باید با نظارت دقیق در قبال هزینه بهره‌بردار به سازه او ایمنی ببخشد تا بهره‌بردار احساس اطمینان داشته باشد که متاسفانه هم‌اکنون چنین حسی وجود ندارد و باید آن نگاه اطمینان‌بخش بازگردد.
وی با بیان اینکه عامل نظارت نباید عامل فرار باشد، گفت: وجود برخی شرکت‌هایی که کار نظارتی انجام می‌دهند و به شکل منوپل و واسط هستند، باعث معطل ماندن پروژه‌ها می‌شوند که باید بر نحوه فعالیت و نظارت آن‌ها تجدید نظر شود؛ همچنین نباید ناظرین عامل نارضایتی در اجرای پروژه‌ها شوند.
فخاری در ادامه با اشاره به لزوم ساماندهی بنگاه‌های غیرمجاز در سطح شهرها افزود: اجرای طرح شناسایی و ساماندهی بنگاه‌های غیرمجاز که پروانه فعالیت ندارند، از سوداگری زمین و مسکن جلوگیری کرده و تعداد بنگاه‌های سر به فلک کشیده در برخی شهرها را کاهش می‌‌دهد؛ نیازی نیست در شهری با پنجاه هزار نفر جمعیت قریب به ۵۰۰ واحد مشاور املاک و بنگاهی وجود داشته باشد.
وی یکی از راه‌کارهای بازآفرینی بافت‌های فرسوده را بازسازی واحدهای مسکونی برشمرد و ادامه داد: با توجه به موقعیت منطقه و وضعیت مردم در مناطق محروم و بافت‌های فرسوده، بازسازی و درجاسازی واحدهای مسکونی کوچک موضوعی است که باید در دستور کار شورای مسکن قرار گیرد و مردم را به تراکم‌سازی و ارتفاع سازی مجبور نکنیم و اجازه درجاسازی حتی در یک طبقه در شهرها بدهیم.
وی با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود درشهرستان‌ها، گفت: در برخی شهرستان‌ها یک سری اراضی وجود دارد که متعلق به اوقاف و یا بنیادهای مختلف هستند که ظرفیت خوبی برای افزایش مسکن هستند؛ البته باید سقف ظرفیت جذب جمعیتی هر شهرستان متناسب با زیرساخت‌ها مشخص و برپایه آن برنامه‌ریزی لازم انجام و پروژه‌ها اجرا گردند.
در ادامه جلسه شورای ملی مسکن، مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران حاضر در جلسه گزارشی از روند اجرای پروژه‌های مربوط به نهضت ملی و اقدام ملی مسکن را ارائه و خواستار تامین و تزریق به موقع اعتبارات و رفع موانع و مشکلات پیش رو در جهت تامین و نصب انشعابات مورد نیاز واحدها و زیرساخت‌های شهری و ابجا سرانه‌های لازمه شدند.
قابل ذکر است که استاندار تهران پیش تشکیل جلسه شورای مسکن از سه پروژه در حال احداث طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان اسلام شهر و دو پروژه سالن ورزشی و سالن چند منظوره مدیریت بحران شهرداری این شهر بازدید و از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه‌ها قرار گرفت.
منبع: فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مرداد ۰۲
291 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0