علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید

علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید

علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید ، متاسفانه در مواردی مدیران و مسئولان بدون توجه به واقعیات اقتصادی، اظهارنظرهای غیرکارشناسی و ناممکن می‌کنند

کد خبر: 010226002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۱ - ۱۰:۲۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید ، متاسفانه در مواردی مدیران و مسئولان بدون توجه به واقعیات اقتصادی، اظهارنظرهای غیرکارشناسی و ناممکن می‌کنند

علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید

علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس: ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید
ناتوانی مالی دولت در حمایت از تولید
علی‌محمد زمانی مدیرعامل شرکت صبافولاد زاگرس
با وجود رشد قابل‌توجه بهای مسکن در سال‌ها و ماه‌های اخیر، هر ازگاهی مدیران و سیاست‌گذاران، وعده کاهش قیمت ساختمان را می‌دهند. چندی پیش در فروردین امسال، سرپرست جدید شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی نرخ‌های جدید ساخت مسکن را براساس دستور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد. کاهش ۳ تا ۴ میلیون تومانی یا حدود ۴۰درصدی هزینه ساخت‌وساز از سوی نظام مهندسی در فاصله ۴۰روز، بحث‌برانگیز شد. البته ارقام موردبحث به قیمت مطرح‌شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت نهضت ملی مسکن نزدیک است اما این سوال مطرح شد که کاهش قیمت یادشده چگونه ممکن است؟ چه سهمی از این افت قیمت به هزینه خرید مصالح ساختمانی اختصاص دارد؟ به‌ویژه آنکه در ماه‌های اخیر شاهد رشد قیمت محصولات ساختمانی پرمصرف همچون فولاد نیز بوده‌ایم.
روند رو به رشد قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار داخلی از سال گذشته آغازشده است. این رشد قیمت از دلایل گوناگونی نشأت می‌گیرد و نشانه‌ای از کاهش قیمت فولاد در آینده مشاهده نمی‌شود؛ به‌ویژه آنکه تمامی هزینه‌های تولید از مواد اولیه تا بهای انرژی و… افزایش یافته است. در چنین شرایطی، بازار نباید منتظر افت قیمت محصولات طویل فولادی باشد… قیمت، تابعی از هزینه‌های تولید است. در شرایطی که همه عوامل تولید روند رو به رشد قیمتی دارند، چطور می‌توان، هزینه محصول نهایی را کاهش داد؟
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، صنعت فولاد با توجه به چالش‌های یادشده در آستانه توقف یا کاهش تولید قرار دارد، در چنین شرایطی، امکانی برای کاهش قیمت فولاد حتی با دستور هم وجود ندارد.
البته این رشد قیمت فقط منوط به فولادی‌ها نیست و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تورم و سایر هزینه‌های تولید، باید منتظر رشد قابل‌توجه قیمت تمام‌شده تولید سایر محصولات ساختمانی باشیم. با توجه به موارد یادشده باید اذعان کرد که اعداد و ارقام یادشده برای ساخت مسکن، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
متاسفانه در مواردی مدیران و مسئولان بدون توجه به واقعیات اقتصادی، اظهارنظرهای غیرکارشناسی و ناممکن می‌کنند.
از آنجاکه این اظهارنظرها، هیچ پیامدهایی برای مدیران کشور ندارد و در همین حال، هیچ تحلیلی از آنها برای توجیه شرایط درخواست نمی‌شود، شاهد رشد این‌گونه اظهارنظرهای غیرمنطقی هستیم.
چنانچه دولت قصد کاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله فولاد را داشته باشد، باید همزمان با اجرای سیاست‌های حمایتی، زمینه کاهش قیمت فولاد را فراهم کند.
به‌عنوان مثال با کاهش قیمت انرژی مصرفی صنایع، امکان کاهش هزینه تمام‌شده تولید فولادسازان را فراهم کند. یا ماده اولیه را با بهای ارزان تامین کند. اما با توجه به شرایط پیش‌روی صنایع، امکان تحقق این اهداف وجود ندارد.
در واقع دولت از توان مالی کافی برای ارائه یارانه به صنایع یا سایر حمایت‌ها از تولیدکنندگان برخوردار نیست.
در ادامه باید خاطرنشان کرد که فعالان صنعت فولاد در سال گذشته با محدودیت‌های جدی در روند تامین انرژی روبه‌رو بودند. این محدودیت‌ها در ماه‌های گرم سال در قالب قطع برق فولادسازان اجرایی شد.
به‌دنبال قطع، برق صنایع فولاد کشور، از میزان تولید در این صنعت کاسته شد و بدین‌ترتیب شاهد رشد قیمت فولاد در بازار بودیم.
در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود محدودیت‌های انرژی در سال جاری ادامه یابد، چراکه سرمایه‌گذاری جدی در توسعه زیرساخت‌های انرژی کشور انجام نشده است.
بدین‌ترتیب انتظار می‌رود این مشکلات در سال جاری ادامه یابد و روند فعالیت صنعتگران و به‌دنبال آن بازار فولاد را تحت‌تاثیر منفی قرار دهد.
تمام موارد یادشده حکایت از آن دارد که کنترل قیمت فولاد و کاهش اثرگذاری آن در بهای تمام‌شده ساخت مسکن با توجه به شرایط کشور ممکن نیست.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ اردیبهشت ۰۱
814 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0