واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان

واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان

واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان ، اعلام شد. ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود؟ از ماه‌ ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ده طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می ‌ریزد

کد خبر: 010303003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ خرداد ۰۱ - ۱۰:۲۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان ، اعلام شد. ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود؟ از ماه‌ ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ده طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می ‌ریزد

واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان

واکنش احمدرضا سرحدی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان
ریزش متروپل آبادان پیش‌بینی شده بود؟ | واکنش عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان به حادثه آبادان
پروژه متروپل آبادان که بعد از ریزش فاجعه‌آفرین شد از ماه ‌ها قبل با گزارشاتی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین روبرو شده بود که یک کارشناس، ‌دلیل وقوع چنین حوادثی را نظارت ‌های صوری مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی توسط شهرداری عنوان کرد.
از ماه‌ ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ده طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می ‌ریزد؛ همین اتفاق هم افتاد و به علت ریزش ساختمان تا این لحظه ۵ نفر کشته و بیست و پنج نفر مصدوم شدند؛ طبق گزارشات احتمال زیر آوار ماندن هشتاد تن نیز وجود دارد.
براساس برخی گزارشات مجتمع برج ‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع ‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر گردیده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می ‌داد. مالک، داربست ‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بوده است. گفته می ‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید.
سال‌هاست که به موضوع نظارت ‌های صوری، زد و بند و ساخت ساختمان‌رهای ناایمن از سوی رسانه ‌ها و کارشناسان پرداخته می‌رشود. طبق اذعان جامعه مهندسی، طی پنجاه سال اخیر عمر مفید ساختمان ‌ها در ایران از سی و دو سال به بیست و شش سال کاهش یافته است. ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۳ هم ظاهرا کمکی به بهبود این معضل نکرده و هر از گاهی با فجایعی همچون ریزش برج متروپل روبرو هستیم.
احمدرضا سرحدی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت ‌های صوری مهندسان سازمان نظام مهندسی و بی‌توجهی عوامل شهرداری به هشدارهای مهندس ناظر را از عوامل اصلی کاهش کیفیت ساخت و سازها عنوان کرد.
وی ادامه داد: در مورد پروژه متروپل اطلاع دقیقی ندارم همواره پیش آمده که تعداد اندکی از همکاران ما به وظایف قانونی خود در بحث نظارت بر ساختمان ‌ها عمل نکرده و کنترل‌ های لازم را صورت نمی‌ دهد. شهرداری بعنوان ناظر و حافظ منافع عمومی باید به این موارد رسیدگی کند.
سرحدی ادامه داد: شهرداری بیشتر بر روی مواردی مثل اضافه بنا حساس است و علاقه‌ای به کنترل نقشه‌ها ندارد. اگر هم کنترلی صورت می ‌دهد در مورد معماری است که اگر پروژه اضافه بنا داشته باشد بتواند عوارضش را بگیرد. کنترل نقشه‌ های محاسباتی عملا توسط شهرداری انجام نمی ‌شود.
این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌ که معمولا نگاه منفعت‌جویانه باعث افت کیفیت ساختمان‌ ها و بروز حوادثی مشابه متروپل می ‌شود، گفت: آن ‌چه در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد به علت عدم توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بحث نگه‌داری بود که هنوز هم به نتیجه نرسیده و رها شده است. در قضیه آبادان هنوز گزارش تخلفات ارایه نشده و نمی ‌توان صرفا شهرداری یا سازمان نظام مهندسی را مقصر دانست و باید منتظر گزارش این حادثه باشیم.
منبع: همشهری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ خرداد ۰۱
368 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0