ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی

ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی

ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی ، صورت می گیرد. یزد می تواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به استانها باشد

کد خبر: 000114001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ فروردین ۰۰ - ۸:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی ، صورت می گیرد. یزد می تواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به استانها باشد

ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی

ایجاد صنایع مکمل زیاد در کنار صنایع فعلی در استان یزد از پسماندهای صنعتی
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد بیان کرد؛
به کارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع/یزد می تواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به استانها باشد
محمدرضا خلف باغی گفت: صنایع مکمل زیادی را می توانیم در کنار صنایع فعلی در یزد از پسماندهای صنعتی ایجاد کنیم که به کارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع میتواند به این مهم کمک کند و یزد با جایگاه علمی خوبی که در کشور دارد صادر کننده تحولات محیط زیستی به سایر استانهای کشور شود.
قانون هوای پاک پس از تصویب مجلس در بیست و پنجم تیرماه ۱۳۹۶ در یازدهم مرداد ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان تایید و بیست و سوم مردادماه همان سال از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ گردید و بیست و یک دستگاه طبق آن مسئولیت‌ هایی را بر عهده دارند.
سه قوه مجریه، قضائیه و مجلس به همراه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت‌خانه‌های کشور، بهداشت، صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، وزارت راه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع، اطلاعات، نیرو، نیروی انتظامی، سازمان ملی استاندارد، بیمه مرکزی، سازمان انرژی اتمی ایران، صدا و سیما، سازمان بازرسی و شهرداری دستگاه هایی هستند که تکالیفی در قانون هوای پاک برای آن ‌ها در نظر گرفته شده است.
براساس قانون هوای پاک تعدیل میزان جریمه خسارت‌ های وارده به محیط‌ زیست مندرج در این قانون هر ۲ سال یک بار توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه های ذی‌ربط تهیه می ‌شود و در لایحه بودجه به‌تصویب مجلس شورای اسلامی می ‌رسد.
با اجرای قانون هوای پاک و پسماند، صنایع تولیدی استان یزد مکلف به بکارگیری نیروی متخصص محیط زیست در راستای نظارت بر اجرای دستورالعملهای زیست محیطی و پایشهای مربوطه هستند و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد جهت به کارگیری دانش آموختگان رشته ‌های مرتبط محیط زیست در محیط ‌های کاری، دوره‌های آموزشی HSE و EIA را برگزار و در راستای اجرای قانون هوای پاک و پسماند با به کارگیری دانش آموختگان محیط زیست، نخستین کارشناس HSE را به یک واحد صنعتی معرفی کرد؛ هم‌چنین دوره‌های آموزشی HSE و ارزیابی محیط زیستی با همکاری مدیر کل محیط زیست استان و نماینده استانی محیط زیست در شورای پنجم سازمان، در سالن آموزش نظام مهندسی جهت آماده سازی دانش آموختگان برای محیط های کاری برگزار گردید.
محمد رضا خلف باغی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد، در مورد آلودگی هوا توسط صنایع یزد و اقدامات این سازمان برای کم شدن این مشکلات، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تشکلی است مشتمل بر بیست رشته اعم از کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و دانش آموختگان رشته آب است و یکی از مشکلات اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست بود لذا پی‌گیر اجرا شدن قانون هوای پاک در استان بودیم.
خلف باغی ادامه داد: هم‌چنین با توجه به اتفاقات دهه اخیر اعم از آلودگی های محیط زیستی و آلودگی هوا در کشور، احساس شد که استان یزد هم به دلیل تجمع صنایع آلاینده در آستانه این مشکلات قرار دارد لذا با شناسایی فارغ التحصیلان محیط زیست و برگزاری دوره های آموزشی آنها را برای فعالیت در صنایع استان و پیش‌گیری از مسائل محیط زیستی آماده کردیم.
وی افزود: قانون هوای پاک در بیست و پنجم تیرماه سال نود و شش تصویب و به دستگاه ها ابلاغ گردید اما بطور کامل اجرا نشده است.
خلف باغی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان یزد یک استان صنعتی است و در این خصوص دچار مشکلاتی بود که نیاز به نیروی متخصص HSE را در صنایع دو چندان می کرد سال نود و هشت طی یک مصوبه با حضور استاندار یزد و نماینگان مجلس و با همکاری مدیرکل محیط زیست یزد دوره های تخصصی آموزشی را برگزار کردیم و با هماهنگی سازمان صمت، کارشناسان محیط زیست ارزیابی و پس از پذیرش به صنایع استان معرفی شدند.
وی ادامه داد: باتوجه به تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اداره محیط زیست، اولین کارشناس HSE جهت حضور در هسته HSE یکی از کارخانجات فولاد در بهمن ۹۸ بصورت تمام وقت معرفی گردید.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه صنایع کاشی و فولادی در اولویت بودند، افزود: بیش از شصت و یک فارغ التحصیل در این طرح به صنایع استان یزد جهت مدیریت موضوع پسماند وآلودگی هوا معرفی شده که بیشتر در شهرستانهای میبد، اردکان و ابرکوه مشغول بکار هستند.
وی افزود: بکارگیری نیروی متخصص HSE درصنایع هزینه نیست بلکه فرصتی است که در قانون هم صراحتا صنایع دارای بیش از پنجاه نفر نیروی کار هستند را ملزم کرده از دانش آموخته محیط زیست استفاده کنند و این در حالی است که عمده صنایع استان یزد صنایع بزرگ بالای پنجاه نفر نیروی کار هستند و اغلب صنایع استان این اقدام محیط زیستی را انجام نداده اند.
خلف باغی گفت: نیروهای محیط زیست که در صنایع استان یزد به کار گمارده شده اند تا کنون موفق به انجام تحولاتی در حوزه بازیافت پساب، فضای سبز و .. شده اند چرا که صنایع استان ما معزل در زمینه آب و فضای سبز با معضلاتی مواجه بودند و در نهایت بیش از بیست و پنج کارخانه که مورد بازدید دوره ای قرار گرفتند از این رویکرد استقبال کردند.
اشتغال فارغ التحصیلان و افزایش بهره وری در بکارگیری فارغ التحصیلان محیط زیست
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد، مزایای استفاده از فارغ التحصیلان محیط زیست در صنایع را ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان، حفظ محیط زیست و هوای پاک، بازیافت و افزایش بهره وری دانست و گفت: حضور فارغ التحصیلان محیط زیست در کارخانجات یک فرصت است و استان یزد باید بتواند این آلودگی را که در آینده میتواند زندگی در یزد را به مخاطره بیاندازد، مهار کند.
به گفته وی، یزد نخستین استانی است که با پی‌گیری های سازمان نظام مهندسی کشاورزی در حال آموزش و پی‌گیری به کارگیری فارغ التحصیلان محیط زیست در صنایع است و حتی از استان های دیگرهم برای بازدید این طرح به یزد آمدند.
وی ادامه داد: یزد می تواند قطب تحولات محیط زیستی باشد و ورودی استان را از مهاجران کارگر به مهاجران متخصص و تحصیل کرده به استان تغییر دهد.
وی ادامه داد: صنایع مکمل زیادی را می توانیم در کنار صنایع فعلی در یزد از پسماندهای صنعتی ایجاد کنیم که به کارگیری دانش آموختگان محیط زیست در صنایع میتوانند به این مهم کمک کنند و یزد با جایگاه علمی خوبی که در کشور دارد میتواند صادر کننده تحولات محیط زیستی به سایر استانهای کشور باشد.
منبع: خبرگزاری موج

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ فروردین ۰۰
666 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0