پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن

پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن

پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن ،را با مشکل و تاخیر روبرو کرده است. راه اندازی بورس مسکن این روزها در حالی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی جدی گرفته شده است که سال‌هاست بحث ایجاد صندوقهای ز درمین و ساختمان مطرح است

کد خبر: 990320012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ خرداد ۹۹ - ۵:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن ،را با مشکل و تاخیر روبرو کرده است. راه اندازی بورس مسکن این روزها در حالی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی جدی گرفته شده است که سال‌هاست بحث ایجاد صندوقهای ز درمین و ساختمان مطرح است

پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن

پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن را با مشکل و تاخیر روبرو کرده است.
راه اندازی بورس مسکن این روزها در حالی از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی جدی گرفته شده است که سال‌هاست بحث ایجاد صندوقهای ز درمین و ساختمان مطرح است. اگر چه برخی کارشناسان راه اندازی بورس مسکن را دارای معایبی دانسته و آن را رد میکنند اما برخی نیز بر این باور هستند که بورس مسکن مزیتهایی نیز دارد.
در حال حاضر آئین نامه ها، نرم افزارها و سخت افزارهای راه اندازی بورس مسکن کامل شده و بورس کالا آمادگی دارد با دریافت تقاضای معامله های املاک و مستغلات از نهادها و دستگاه‌ها در فاز نخست، اجرای این طرح را آغاز کند. البته در گزارشات موجود هیچ صحبتی از خرید و فروشهای خرد و واحد به واحد نشده است و کارشناسان معتقد هستند هدف از راه اندازی بورس مسکن ورود در عمده فروشیهای املاک خاص است که همیشه در جراید و روزنامه ها دنبال می گردد و مشاوران املاک هم در خرید و فروش و معامله آن نقشی ندارند. برخی کارشناسان بورس بر این باورند که بطور قطع این نظام و ساز و کاری که طراحی شده به هیچ وجه به حوزه فعالیت مشاوران املاک ورود نمیکند. این در حالی است که اعضای هیات مدیره اتحادیه املاک راه اندازی بورس مسکن را کاری اشتباه و مخالف با قانون نظام صنفی میدانند.
حال بنظر میرسد وقتی هنوز صندوقهای زمین و ساختمان بعد از سال‌ها دارای مشکلات هستند و از لحاظ سرعت عمل برای دادن مجوز به بخش خصوصی ایراداتی دارد آیا بحث راه اندازی بورس مسکن میتواند برای بخش مسکن مفید باشد؟ سوال این است که آیا بورس مسکن و صندوق های زمین و ساختمان میتوانند به شفاف شدن قیمتها و مناسب شدن روند تولید و عرضه مسکن کمک کنند؟
عملکرد صندوق ‌ها چندان پیچیده نیست. آن‌ ها سرمایه را از سمت مردم جمع می‌ کنند و به پروژه‌های ساختمانی تخصیص می‌ دهند. بعد از تکمیل پروژه، واحدهای ساخته ‌شده از طریق مزایده یا هر روش دیگری که هیات مدیره صلاح بداند به فروش می‌ رسد و سود حاصل از آن میان سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد. حال باید دید با راه اندازی بورس مسکن در کنار صندوقهای زمین و ساختمان میتوان روزهای خوبی برای بخش مسکن متصور شد؟
دو سال است که بحث بورس مسکن مطرح شده ولی پشت درهای بسته گیر کرده است.
احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که قطعا بورس مسکن میتواند به شفاف شدن قیمت مسکن کمک کند، بیان کرد: ۲ سال است که بحث بورس مسکن مطرح شده ولی پشت درهای بسته گیر کرده است.
خرم با اشاره به این که برای حل مشکل بخش مسکن و مناسب شدن عرضه و تولید مسکن باید روند اعطای مجوز به صندوقهای زمین و ساختمان آسان تر و سریع‌تر گردد، اظهار داشت: متاسفانه بعد از گذشت سالها از ایجاد صندوقهای زمین و ساختمان هنوز برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نمیدانند چه اقدامی برای ایجاد این صندوقها باید انجام دهند.
رئیس سازمان کشور گفت: برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان ۲ سال از طریق انجمن ساختمان برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان در فرابورس اقدام کردیم ولی دستمان خالی ماند. این طولانی شدن روند ایجاد صندوقهای زمین ساختمان باعث میشود اکثر سرمایه گذاران بخش خصوصی دلزده شده و دیگر این برنامه را پی‌گیری نکنند.
راه اندازی بورس مسکن میتواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد.
خرم ادامه داد: به هر حال با راه اندازی بورس مسکن میتوان شاهد تاثیرگذاری مثبت آن در بخش مسکن باشیم ولی تاکید بنده بر این است که طولانی شدن ایجاد صندوقهای زمین و ساختمان و حتی راه اندازی بورس مسکن میتواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد. پس ورود هر گونه تامین کننده منابع مالی مثل صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن میتواند بعنوان راه‌کارهای تأمین منابع به بخش مسکن کمک کند.
زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از بیست و پنج درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل تولید مسکن و بخش مسکن چیست؟ آیا با توجه به کمبود زمین در شهرهای بزرگ به خصوص تهران میتوان به تولید مسکن با قیمت تمام شده پایین امیدوار بود؟ گفت: برای حل معضل زمین در پایتخت و شهرهای بزرگ، زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از بیست و پنج درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد. دولت نباید از قیمت زمین طمع کرده و به دنبال کسب درآمد باشد.
سالانه به اندازه یک سوم نیاز کشور، مسکن تولید می گردد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این که طرح جامع مسکن کنونی که در سالهای گذشته گرداوری شده است اعلام کرده که سالانه باید نهصد هزار مسکن تولید شود، افزود: همه بخوبی میدانند که باید سالانه نهصد هزار مسکن در کشور تولید شود ولی در بهترین حالت در کشور تنها دویست و پنجاه هزار تا سیصد هزار واحد مسکونی تولید شده است. این آمارها یعنی سالانه یک سوم نیاز به مسکن در کشور تولید شده است.
خرم گفت: نبود چشم انداز مسکن، آینده مسکن ایران را در ابهام برده است. پس اگر میخواهیم صنعت مسکن ایران در تولید موفق باشد باید به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم.
منبع: هیبنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ خرداد ۹۹
526 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0