پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها

پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها

پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها ، صورت گرفت. تمام نهادها موظف به اجرا و کنترل قوانین هستند. شهرداری به ‌عنوان مرجع صدور پروانه و به‌ عنوان یک مرجعی باقدرت اجرایی تأثیرگذاری بیشتری دارد

کد خبر: 990431014 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹ - ۷:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها ، صورت گرفت. تمام نهادها موظف به اجرا و کنترل قوانین هستند. شهرداری به ‌عنوان مرجع صدور پروانه و به‌ عنوان یک مرجعی باقدرت اجرایی تأثیرگذاری بیشتری دارد

پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها

پرداختن موضوع قوانین مقررات ملی ساختمان به تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان مورد غفلت مانده است.
سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران به موضوع مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و افزود: متأسفانه در کشور یکی از مهم‌ ترین مباحث مقررات ملی ساختمان مغفول مانده است. در قوانین مقررات ملی ساختمان، مبحث بیست و دوم، به موضوع تعمیر و نگهداری ساختمان‌ ها پرداخته است که این مبحث در کشور رعایت نمی ‌گردد.
وی با اشاره به این که باید قوانین به‌درستی اجرا گردد، تصریح کرد: تمام نهادها موظف به اجرا و کنترل قوانین هستند. شهرداری به ‌عنوان مرجع صدور پروانه و به‌ عنوان یک مرجعی باقدرت اجرایی تأثیرگذاری بیشتری دارد.
وی گفت: در موضوع کلینیک سینا مهر، نظام‌مهندسی ساختمان نقشی نداشت اما ما از این فرصت استفاده می ‌کنیم و به مسئولین اجرایی قانون را یادآوری می ‌کنیم.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، با عنوان این که گاهی اوقات دچار روزمرگی می‌ شویم و روزمرگی‌ ها سبب می ‌شود قانون را فراموش کنیم، ادامه داد: هرکجا که ما قانون نظام‌مهندسی ساختمان را رعایت کردیم بهره بردیم و هرکجا که قانون رعایت نشده است ضرر کرده‌ایم.
وی با بیان کردن زمین لرزه های دوره‌های مختلف اجرای قانون نظام‌مهندسی را بسیار سودمند عنوان کرد و افزود: ما در هرکدام از زمین لرزه های رودبار و منجیل و زلزله بم، حدود ۳۰ هزار نفر از هم‌وطنانمان را از دست دادیم که تعداد قربانیان حادثه زمین لرزه کرمانشاه باقدرتی تقریباً مساوی کم‌تر از هزار نفر بود و نشان داد اجرای قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان سودمند و مثمر ثمر است.
وی گفت: البته ممکن است در برخی موارد اشکالاتی در قوانین ما وجود داشته باشد ولی سؤال اینجاست چرا باید بعد از حادثه به تکاپو بیفتیم؟ وی با اشاره به ساختمان پلاسکو، تصریح کرد: پس از حادثه تلخ پلاسکو همه به تکاپو افتادیم و دوباره بعد از ساختمان سینا مهر همین اتفاق افتاد! در صورتی‌ که اجرای ماده بیست و دوم مقررات ملی ساختمان می ‌تواند در بسیاری از موارد کارآمد باشد.وی با مثال خودرو و …، بر نگه‌داری و تعمیر ساختمانها تاکید کرد.
سالاری، عضو شورا و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران، نیز ضمن تائید صحبت‌ های سعیدیان به لزوم اجرای مبحث بیست و دوم مقررات تأکید کرد و گفت: زمانیکه قانون‌گذار موضوع تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی کرده است چرا باید ساختمان‌ ها پس از ساخت به حال خود رها شوند؟
وی ادامه داد: از این موضوع غافل نشویم که این سرنوشت می ‌تواند منتظر بسیاری از ساختمان ‌های شهر تهران باشد.
وی با اشاره برخی از ساختمان‌ های ایمن شده، بیان کرد: در برخی ساختمانها شهرداری، هیأت مدیره ساختمان، دادستانی ورود کردند و ساختمان ایمن شد و نکته جالب ‌توجه و قابل ‌بیان این که ارزش ریالی این ساختمان‌ ها چندین برابر افزوده ‌شده است.
عضو شورای شهر تهران، هم‌چنین با اشاره به این‌ که سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ضابط قضایی نیست، عنوان داشت: با این حال بیش از ۳۳۰۰۰۰ ساختمان ازنظر ایمنی شناسایی و اخطارهای لازم را دریافت کرده اند که ازاین‌بین تنها ۲۲۲ ساختمان موارد خواسته‌شده را انجام و ۳۲۶۰ مورد در حال اصلاح هستند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی بارگذاری ساختمان‌ های غیر ایمن برای اطلاع عموم را از اقدامات احتمالی شهرداری عنوان کرد.
هم‌چنین قاضی کریمی مستشار دیوان عدالت اداری نیز، درصد تخلف سازمان ‌ها و نهادهای مختلف را مشروط به بررسی موضوع عنوان کرد و افزود: تنها زمانی می‌ توان در این مورد با قاطعیت صحبت کرد که موضوع در محکمه قضایی مطرح و بررسی گردد.
وی، از وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی به‌ منظور عدم نظارت و شهرداری تهران را به علت عدم اجرای رأی کمیسیون ماده صد را از متهمان احتمالی ساختمان سینا مهر نام برد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ تیر ۹۹
464 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0