انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک، دو خدمت جدید سازمان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک، دو خدمت جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در جلسه خبری بمناسبت پنجم اسفندماه روز مهندس که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم برگزار گردید، بیان کرد: طبق آمارهایی که ارائه گردیده؛ ایران دومین کشور از نظر فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است که البته این مسئله هم تهدید و هم فرصت است و مسئولین باید برای اشتغال این تعداد از فارغ التحصیلان فکری کنند چرا که اکنون تناسبی میان آن وجود ندارد.

کد خبر: 971208014 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷ - ۴:۲۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در جلسه خبری بمناسبت پنجم اسفندماه روز مهندس که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم برگزار گردید، بیان کرد: طبق آمارهایی که ارائه گردیده؛ ایران دومین کشور از نظر فارغ التحصیلان رشته های مهندسی است که البته این مسئله هم تهدید و هم فرصت است و مسئولین باید برای اشتغال این تعداد از فارغ التحصیلان فکری کنند چرا که اکنون تناسبی میان آن وجود ندارد.

انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک، دو خدمت جدید سازمان

انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک، دو خدمت جدید سازمان

انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک،  دو خدمت جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

امین مقومی ادامه داد: در استان قم نیز شاهد افزایش رشته های مهندسی در دانشگاهها هستیم که مسئولان میبایست راه‌کاری برای استفاده از این ظرفیت پیش بینی کنند.
مقومی افزود: در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان، اقدامات خوبی صورت گرفته ولی برخی از موضوعات همانند انرژی و نگه‌داری ساختمان مورد غفلت مانده است.
وی تصریح کرد: در سیاستهای کلی نظام به بحث ارتقاء و کارآمدی نظام مهندسی تاکید شده است و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به موضوع مهم سبک زندگی اشاره کردند که در واقع ارتباط مستقیمی با موضوعات معماری و شهرسازی دارد.
وی گفت: در سیاستهای کلی نظام در بخش خانواده، به موضوع بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده اشاره شده است که رسانه ها میبایست در این مقوله مطالبه گری کنند تا این موضوع در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد و عملیاتی گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: امروز در زمینه استحکام بنا و ساخت یک ساختمان ایمن؛ فرهنگسازی لازم صورت گرفته و پیش بینی تمهیدات برای موضوع ایمنی و استحکام در بین مردم جا افتاده است.
مقومی اظهار داشت: در بخشهای دیگر، نقاط ضعفی را شاهدیم از جمله مباحث معماری و نماها که در شهر قم نیز این آسیب دیده میشود و امروز نماهای رومی در واقع با موضوع ایمنی و فرهنگ ما سنخیتی ندارد که در سال‌های اخیر برای جلوگیری از گسترش آن اقدامی در کمیته سیما و منظر شهری صورت گرفته که کافی بنظر نمیرسد.
وی بیان داشت: وزیر کشور اخیرا در راستای برخورد با تخلفات ساختمانی ابلاغیه هایی صادر کرده که جلوگیری از تخلفات ساختمانی در حقیقت مانع از اتلاف سرمایه های ملی میشود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به آماری از میزان ساخت و سازها در قم گفت: در ۱۰ ماهه گذشته شاهد افزایش ساخت و سازها و رشد قابل توجهی در قم بوده ایم.
مقومی ادامه داد: در دوره هفتم هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اجرایی شدن مجری ذی صلاح دنبال شده بود که البته طبق قانون کلیه ساختمانها میبایست داری مجری ذی صلاح باشند و در این راستا با تخلفات صورت گرفته پیگیری‌های لازم از مجاری قانونی صورت میگیرد.
مقومی با عنوان این که در مورد موضوع مقاوم سازی بافتهای فرسوده در طی ۳ سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در این مدت برای بیش از صد نفر از مهندسان در بخشهای طراحی و نظارت دوره ها و سمینارهای آموزشی مختلفی برگزار گردید و هم اکنون این امکان وجود دارد تا افراد ساکن در بافت فرسوده در صورتیکه بخواهند ساختمان خود را مقاوم سازی کنند از ظرفیت این مهندسان استفاده نمایند.

انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک، دو خدمت جدید سازمان

وی، ۲ موضوع انطباق اراضی شهری و عارضه سنجی ترافیک را دو خدمت جدید نظام مهندسی قم در عرصه شهرسازی و ترافیک برشمرد و افزود: در حوزه گودبرداری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و در زمینه بازرسی گاز صنایع هم مذاکراتی با شرکت گاز جهت عملیاتی کردن آن مانند ساختمانهای معمولی صورت گرفته و توسعه خدمات آزمایشگاهی نیز از جمله برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بوده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: در مورد احراز هویت، پرداخت مالیات مهندسان، مباحث رفاهی، آموزشی و عضویت نیز، اقدامات بصورت الکترونیکی صورت می ‌گیرد و امیدوار هستیم در آینده نه چندان دور، بحث ارسال و کنترل نقشه‌ها نیز بصورت الکترونیکی دنبال گردد که هم اکنون در مرحله اجرای آزمایشی است.
وی خاطر نشان کرد: صدور پروانه اشتغال مهندسان نیز با توجه به تفاهمنامه ای که با اداره کل راه و شهرسازی استان صورت پذیرفته از ابتدای سال آینده بصورت الکترونیکی صورت میگیرد.
مقومی، یکی از چالشهای حوزه ساخت و ساز در قم را استفاده از شرکتهای غیر بومی که در قبال کار خود پاسخگو نیستند برشمرد و یاد آور شد: در این حوزه سیاست سازمان تشویق بمنظور تشکیل دفاتر حقوقی بوده است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۷
691 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0