فعالیت 5 هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور فعالیت 5 هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور

فعالیت ۵ هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور

فعالیت 5 هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور ، و مابقی به علت‌های مختلف غیرفعال است. در ده سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل مواجه می شویم

کد خبر: 991122001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹ - ۷:۳۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، فعالیت ۵ هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور ، و مابقی به علت‌های مختلف غیرفعال است. در ده سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل مواجه می شویم

فعالیت ۵ هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور

فعالیت 5 هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور
سازمان نظام مهندسی معدنی بیان کرد: در ده سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل مواجه می شویم.
تقی نبئی ادامه داد: ۵ هزار و هفتصد واحد معدنی از یازده هزار واحد معدنی دارای پروانه در کشور فعال و مابقی به علت‌های مختلف غیرفعال است.
وی تصریح کرد: در سطح کشور یازده هزار پروانه بهره برداری برای معادن صادر شده است که از این تعداد حدود ۵ هزار و هفتصد معدن فعال است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدنی، در مورد دلیل غیرفعال بودن معادن بیان کرد: دلایل اصلی آن مشکلات مالی، کمبود تجهیزات، ماشین آلات و نیز مشکلات مربوط به بازار است.
نبئی با اشاره به توسعه نیافتن صنایع معدنی در کشور گفت: صنایع معدنی مصرف کننده محصولات معدن به اندازه این حجم تولیدات توسعه نیافته و به همین دلیل، بخشی از ظرفیت معدن کشور غیرفعال شده است.
وی با عنوان اینکه همه مواد معدنی قابلیت صادرات را ندارد، افزود: بعضا هزینه حمل و نقل ماده معدنی بیش از ارزش آن است و بر این اساس حمل و نقل صرفه اقتصادی برای صادرات ندارد.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن، در مورد مشکلات بخش معدن بیان کرد: برای جلوگیری از خام فروشی معدن، باید صنایع معدنی توسعه یابد و زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی تکمیل شود البته در این زمینه با پی‌گیری برای مقررات زدایی تلاش شده تا مشکلات کاهش یابد.
سیاست ارزی نباید مانع توسعه صنایع معدنی باشد
رییس سازمان نظام مهندسی معدنی، در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز در فعالیت های معدنی بیان کرد: با افزایش نرخ ارز تامین و خرید تجهیزات از خارج مقرون به صرفه نیست، گرانی ها سبب شده است تا هزینه کار و فعالیت های معدنی افزایش یابد.
نبئی، در مورد مشکلات متقاضیان برای اجرای طرح تولید کاغذ سنگی در این استان، با اشاره به اینکه ارز دولتی به تجهیزات مورد نیاز اختصاص نیافته است، تصریح کرد: سیاست ارزی نباید مانع توسعه زیرساخت تولید شود، انتظار این است که دست اندرکاران سیاست ارزی برای توسعه صنایع معدنی شرایط ویژه ببینند و محدودیتها برای این صنایع برداشته شود.
سخت گیری منابع طبیعی در قبال معدن منطقی نیست
رییس سازمان نظام مهندسی معدنی، در مورد مناقشه توسعه فعالیت های معدن با منابع طبیعی، ادامه داد: معتقدیم سطح اشغال معادن در عرصه های طبیعی آنقدر نیست که منابع طبیعی حساسیت نشان میدهد البته سخت گیری منابع طبیعی زیاد است و به همین علت اکتشاف ذخایر معدنی جدید با مشکلات مواجه است.
رییس سازمان نظام مهندسی معدنی گفت: به نظر میرسد در ده سال آتی از نظر کشف ذخایر معدنی با مشکل مواجه شویم، ذخایر مثل سنگ آهن و یا سنگ مس، سرب و روی باید اکتشاف شود، ما حداکثر تا دو دهه آتی ذخایر داریم بنابراین از اکنون باید برای اکتشاف برنامه ریزی گردد.
نبئی افزود: در این زمینه پیگیریها و رایزنیهایی با وزارت جهاد کشاورزی داشته ایم که بتوانیم با انعقاد تفاهم نامه، این مشکلات معدنی به حداقل برسانیم.
نبئی ادامه داد: بنظر میرسد سخت گیریهای منابع طبیعی در قبال توسعه فعالیتهای معدنی منطقی نیست.
وی برای بررسی وضعیت فعالیتهای معدنی و نیز افتتاح ساختمان سازمان نظام مهندسی معدنی خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.
منبع: گذر نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ بهمن ۹۹
990 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0