مهندسین خود را ملزم به اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان بدانند ریاست سازمان نظام مهندسی استان گلستان مطرح کرد

فعالیت های سازمان نظام مهندسی گلستان الکترونیکی می شود

ریاست سازمان نظام مهندسی استان گلستان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی استان گلستان به سمت الکترونیکی شدن قدم بر می دارد و فاز نخست آن مهرماه سال نود و شش اجرایی می گردد.

کد خبر: 960522013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶ - ۳:۵۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، ریاست سازمان نظام مهندسی استان گلستان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی استان گلستان به سمت الکترونیکی شدن قدم بر می دارد و فاز نخست آن مهرماه سال نود و شش اجرایی می گردد.فعالیت های سازمان نظام مهندسی گلستان الکترونیکی می شود

 

فعالیت های سازمان نظام مهندسی گلستان الکترونیکی می شود

سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان

فعالیت های سازمان نظام مهندسی گلستان الکترونیکی می شود

احمد تجری عصر یک شنبه در جلسه خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی گلستان با نه هزار عضو بزرگترین جامعه تخصصی در سطح استان را تشکیل می دهد.

وی  با اشاره به آغاز استفاده از امکانات الکترونیکی در امور اداری نظام مهندسی ادامه داد : آن چیزی که واضح است این بوده که سازمان باید به سمت الکترونیکی شدن گام بر داد.

تجری افزود:  از بهمن‌ماه سال پیش استارت الکترونیکی شدن نظام مهندسی را زدیم و با نمایندگان مربوط به بانک ها نشست هایی برگزار کردیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان گفت: تحویل مدارک و پرداختهای الکترونیک در فاز نخست از نیمه مهر ماه سال جاری به شکل الکترونیکی اجرایی می گردد.

تجری تصریح کرد: هر شهرداری و شورای شهر در کوچک ترین و بزرگ ترین شهرها نیاز به اجرای طرح های توسعه یافته دارد و برای تحقق آن هر کجا نیاز به بازوی توانمند تخصصی داشته باشد حتماً سازمان نظام مهندسی در کنار آنها خواهد بود.

وی اظهار داشت: مهم ترین وظیفه سازمان نظام مهندسی اجرای مقررات ملی ساختمان بوده و از سال هفناد وپنج قانونی برای حضور ناظر در ساختمانها تصویب گردیده است.

او گفت : یکی از مشکلات ما ساخت و سازهای غیرمجاز بوده و کمیسیون ماده صد مربوط به چنین ساختمان هایی است که نه طراح و نه ناظری داشته باشد.

وی با اشاره به این که بیش ترین آمار تخریب در زلزله ها مربوط ساختمان هایی است که بدون مجوز ساخته می شوند، عنوان کرد: متأسفانه جریمه ای که برای کار غیرمجاز در نظر گرفته می گردد کم تر از مقداری است که فرد باید در مسیر گرفتن پروانه از نظام مهندسی و … هزینه کند.

وی افزود: شرایطی فراهم گردیده که هزینه تمام‌شده کار غیرقانونی کم تر از کار قانونی است و این سبب شده افراد مسیر غیرقانونی را انتخاب کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی باید اهداف خود را با رسانه‌ها در میان بگذارد تا به گوش مردم و مسئولان برسد چرا که این روند سبب شده از کمدترین ظرفیت مهندسین ساختمان در استان بهره ببریم.

وی با اشاره به این که حضور ناظر ذی صلاح برای ساخت ساختمان الزامی است، ادامه داد: هنوز پروانه‌ای بدون مجوز ناظر ذی صلاح از طرف شهرداری گرگان صادر نشده است و چنان چه صادر گردد تخلف محسوب میشود.

تجری افزود: ما معتقد هستیم باید از ظرفیت کارشناسان نظام مهندسی استان گلستان در این زمینه بهره ببریم و یکی از سیاست های هیئت‌مدیره جدید استفاده از این ظرفیت بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان  با اشاره به این که مهندسی ساختمان هنوز به عنوان یک شغل رسمی محسوب نگردیده، گفت: این در حالیست که یک مهندس ساختمان در همه مراحل ساختمان حضور دارد و حتی خطرات ساختمانی هم این مهندسین را تهدید می کند.

او ابرازداشت: مهم ترین وظیفه‌ای که برای سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح است، رعایت و اجرای قوانین ساخت‌وساز در سطح جامعه است.

تجری با اعلام این که ساختمان یک سرمایه ملی است، تصریح کرد: حجم گردش مالی که در حوزه صنعت ساخت‌وساز اتفاق می‌افتد چندین برابر کل بودجه عمرانی استان است.

وی افزود: باید با کمک شما خبرنگاران و اصحاب رسانه زمینه‌ای فراهم گردد تا به تمام افراد جامعه و مسئولان اطلاع دهیم که به سازمان نظام مهندسی به چشم یک محصول تخصصی دیده گردد.
تجری گفت  : ساختمانی که توسط مجری ذی صلاح اجرا می گردد باید تا پایان عمر نسبت به آن عملیات ساختمانی طبق قانون پاسخ گو باشد.

وی از برگزاری انتخابات روسای دفاتر نظام مهندسی ساختمان در خردادماه سال نود و شش خبر داد و تاکید کرد: طبق آئین نامه و بخش نامه ای که به استانها شده بود می توانستیم شهرهایی که زیر صد یا پانصد نفر مهندس دارای پروانه اشتغال دارند را بصورت انتصابی عمل کنیم ولی مسیر را به سمت انتخابات پیش بردیم تا خود مهندسین انتخاب کنند چه افرادی در این دفاتر مشغول بکار گردند.

تجریی با اعلام این که در این انتخابات مشارکت حداکثری مهندسان و مشارکت افراد داوطلب را شاهد بودیم، افرود: حلقه نخست ارتباط مردم با مهندسین و سازمان نظام مهندسی در حوزه دفاتر اتفاق می‌افتد از این رو کمیسیونی با عنوان دفاتر راه‌اندازی گردیده است.

وی بیان داشت : یکی از مأموریت کمیسیون دفاتر این است که آن چه ما از سازمان مرکزی قابل تنفیذ است را اجرایی کنیم تا سرعت تصمیم گیری در دفاتر بالا رود.

ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت مهندسی در گستان

وی اظهار داشت: در استان ظرفیت بالای مهندسی داریم که برخی در سیستمهای دولتی، دانشگاهی و … مشغول بکار هستند ولی باید برنامه‌ریزی کنیم و از حضور این مهندسین حداکثر استفاده را ببریم.

او بیان داشت: با دستور استاندار و معاون عمرانی استاندار امروز در تمام کار گروههای تخصصی استان سازمان نظام مهندسی دارای نماینده بوده و زمینه ارائه نکته نظرات فراهم گردیده است.

تجری عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با عنوان تفاهم‌نامه ایمنی به امضای ۵ دستگاه راه و شهرسازی گلستان، دفتر شهری استانداری، اداره کل کار و تعاون و سازمان نظام مهندسی رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش مطرح کرد: برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز بحث آموزش مهندسین را در دستور کار قراردادیم و تصمیم داریم با برگزاری دوره های آموزشی سطح علمی مهندسانی که عضو سازمان نظام مهندسی هستند را ارتقا دهیم.

او اظهارداشت: بحث آموزش شامل ۲ بخش میشود که یک بخش آن ضروری است و بخش دیگر اختیاری بوده و با هزینه نظام مهندسی برای بالا بردن سطح سواد مهندسان انجام میگردد.

تجری ادامه داد: بحث نظارت بازرسی با عنوان کمیته بازرسی در شهرستان ها با رویکردی جدید انجام می گردد و در ۴ شهر گرگان، گنبدکاووس، علی‌آباد و کلاله به شکل پایلوت در نظر گرفتیم تا با جدیت حوزه نظارت بازرسی را اجرایی کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر

 

راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ مرداد ۹۶
1147 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0