فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار

فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار

فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار ، صورت میگیرد. امروز مشکل تامین مواد اولیه صنایع فولاد و ذوب آهن اصفهان از داخل کشور قابل تامین است

کد خبر: 990606044 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ شهریور ۹۹ - ۱۰:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار ، صورت میگیرد. امروز مشکل تامین مواد اولیه صنایع فولاد و ذوب آهن اصفهان از داخل کشور قابل تامین است

فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار

فعال سازی شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار

عضو کمیته تخصصی معدن سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان بیان داشت: پتانسیل معادن اصفهان برای سرمایه گذاری ذوب آهن
مجبور مجیری بیان کرد: با وجودی که معادن استان اصفهان جزو معادن کوچک هستند، اما شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار میتوانند نسبت به فعال سازی و با سرمایه گذاری در چند معدن بخشی از نیاز مواد اولیه خود را تامین کنند.
وی در مورد مشکلات تامین مواد اولیه صنایع فولادی کشور از جمله ذوب آهن، گفت: امروز مشکل تامین مواد اولیه صنایع فولاد و ذوب آهن اصفهان از داخل کشور قابل تامین است، اما به دلیل افزایش کیفیت مواد اولیه باید کارهای تحقیقاتی بیشتری انجام گردد.
مجیری با تاکید بر این که تامین مواد اولیه از داخل کشور سبب صرفه جویی ارزی میشود، تصریح کرد: معادن زیادی در استان اصفهان وجود دارند که نیازمند اکتشاف بیشتر در این زمینه هستیم و در این رابطه نیاز به ایجاد بانک اطلاعات معادن بطور منسجم و دقیق احساس میشود.
وی با عنوان این که بیشتر معادن بزرگ ایران که اکنون فعال هستند از آثار قدیمی و معدن کاری شدادی گذشته کشف و گسترش یافته اند، گفت: با توجه به روشهای نوین اکتشاف با استفاده از روشهای دورسنجی، ژئوفیزیک و سیستم اطلاعات جغرافیایی در مرحله نخست میتوان پتانسیل جدید معادن را شناسایی کرد.
مجیری با تاکید بر این که بیشتر مواد اولیه صنایع فولاد و ذوب آهن در داخل کشور وجود دارد و اکتشافات کلی قبل از احداث کارخانه ذوب آهن توسط کارشناسان خارجی در اصفهان انجام شده است، ادامه داد: بعنوان مثال معادن سیلیس و دولومیت مناسب کارخانه بررسی و در محدوده زفره اصفهان شناسایی و کشف شده است، هم‌چنین اصفهان دارای معادن آهن مگنتیت و هماتیت بسیار است که اکتشاف تکمیلی در باره آن ها به درستی انجام نشده است و نیازمند اکتشاف تفضیلی و عمقی در این زمینه هستیم.
عضو کمیته تخصصی معدن سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان گفت: با وجودی که معادن استان اصفهان جزو معادن کوچک هستند، اما شرکتهای ذوب آهن و فولاد با توجه به افزایش نرخ جهانی مواد معدنی و دلار میتوانند نسبت به فعال سازی و با سرمایه گذاری در چند معدن بخشی از نیاز مواد اولیه خود را تامین کنند.
مجیری با عنوان این که در چند منطقه اصفهان نیز حتی معادن زغال سنگ وجود داشته است، گفت: در منطقه کاشان حفاری عمیق و آزمایشات کیفی لازم از این جهت که این معادن مناسب صنایع فولاد هستند یا خیر، به درستی انجام نشده و اکنون جزو مناطق ممنوعه منابع طبیعی و محیط زیست قرارگرفته است.
مجیری، هم‌چنین با اشاره به این که یکی از مشکلات اصلی و بزرگ معادن استان اصفهان مربوط به مشکلات مرتبط با ارگانهای محیط زیست و منابع طبیعی است که در صورت تعامل سازمان صمت با این ارگانها بسیاری از معادن فلزی و غیر فلزی استان فعال خواهد شد، افزود: در مناطق مختلفی همچون اطراف کاشان معادن آهن زیادی وجود دارد که مشکل منابع طبیعی دارند و در قسمتی از جنوب استان نیز سنگ هماتیت با عیار بالا وجود دارد که متاسفانه به علت داشتن پوشش گیاهی با راه اندازی و فعال کردن آن مخالفت شده است.
عضو کمیته تخصصی معدن سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان ادامه داد: جهت رفع این مشکل میتوان با استفاده از توان مالی و اجرایی بالای شرکتهای ذوب آهن و فولاد، استخراج معادن را بگونه ای نوین انجام داد که با کم‌ترین تخریب منابع طبیعی همراه باشد و یا چند برابر میزان تخریب انجام شده در منطقه نسبت به احیای بافت گیاهی در آن اقدام گردد.
وی با عنوان این که مواد اولیه اصلی مورد نیاز صنایع فولاد و ذوب آهن بیشتر شامل سنگ آهن، زغالسنگ، سنگ آهک و دولومیت است که سنگ آهک و دولومیت از معادن استان تهیه میشود، تصریح کرد: هم اکنون معادن فلزی آهن و منگنز در استان اصفهان وجود دارد که نیاز به اکتشاف تفضیلی و مطالعات گسترده جهت کشف ذخایر واقعی و فعال سازی آنها احساس می گردد.
مجیری با اشاره به این که معادن زغال سنگ متعددی در برخی مناطق همچون طبس وجود دارند، ادامه داد: این معادن توسط افراد شخصی کشف شده اند که متاسفانه به علت نداشتن توان مالی امکان راه اندازی و سرمایه گذاری در این معادن را ندارند، بنابراین شرکتهای بزرگی همچون ذوب آهن و فولاد میتوانند به این قسمت ورود کرده و بعنوان سرمایه گذار نسبت به فعال سازی معادن اقدام کنند که این نیازمند برنامه ریزی اصولی جهت شناسایی آماری معادن دارد.
وی با عنوان این که شرکت فولاد و ذوب آهن باید مدیریت برنامه ریزی خود جهت اکتشاف معادن ایران به خصوص معادن استان را در دو بعد کوتاه مدت و بلندمدت بطور سیستماتیک شروع و برنامه ریزی کنند، اظهار داشت: این شرکتها باید بتوانند مطالعات و عملیات اکتشافی مختلف شامل جمع آوری داده های ژئوفیزیکی، تصاویر ماهواره ای، نقشه های توپوگرافی زمین شناسی، اطلاعات اکتشافی و معدنی را با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS ساماندهی و محدوده های مستعد را تعیین کنند و سپس نسبت به راه اندازی و فعال کردن معادن فوق اقدام کنند.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ شهریور ۹۹
486 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0