به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا ، صورت گرفت. توافق گردید تا گروه‌ هایی از هر طرف جلسات کارشناسی را برای جزییات مواردی که در تفاهم‌نامه ذکر شده، بررسی کنند

کد خبر: 000924001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آذر ۰۰ - ۹:۰۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا ، صورت گرفت. توافق گردید تا گروه‌ هایی از هر طرف جلسات کارشناسی را برای جزییات مواردی که در تفاهم‌نامه ذکر شده، بررسی کنند

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران: توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا
توسعه فعالیت ‌های معدنی ایران در غرب آفریقا
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران بیان کرد: کشور مالی واقع در غرب قاره سیاه، از ظرفیت خیلی خوبی برای توسعه فعالیت‌های معدن‌کاران و سرمایه‌گذاران ایرانی به‌ ویژه در زمینه استخراج و تولید طلا و بوکسیت برخوردار است.
تقی نبئی به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نظام مهندسی معدن ایران و اتاق معادن کشور مالی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: توافق گردید تا گروه‌ هایی از هر طرف جلسات کارشناسی را برای جزییات مواردی که در تفاهم‌نامه ذکر شده، بررسی کنند و بهمین منظور جلسات برخط و مجازی از اواخر همین هفته آغاز خواهد شد.
نبئی ادامه داد: اولویت همکاری‌ ها در ابتدا در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی، تهیه بسته‌ های سرمایه‌گذاری، آموزشی، پژوهشی و هم‌چنین تبادل استاد و دانش‌پذیر خواهد بود.
وی به تسهیلات کشور مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذارانی که بیش از بیست و پنج میلیون دلار بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، تا سی سال از هر گونه مالیات معاف می ‌شوند که به‌ ویژه فرصتی برای انجام اکتشافات سیستماتیک و به‌روز است.
نبئی ابراز امیدواری کرد که بتوان کنسرسیوم‌ هایی در ایران برای کار در معادن این کشور به‌ ویژه معادن سرشار بوکسیت تشکیل داد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به این که برنامه ‌هایی برای تولید آلومینا و کنسانتره سنگ‌آهن در این کشور داریم، گفت: با توجه به نبود زیرساخت ‌های مناسب به‌ویژه زیرساخت ریلی در کشور مالی، در نظر داریم تا در راستای به‌صرفه شدن پروژه‌ها، زیرساخت لازم را برای فرآوری مواد و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر در این کشور به انجام برسانیم.
وی هم‌چنین با اشاره به کمبود برق در مالی، تصریح کرد: باید بتوانیم دانش بومی تولید برق را به این کشور انتقال دهیم تا بتوانیم برنامه‌های فرآوری مواد را بهتر به انجام برسانیم.
نبئی ادامه داد: تمامی این مسائل ذهنیت‌های اولیه است که پس از برگزاری جلسات کارشناسی‌ و در نظر گرفتن اولویت‌ ها، تیم‌ های کارشناسی برای رویت وضعیت این کشور و موارد ادعا شده به مالی اعزام خواهند شد.
وی گفت: فعالان معدنی کشورمان اگر بخواهند به استخراج و تولید مواد معدنی خام در مالی بپردازند، به‌ طور قطع با محدودیت‌هایی همچون فاصله زیاد این کشور و هزینه‌ های بالای حمل‌ونقل مواجه شده و از صرفه اقتصادی لازم برخوردار نخواهد بود، اما اگر به تقویت ارزش‌افزوده محصولات بپردازند، از توجیه‌پذیری لازم برخوردار خواهد شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: ‌به ‌طور مثال اگر علاوه بر آلومینا بتوان به بررسی و در نهایت استحصال «گالیم» و «ژرمانیم» پرداخت و در مورد سایر محصولات بوکسیت و «لاتریتی» نیز فعالیت کرد که بسیار با ارزش و گرانبها هستند و در چون در حد گرم و کیلوگرم قابلیت عرضه دارند، قابلیت حمل راحت‌تر و حتی با هواپیما را خواهند داشت.
وی گفت: ذخایر بوکسیت کشورمان بسیار محدود است، به‌ طوری که بزرگ‌ترین ذخیره شناسایی شده کشور حدود بیست میلیون تن ذخیره دارد، اما کشور مالی در زمینه بوکسیت فقط در یک مورد بیش از پانصد و هفتاد میلیون تن ذخیره دارد که بهره‌برداری از آنها می ‌تواند توسعه برون‌مرزی صنعت آلومینیوم ما را تضمین کند.
نبئی افزود: تولید برق و ریل در ایران بومی است و می‌ توان در زمینه تولیدات برق و حمل‌ونقل ریلی به مالی کمک ‌هایی داشت، اما در اولویت نخست همکاری‌ها با این کشور نیست.
وی در عین حال، زیرساخت ‌های حمل‌ونقلی کشورهای همسایه مالی نظیر گینه و سنگال را به نسبت مطلوب توصیف کرد که می ‌تواند به کمک فعالان معدنی ایرانی برای حمل‌ونقل محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده بالاتر بیاید.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران هم‌چنین افزود: در موضوع طلا دانش و تجربه خوبی در کشور وجود دارد و به‌خصوص در یک دهه اخیر توسعه خوبی را در این بخش شاهد بودیم و با توجه به این‌که بیش از سی درصد استخراج طلا در کشور مالی بصورت سنتی انجام می‌ شود، می‌ تواند زمینه خوبی برای فعالیت معدن‌کاران و متخصصان ایرانی در این بخش باشد.
مالی به‌ طور سنتی یک کشور طلاخیز شناخته می‌ شود، به‌ طوری که سالیانه بین پنجاه تا شصت و دو تن طلا به صورت صنعتی از ۱۴ معدن استخراج می‌ گردد که شصت و شش درصد صادرات، ده درصد تولید ناخالص ملی و بیست و پنج درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌ دهد.
از سایر معادن طلا نیز به ‌طور سنتی ببست و پنج تا سی تن طلا در سال استخراج می‌ شود و علاوه بر آن مالی سرشار از معادن آهن، بوکسیت، اورانیوم، لیتیم و منیزیم است که کمتر به آنها پرداخته شده است.

تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و مالی یک‌شنبه (۷ آذرماه) به امضای «تقی نبئی» رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و «پونا عبدوالایه» رئیس اتاق معادن کشور مالی رسید.
براساس مفاد این تفاهمنامه، سازمان نظام مهندسی معدن برای همکاری با اتاق معادن کشور مالی در مورد آموزش کارشناسان و مهندسان معدن مالی در این کشور یا ایران از طریق سامانه‌های آموزشی موجود، گسترش معادن و صنایع معدنی این کشور از طریق شرکت‌ های عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران و فعال در زمینه ‌های اکتشاف (ژئوفیزیک، ژئوشیمی، زمین شناسی)، استخراج (طراحی و اجرا)، فراوری (تست آزمایشگاهی، طراحی، اجرا، پیاده‌سازی تجهیزات و تاسیسات) و خدمات فنی مهندسی همکاری خواهد کرد.
هم‌چنین سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ارائه مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اتاق معادن مالی از طریق تهیه بسته سرمایه‌گذاری معادن مالی برای سرمایه‌گذاران بالقوه ایرانی خواهد پرداخت.
بر پایه این گزارش، هر ۲ طرف توافق کردند که دانش و تجربیات اعضای خود را از طریق ترتیب دادن بازدیدهای معدنی، سمینارها، وبینارها و نمایشگاه‌ها بین دو کشور ایران و مالی تبادل کنند.
مالی با نام رسمی جمهوری مالی کشوری محصور در خشکی واقع در غرب افریقا است. مالی از شمال شرقی با الجزایر و از خاور و جنوب شرقی با نیجر و ازجنوب خاوری با بورکینافاسو و از جنوب با ساحل عاج و از جنوب غربی با گینه و از خاور با سنگال و از شمال غربی و غرب با موریتانی مرز مشترک دارد.
مالی در جنوب صحرای بزرگ افریقا قرار گرفته و بخش ‌هایی از آن در این صحرا واقع شده‌ است.
منبع: روزگار معدن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آذر ۰۰
785 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0