براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن

براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن

براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن ،ضروری است. اما شهرداری ‌ها نشان می ‌دهد که سالانه سیصد هزار واحد مسکونی تولید می ‌گردد و کشور هم‌چنان از تولید مسکن و پاسخ‌گویی به تقاضا عقب است

کد خبر: 990403003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ تیر ۹۹ - ۷:۳۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن ،ضروری است. اما شهرداری ‌ها نشان می ‌دهد که سالانه سیصد هزار واحد مسکونی تولید می ‌گردد و کشور هم‌چنان از تولید مسکن و پاسخ‌گویی به تقاضا عقب است

براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن

براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده، نیاز کشور به تولید سالانه نهصد هزار مسکن

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: براساس برآوردها و پروانه‌های صادر شده از طرف شهرداری ‌ها نشان می ‌دهد که سالانه سیصد هزار واحد مسکونی تولید می ‌گردد و کشور هم‌چنان از تولید مسکن و پاسخ‌گویی به تقاضا عقب است.

بیژن خطیبی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در پاسخ به این سوال که آیا کمبود تولید مسکن که سالهاست ساخت و ساز درگیر آن است می ‌تواند در آینده علیرغم پایین بودن قدرت خرید متقاضیان جهش قیمت را ایجاد کند؟ گفت: دستور رئیس‌جمهور به موضوع بخش مسکن و تسهیل شرایط صدور پروانه ساختمانی می ‌تواند به تولید مسکن منجر شود و سرعت ساخت و ساز را بالاتر ببرد.

خطیبی گفت: طبق اطلاعات مرکز آمار، سالانه هشتصد هزار ازدواج در کشور رخ می ‌دهد بنابراین وقتی این تعداد خانه اولی در کشور داریم که نیازمند مسکن هستند باید سالانه نهصد هزار مسکن در کشور تولید گردد تا بتوان به تقاضا پاسخ داد. ولی براساس برآوردها و پروانه‌ های صادر شده از سوی شهرداری ‌ها نشان می ‌دهد که سالانه سیصد هزار واحد مسکونی تولید می‌ شود و کشور هم‌چنان از تولید مسکن و پاسخ‌گویی به تقاضا عقب است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی گمان می‌کنند که با افزایش صدور پروانه ساختمانی و افزایش تولید مسکن در حقیقت شهر فروشی خواهد شد، گفت: به هر حال باید یک تصمیمی برای شهر و یک تصمیمی برای پاسخ‌گویی به تقاضای مسکن گرفته شود. این که بگوییم رشد صدور پروانه ساختمانی به شهر فروشی منجر می ‌گردد، پس تولید مسکن نداشته باشیم باید بدانیم که تقاضای مسکن را چگونه باید پاسخ دهیم؟ به هر صورت هم باید به ساخت و ساز فکر کنیم و هم این که شهر را از آن حالت خود خارج نکنیم.

خطیبی افزود: اگر قرار است در کلان شهرها و تهران ساخت و ساز نشود پس باید به فکر ایجاد شهرهای جدید هم بود. پس یا باید تولید مسکن داشته باشیم و یا این که تقاضا را پاسخ ندهیم و به فکر شهرها باشیم. تاکید بنده این است که هم به فکر ساخت و ساز باشیم و هم اینکه شهر را از آن حالت خود خارج نکرده و به شکل عامیانه شهر فروشی نکنیم.

تولید سالانه سیصد هزار مسکن در کشور
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ادامه داد: چندین سال است که به هر حال فروش تراکم کاهش یافته است و همین موضوع سبب شده تا میزان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران پنجاه درصد کاهش یابد. در حالیکه طبق طرح جامع مسکن باید سالانه نهصد هزار مسکن تولید می‌شد اما تنها سیصد هزار مسکن تولید شده است، پس این عملکرد نشان می‌ دهد که حال و روز ساخت و ساز خوب نیست و تولید و عرضه مسکن از تقاضا عقب است.

وی در پاسخ به این سوال که با تسهیل شرایط صدور پروانه ساختمانی می‌ توان امیدوار شد که ساخت و ساز بهتر شود؟ تصریح کرد: در حال حاضر در برخی مواقع صدور پروانه ساختمانی حتی ۴ ماه هم طول می‌کشد ولی اگر شرایط صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود می ‌توان گفت که تولید مسکن روند بهتری خواهد گرفت و قطعاً بر تولید مسکن اثرگذار خواهد بود. اما باید منتظر ماند و دید که ضرایب جریمه در صدور پروانه‌های ساختمانی از سوی شهرداری ‌ها چگونه خواهد بود.

خطیبی در پاسخ به این سوال که این دستور رئیس جمهور این ذهنیت را ایجاد کرد که قرار است فروش تراکم آزاد شود؟ خاطر نشان ساخت: اگر قرار باشد فروش تراکم آزاد شود باید به دقت در این مورد، تصمیم‌گیری گردد. ولی بنظر بنده این تصمیم و دستور رئیس‌جمهور برای تسهیل صدور پروانه ساختمانی بوده نه فروش تراکم. به هر صورت نباید فروش تراکم در برخی مناطق آزاد گردد.

منبع: ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ تیر ۹۹
354 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0