شتاب زدگی در تخریب بناهای قدیمی بجنورد ریاست کمیسیون عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

انتقاد نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی از شتاب زدگی در تخریب بناهای قدیمی بجنورد

ریاست کمیسیون عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی بیان کرد: در تصمیم‌گیری برای احیای بافت فرسوده و تخریب بناهای قدیمی، شتاب‌زده عمل شده است و بسیاری از ساختمان‌ ها که ارزش حفظ داشت، تخریب شده است

کد خبر: 190908001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ شهریور ۹۸ - ۱۰:۱۲ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست کمیسیون عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی بیان کرد: در تصمیم‌گیری برای احیای بافت فرسوده و تخریب بناهای قدیمی، شتاب‌زده عمل شده است و بسیاری از ساختمان‌ ها که ارزش حفظ داشت، تخریب شده است.

شتاب زدگی در تخریب بناهای قدیمی بجنورد

شتاب زدگی در تخریب بناهای قدیمی بجنورد

نظام مهندسی ساختمان استان  خراسان شمالی از شتاب زدگی در تخریب بناهای قدیمی بجنورد انتقاد کرد

سیدامین وکیلی روز یک‌شنبه تصریح کرد: در نوسازی بافت فرسوده،  رفتار با بناها و ساختمانهایی که دارای ارزش حفظ است، با ساختمانهایی که ارزش حفظ ندارد یکی است این در حالی است که برخی بناها را میشود، حفظ کرد.

وکیلی با اشاره به اجرای پروژه ارمغان در بجنورد بعنوان پروژه الگویی برای احیا و نوسازی بافت فرسوده این شهر گفت: منازل مسکونی قدیمی در این محله، بدون توجه به ارزش حفظ و در یک تصمیم شتاب زده، تخریب گردید.

وکیلی اظهار داشت: برخی از محله ها هم چون ساربان محله و یا پای توپ، هویت شهر محسوب می گردند، ولی اکنون در شهر بجنورد، تنها نامی از آن باقی مانده و اثری از این محله ها نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیبهای تخریبهای شتاب زده محله ها و نوسازی بافت فرسوده، خارج شدن مردم از آن محله ها است

ریاست کمیسیون عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی گفت: در شرایط فعلی نوسازی بافت فرسوده، ساکنان این محله ها، به عللی نمی توانند نسبت به نوسازی اقدام کنند و به ناچار نسبت به فروش منزل اقدام و از محله خارج میشوند و در این روند، افرادی جایگزین می گردند، که تعلقی به این مناطق ندارند.

وکیلی خاطر نشان ساخت: جایگزین شدن افراد جدید در محله ها، به نوعی زمینه ساز مشکلات اجتماعی در جامعه است.

صد و پنجاه بنای دارای ارزش فرهنگی در بجنورد نیاز به نگهداری دارد.

پیش از این، یک عضو شورای اسلامی شهر بجنورد گفته بود که صد و پنجاه بنا در این شهر ارزش فرهنگی دارند که باید برای حفظ آن اقدام شود و این تعداد بنا توسط سمنهای فعال در زمینه میراث فرهنگی شناسایی شده است و قدمت بیش تر این بناها مربوط به دوره پهلوی و قاجار است.

سید محسن موسوی گفت: برای حفاظت از این بناها نیاز است تا دستگاهها و نهادهای متولی حمایت کنند تا از تخریب آنها جلوگیری گردد.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی دویست و ده هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی چیست؟

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ شهریور ۹۸
554 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0