عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده

عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده

عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده ، و اتفاقا مهر و امضای فعالی داشتند از گردونه مهندسین ساخت خارج شدند. در حال حاضر سیزده هزار مهندس ساختمان مشغول به فعالیت هستند

کد خبر: 990517010 تاریخ انتشار: جمعه ۱۷ مرداد ۹۹ - ۲:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده ، و اتفاقا مهر و امضای فعالی داشتند از گردونه مهندسین ساخت خارج شدند. در حال حاضر سیزده هزار مهندس ساختمان مشغول به فعالیت هستند

عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده

عدم وجود خارجی و یا فوت شده سه هزار و دویست مهندس شناسایی نشده

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد:
شناسایی سه هزار و دویست مهندسی که وجود خارجی ندارند/ نظام مهندسی در طرح ‌های تفصیلی جایگاهی ندارد
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با اشاره به این که در راستای شفاف‌سازی از مهندسین ساخت اثر انگشت گرفته شده و فرایند هویت‌شناسی انجام می‌گیرد، عنوان داشت: طی این فرایند سه هزار و دویست مهندسی که وجود خارجی نداشتند یا فوت شده بودند و اتفاقا مهر و امضای فعالی داشتند از گردونه مهندسین ساخت خارج شدند. در حال حاضر سیزده هزار مهندس ساختمان مشغول به فعالیت هستند.
محمدحسین شرکا، شانزدهم خرداد ماه، در جلسه خبری که در سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی برگزار گردید، با عنوان این که هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی از دو سال گذشته تغییرات ساختاری و عملکردی زیادی داشته، ادامه داد: متاسفانه در ساخت‌وسازها قوانین به درستی رعایت نمی‌ شود و کنترل درستی نیز بر اجرای آن صورت نمی‌ گیرد که همین موضوع سبب شده عمر مفید ساختمان ‌ها کاهش یابد. طول عمر مفید ساختمان ‌های ما به سی سال رسیده است؛ این در حالی است که عمر مفید یک ساختمان در کشورهای دیگر حدود صد سال است. اگر در فرایند ساخت‌وساز به درستی کنترل صورت گیرد، یک ساختمان تا صد سال عمر مفید خواهد داشت. طی دو سال گذشته با وجود رکود اقتصادی و با رشد منفی ۱۲.۵ درصد، حجم ساخت‌وسازها از چهار به هشت میلیون متر مربع رسیده است.
وی ادامه داد: پروژه‌هایی که بودجه مصوب مجلس و یا در قالب طرح ‌های عمرانی است، در حیطه کاری سازمان نظام مهندسی نیست. مسئولان باید توجه داشته باشند مدیون و مسئول رای ‌هایی هستند که به ایشان داده شده است. بعنوان نمونه پروژه اطلس را گروهی از متخصصین ساخته‌اند. در این پروژه یک سالن در اختیار داشته‌اند که ۵ سالن سینما را در آن راه‌اندازی کرده‌اند ولی مباحث ایمنی در آن رعایت نشده است. این میزان رفت و آمد جمعیت در آن‌جا خطرناک است که باید اصلاح شود. در حال حاضر نشست های متعددی در حال برگزاری است تا ایرادات و تاییده ‌های لازمی که اطلس به آن نیاز دارد، اخذ گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی با اشاره به این که برخی پروژه‌ های ساخته شده طی سال ‌های گذشته بعضا بخوبی احداث نشده است، تصریح کرد: ما با نگاه حل مشکلات در حال پیش رفتن هستیم. طرح ‌های تفصیلی شهری قبل از این که به نظام مهندسی بیاید، به شهرداری می‌ رود. عناصر مختلفی در عمر یک ساختمان دخیل است که مهندسین بخش کوچکی از آن هستند. ما امیدوار هستیم با کمک شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی بتوانیم به عمر مفید ساختمان‌ های احداث شده اضافه کنیم.
شرکا با عنوان این که عمر مفید ساختمان بستگی به مصالحی دارد که در آن صرف می‌ شود، اظهار داشت: ما در زمینه ساخت‌وساز منازل حاشیه شهر کاره‌ای نیستیم و جایگاه قانونی در زمینه طرح ‌های تفصیلی شهری نداریم. اگر موارد قانونی در ساختمان ‌سازی رعایت گردد، هر ساختمان عمر مفید خود را سپری خواهد کرد. اگر ساختمانی در حاشیه شهر و یا در شهر با مجوز و پروانه احداث گردد، به شدت آن را پی‌گیری می ‌کنیم. ساختمان با پروانه به شدت در تمام مراحل ساخت و بعد از ساخت توسط نظام مهندسی چک می‌ شود.
وی گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی، ثبت اسناد و شهرداری منعقد گردید که طبق آن ظرف مدت یک هفته نقشه ‌های پایه پایان کار با قوانین سخت‌گیرانه توسط نظام مهندسی تهیه شد. بر این اساس قرار شد بعد از صدور پایان کار، نقشه‌های پایه به اداره ثبت ارجاع گردد تا بر همین اسناد، سند برای واحدهای تفکیکی صادر گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی بیان کرد: برای ساختمان‌ های ناایمن شهری نشست های متعددی با دستگاه ‌های مختلف تشکیل و برگزار شده و تمام ساختمان ‌های ناایمن شناسایی شده‌ است. در حال حاضر و به مرور در حال بازدید از ساختمان ‌های ناایمن هستیم و گزارش آن و نواقص پروژه‌ها را بصورت مکتوب به بازپرس تحویل می‌دهیم. هم‌چنین در تلاش برای اصلاح نواقص قبل از بروز اتفاق و مشکلات جدی هستیم.
شرکا با اشاره به مشکلات اخذ پروانه تصریح کرد: کسی که گرفتار دریافت پروانه می‌ شود، خود با مشکلاتی مانند افزودن طبقات اضافه، توسعه بنا، اصلاح پروانه و… به دشوارتر شدن روند اخذ پروانه می‌افزاید. البته بید توجه داشت برخی از مالکان که ادعا می ‌کنند در گرفتن پروانه مشکلات دارند، در واقع بدنبال منافع خود هستند.
وی ادامه داد: یکی از داعیه‌های ما این است که جامعه مهندسی باید وارد طرح‌های جامع شهری گردد. تمام مهندسین ترافیک، شهری و… عضو سازمان نظام مهندسی هستند. اگر در پروژه‌ های شهری نظر نظام مهندسی گرفته نشود، غفلت مسئولانی است که امور را پی‌گیری می ‌کنند. در حال حاضر قرار شده سازمان نظام مهندسی در یکی از طرح ‌های تفصیلی شهری وارد شود و نظرات خود را بیان کند.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ مرداد ۹۹
452 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0