آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان

آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان

آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان ، است. متاسفانه بارديگر شاهد وقوع فاجعه انساني به دليل بي توجهي به قوانين هستيم

کد خبر: 010306004 تاریخ انتشار: جمعه ۶ خرداد ۰۱ - ۳:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان ، است. متاسفانه بارديگر شاهد وقوع فاجعه انساني به دليل بي توجهي به قوانين هستيم

آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان

آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات سازمان نظام مهندسي ساختمان

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان بیان کرد: آبادان قرباني زيرپا گذاشتن قانون و مقررات نظام مهندسي ساختمان
بهزاد پارسا در مورد حادثه فروريختن ساختمان متروپل آبادان گفت: متاسفانه بارديگر شاهد وقوع فاجعه انساني به دليل بي توجهي به قوانين هستيم.
پارسا، ضمن ابراز تسليت و همدردي با خانواده هاي جانباختگان و آسيب ديدگان اين حادثه گفت روند غيرقانوني اين ساختمان از ابتداي دريافت پروانه تا امروز منجر به فروريختن ساختمان و جان‌باختن تعدادي از هموطنان عزيزمان شده است. اقدام به ساخت و ساز بدون دريافت پروانه ساختماني و بي توجهي به قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان و مقررات ملي ساختمان از عوامل اصلي به وجود آمدن اين فاجعه انساني هستند.
کليک و کشيدن براي جابجايي
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در تشريح تخلفات صورت گرفته در اين ساختمان در ادامه افزود: عدم توجه به مقاوم سازي، عدم بررسي دقيق وضعيت سازه ساختمان براساس گزارشات متعدد ناظران ساختمان، افزايش سه طبقه مازاد، عدم رعايت الزامات مورد نياز سقفهاي وافل در ساختمان و … هر کدام به تنهايي ميتواند حادثه آفرين باشد و متاسفانه در اين ساختمان شاهد مجموعه گسترده اي از تخلفات هستیم.
وی به نقل از همتاي خود در استان خوزستان گفت روند دريافت پروانه ساختماني متروپل که در سال نود و شش، انجام شده و از مشاورى که پروانه اشتغال مورد تاييد راه و شهرسازى و نظام مهندسى را نداشته و بصورت غيرقانوني بوده استفاده شده و در ادامه طراحاني که نقشه ها را امضا کردند، پس از آگاهي از اين روند غيرقانوني، بلافاصله طي نامه اي انصراف خود و عدم اعتبار امضاها را اعلام کردند و اين ساختمان بدون پروانه ساختماني و بدون معرفي طراح، مجري (سازنده) و ناظر صاحب صلاحيت شروع بکار کرد. بعد از پي گيري هاي فراوان و نگراني در مورد تخلفات صورت گرفته در نهايت با معرفي ناظران از طرف سازمان کار خود را دنبال کرد که ناظران پروژه در در مراحل مختلف و موارد متعدد موارد فني را گزارش دادند.
پارسا در ادامه اظهارات خود در مورد تخلفات اين ساختمان گفت عدم توجه به اخطارهاي ناظر ساختمان حادثه آفرين شد.
ناظران سازمان، تامين کننده ايمني ساختمان از طريق تذکر و هشدار در مورد تخلفات فني هستند و اگر افراد و مراجع ذي ربط به اين آگاهي برسند که گزارش حافظان ايمني ساختمان در جهت تامين آسايش جاني و مالي آنها است، اين گزارشها را جدي مي گيرند و با هرگونه مسامحه در اين خصوص برخورد مي کنند.
وی در تحليل اين حادثه غم انگيز ادامه داد: متاسفانه حلقه گمشده ايمني ساختمان، توجه همگاني به مقررات ملي ساختمان و قوانين نظام مهندسي است که منفعت هاي کوتاه مدت را قرباني منفعتهاي بلند مدت و جان و مال هموطنان مي کند.
خدمات سازمان نظام مهندسي ساختمان به عنوان يک سازمان تخصصي مردم نهاد از کنترل نقشه تا کنترل نظارت همگي اهرمهايي هستند تا کيفيت ساخت و ساز و ايمني ساختمان‌ها افزايش يابد و اين سازمان با آموزش مستمر اعضاي خود همواره درصدد به روز نگه داشتن دانش آنها است. صد افسوس که اين سرمايه ها جدي گرفته نميشود و با بي توجهي به آن حوادثي نظير متروپل آبادان رقم ميخورد و هزار افسوس که اين بي تدبيري و غفلت به قيمت جان باختن تعدادي از هموطنان عزيز و عزادارشدنمان تمام ميشود.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ خرداد ۰۱
208 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0