پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی

پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی

پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی ، راه اندازی شد. معیشت جامعه مهندسی در خطر است

کد خبر: 000129004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ فروردین ۰۰ - ۱۱:۴۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی ، راه اندازی شد. معیشت جامعه مهندسی در خطر است

پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی

پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان جهت اصلاح قانون نظام مهندسی
مطالبه مهندسان برای بازنگری قانون نظام ساختمان؛
کریمی بیان کرد: معیشت جامعه مهندسی در خطر است
اخیرا پویشی برای بازنگری نظام مهندسی و کنترل ساختمان شکل گرفته است. این کمپین بر اصلاح قانون نظام مهندسی تأکید دارد.
«تغییر قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان»؛ پویشی که چند روز پیش به ثبت رسید و تا این لحظه توانست ده‌ها امضا از جامعه مهندسی به عنوان حمایت جمع‌آوری کند. کمپین را تشکل‌ های فنی-مهندسی در «فارس من» ثبت کردند و معتقد هستند قانون با گذشت بیش از بیست و پنج سال هر چه سریع‌تر باید مورد بازنگری قرار گیرد.

برای آگاهی از جزئیات مطالبه جامعه مهندسان با مسعود کریمی، سردبیر سوژه گفت‌وگو کردیم. وی در مورد تاریخچه تدوین و اجرایی شدن این قانون بیان کرد: پس از آن که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تدوین گردید بطور جدی از ابتدای دهه هفتاد مورد توجه وزارت راه قرار گرفت. آن زمان دید این‌گونه بود که تعداد مهندسان کم است و قانون قبلی نظام مهندسی و معماری، نتوانسته در بیش از پانزده استان کشور تشکیل شود و موفق نبوده است.
وی گفت: پس از آن بود که ۲ نظام معماری و مهندسی را که پیش از انقلاب در کشور وجود داشت، در نظام مهندسی ساختمان ادغام کردند. آن زمان تصور می‌کردند این سازمان ‌ها در هر شهری که تشکیل گردد، حداکثر با ده هزار متقاضی برای عضویت مواجه خواهند شد. اما با گسترش مدارس حرفه‌ای، دانشگاه آزاد و مهندسان فارغ‌التحصیل، تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی افزایش پیدا کرد.
سردبیر فارس من عنوان کرد: به طور قطع این قانون نمی‌تواند راهبرد مطلوبی برای اداره امروز این سازمان ‌ها باشد. روابط حرفه‌ای هم تغییر کرده است. برخی فرازهای قانون به مشکل اجرایی برخورد کرده و اگر قانون اصلاح نگردد نمی‌تواند نقش کامل مهندسان در چرخه ساخت‌وساز را داشته باشیم. به همین علت به نمایندگان مجلس پیشنهاد کردیم تا مهندسان را در جامعه پررنگ‌تر کنند و قانون را در باره این اقشار بازنگری کنند.
وی گفت: نمایندگان مجلس، فراکسیون «تشکل‌های فنی-مهندسی» را در مجلس تشکیل داده‌اند. یکی از مهم‌ ترین دستور کارهای این فراکسیون، تدوین و طراحی طرحی برای اصلاح و بازنگری در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بوده است. بازنگری قانون از هشت سال پیش شروع شده اما لوایح و طرح‌های دولت و نمایندگان در این باره تاکنون عقیم مانده است.
مسعود کریمی با اشاره به یکی از علل مهم عدم کارساز بودن قانون در شرایط جدید، گفت: در قانون آمده است‌ که مجمع نوبت اول با «نصف به علاوه یک» تشکیل شود. در حالتی که امروز صد و بیست هزار عضو در سازمان تهران داریم. البته که در هیچ شرایطی امکان گردهمایی این تعداد مهندس و مکانی برای برگزاری مجامع نداریم. در نوبت‌های دوم تعداد اندکی حضور دارند که نماینده آن صد و بیست هزار نفر نمی‌توانند باشند، بنابراین باید به فکر اقدامی دیگر می ‌بودیم.
کریمی یکی دیگر از نواقص قانون جاری را مدت زمان مسؤلیت هیأت‌رئیسه بیان داشت: دوره مأموریت هیئات مدیره سه سال است و هر سال، هیئت رئیسه‌ جدیدی را انتخاب می‌کنند. این افراد تا به امورات سازمان مسلط نشدند، تغییر می ‌کند. ما پیشنهاد می‌کنیم مدت هیئت‌مدیره به چهار سال تغییر پیدا کند و مانند نهادهای مجلس و شورای اسلامی شهر، هیئت رئیسه برای اینکه فرصت بیشتری برای تأیید کارهای خود داشته باشد به دو سال تعییر پیدا کند.
وی ادامه داد: ما چالش‌ های بسیاری در حوزه مهندسی داریم و نتوانسته‌ایم تمامی فرآیندهای ساخت‌وساز را در قالب مهندسی مطرح کنیم. با افزایش تعداد مهندسان هرکدام مأموریت‌ های کمتری دارند. ما اجرای ساختمان‌ ها و نگه‌داری ساختمان‌ ها را نتوانسته‌ایم نگه داریم و با اجرای قانون بتوانیم به معیشت مهندسان کمک کنیم.
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ فروردین ۰۰
501 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0