معضلی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان ورود پدر خوانده ها

معضلی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان

ورود پدر خوانده ها، افزایش امضا فروشی و رواج فساد در نظام مهندسی ساختمان معضل جدیدی است که در 1 سال گذشته گریبان گیر این بخش شده است

کد خبر: 191030010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ آبان ۹۸ - ۱:۴۳ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ورود پدر خوانده ها، افزایش امضا فروشی و رواج فساد در نظام مهندسی ساختمان معضل جدیدی است که در ۱ سال گذشته گریبان گیر این بخش شده است.

معضلی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان

معضلی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان

معضلی برای سازمان نظام  مهندسی ساختمان

 

نظام مهندسی ساختمان بعنوان مهم ‌ترین رکن ساخت و ساز کشور بشمار می‌ رود که در چند ماه گذشته درگیر حواشی و انحرافات بسیار زیادی شده بطوریکه این موضوع تبدیل به تیتر مهم‌ ترین اخبار در حوزه ساخت و ساز شده است.

رخنه کردن فساد و ایجاد پدرخوانده‌ها در حوزه نظام مهندسی, سبب شد که هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این روزها درگیر مشکلات خیلی زیادی گردد.

این روزها شاید کلمه پدرخوانده را در صدر اخبار مهندسی شنیده و یا دیده باشید؛ ولی داستان پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی ساختمان از کجا نشات می‌ گیرد؟

داستان پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی از آن جا شروع می‌ شود که پدرخوانده‌ها انجمنی متشکل از مهندسان هستند که اعضای آن در دو زمینه صلاحیت کار دارند، این انجمن با وجود آن که نام صنفی را با خود یدک می ‌کشد ولی در هر دوره نمایندگانی در هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران دارند. نفوذ هیئت مدیره این انجمن, در هیئت مدیره دوره گذشته استان تهران به حدی بود که به جرأت می‌ توان گفت بیش از سی درصد بخش نظارت ساختمان به افراد زیرمجموعه انجمن رسیده است و این در حالی است که بسیاری از مهندسان به علت بیکاری و نبود ساخت و ساز به سمت شغل‌ های غیرمرتبط می ‌روند.

از طرف دیگر سال جاری شاهد برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی بودیم، انتخاباتی که برخلاف سالهای گذشته حاشیه‌های بسیار زیادی را برای بخش مهندسی و وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرد.

مشارکت نکردن اعضای نظام مهندسی در این انتخابات و به طول کشیدن چندین ماهه انتخاب رئیس هیئت مدیره این دوره از جمله حاشیه ‌های انتخابات نظام مهندسی استان تهران بود بطوریکه طولانی‌ تر شدن انتخاب رئیس هئیت مدیره زمینه ساز هشدار از طرف وزارت راه و شهرسازی برای انتخاب هرچه سریع‌تر رئیس شد.

پس از انتخاب شدن اعضای هیئت مدیره حاشیه ورود پدرخوانده ها به نظام مهندسی ساختمان استان تهران جدی تر گردید، بطوریکه شنیده میشد پدرخوانده‌ها برای اعضای نظام مهندسی تصمیم ‌گیری می‌ کنند که این خود سبب ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مهندسان ساختمان استان تهران شده است.

بحث امضا فروشی در یکی دو سال گذشته معضل دیگری است که گریبان گیر نظام مهندسی شده و خود تبدیل به معضل جدیدی مهندسان ناظر کشور شده است.

در ۱ تا دو سال گذشته آمارها از افزایش چشم‌گیر امضا فروشی در بین مهندسان حکایت دارد و همین بحث امضا فروشی خود سبب کاهش کیفیت در حوزه‌های ساختمان‌سازی کشور شده است بطوریکه چندی پیش اسماعیل نجار، ریاست سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش امضا فروشی توسط مهندسان ساختمان کشور بسیار گله مند بود, تصریح کرد: افزایش امضا فروشی در بین مهندسان ساختمان کشور زمینه‌ساز کاهش کیفیت و افزایش میزان خسارات ساختمان‌ ها در زمان بحران در کشور شده است.

از طرف دیگر بسیاری از مدیران مسکنی کشور از افزایش و رواج فروش امضاها در بین مهندسان کشور گله‌مند بوده و این موضوع را یک معضل بزرگ برای جامعه مهندسی کشور عنوان کرده اند.

مدیران و مسئولان مهندسی کشور هشدار دادند در صورتیکه نتوان مانع امضا فروشی در کشور شد شاهد ایجاد ساخت سازهای با عمر خیلی کوتاه در کشور خواهیم بود.

از سوی دیگر بسیاری از سازندگان و مالکان کشور از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز به علت ایرادات مهندسان ساختمان خبر داده این سازندگان بیان کرده اند: برای اخذ تأییدیه‌های نقشه توسط مهندسان ناظر در یک ساختمان باید چندین بار هزینه کنیم، بسیاری از مهندسان ساختمان کشور با گرفتن ایرادات مانع تحویل نقشه‌ های تفکیک واحدهای مسکونی برای ما می ‌شوند که این خود زمینه‌ساز کاهش آمارهای ساخت و ساز در کشور شده است.

فساد اصلی در حوزه نظام مهندسی مربوط به سازنده غیر ذی‌ صلاح است

در همین رابطه بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با عنوان این که نظام مهندسی ساختمان کشور هیچ هزینه‌ای را در حوزه ساخت و ساز خارج از مصوبات قانونی از سازنده‌ای دریافت ‌نمی‌ کند، بیان کرد: در دو سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در حوزه تعرفه‌ها و یا تفکیک نقشه‌های واحد‌های مسکونی نداشته‌ایم، این در حالی است که حقوق کارگر و یا کارمند در یک سال گذشته سی درصد افزایش داشته است که این خود سبب اجحاف در حق مهندسان ساختمان شده است.

خطیبی با اشاره به این که متأسفانه ورود افراد غیر ذی‌ صلاح به حوزه ساختمان سبب ایجاد مشکلات بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز کشور شده است، اظهار داشت: بسیاری از مهندسان نظام مهندسی در حق افراد ذی ‌صلاح لطف می‌ کنند و مانع پلمپ شدن واحد‌های ساختمانی می‌ شوند و مهندسان ناظر با گرفتن ایرادات به سازندگان تلاش می ‌کنند هرچه سریع‌تر مشکل واحد مسکونی برطرف شده و مجددا برای بازرسی به واحد‌های مسکونی آن‌ها مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به این که متأسفانه فساد اصلی در حوزه نظام مهندسی مربوط به سازنده غیر ذی‌ صلاح است، افزود: به علت آنکه سازندگان فاقد صلاحیت وارد حوزه ساخت و ساز کشور شده‌اند، اعضای نظام مهندسی ما مجبورند تا برای برطرف کردن ایرادات ساختمان‌ ها چندین بار مراجعه کنند، این در حالی است که اگر یک فرد و سازنده باصلاحیت یک واحد مسکونی را بسازد، شاهد چنین مشکلاتی در حوزه مهندسی و هم‌چنین ساختمانی کشور نخواهیم بود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در مورد ورود پدرخوانده‌ها به نظام مهندسی ساختمان هم، ادامه داد: دوستان بسیار زیادی در چند ماه گذشته از ورود پدرخوانده‌ها به حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر دادند که به نظر من این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی گفت: افراد معتقدند پدرخوانده‌ها در حوزه مهندسی برای اعضای هیئت مدیره تصمیم‌گیری می‌ کنند، اما بنظر من این شایعات از طرف افرادی که در اقلیت قرار دارند مطرح شده است.

وی با عنوان این که این افرادی که در اقلیت قرار دارند می‌توانستند با اعتمادسازی، افزایش توان و صلاحیت خود در اکثریت هیئت مدیره قرار بگیرند، افزود: این افراد از سوی مردم و به انتخاب آن‌ ها برگزیده شده‌اند بنابراین نباید حرف‌ هایی مبنی‌بر ورود پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی را جدی گرفت.

خطیبی گفت: بسیاری از گروه‌ها و تشکل ‌ها در بخش ‌های مختلف کشور اتاق فکر و حزب‌هایی در بین خود دارند که از آن‌ ها مشورت می ‌گیرند بنابراین قرار دادن اسم پدرخوانده و ورود آن‌ ها به حوزه نظام مهندسی کشور شایعه‌ای بیش نیست.

خطیبی افزود: در صورتیکه برخی بیان می ‌کنند فساد در حوزه نظام مهندسی کشور افزایش یافته می ‌توانند مدارک و مستندات خود را به دیوان عدالت اداری و یا سازمان بازرسی کشور ارائه دهند، بنظر من این شایعات از طرف افراد منحرف و غیر ذی‌ صلاح مطرح شده تا در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، این فکر‌ها سبب منحرف شدن تفکرات مردم گردد.

مستندات وجود پدر خوانده در نظام مهندسی ارائه نشده است

در ادامه محمود محمودزاده، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عنوان این که من فساد در نظام مهندسی را در شرایط کنونی قضاوت نمی‌ کنم، تصریح کرد: تأیید حدود فساد در نظام مهندسی نیاز به مستندات و رسیدگی‌ های بسیار زیادی دارد و ما در حال بررسی مراجع ذی‌ صلاح این موضوع هستیم.

وی گفت: تا زمانیکه شفاف‌سازی در حوزه نظام مهندسی ایجاد نگردد، نمی ‌توانیم در این مورد صحبت کنیم، ولی ما به دنبال مستندات محکمه پسند و شفاف‌سازی این موضوع هستیم و با ایجاد و راه‌اندازی سامانه الکترونیکی به زودی اقدام به توزیع عدالت در حوزه نظام مهندسی خواهیم کرد.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مورد وجود پدرخوانده در حوزه نظام مهندسی هم، بیان کرد: هیچ‌کدام از این موضوعات هنوز به ما اثبات نشده و با تشدید نظارت‌ ها و بازرسی‌ ها این موضوعات را بزودی بررسی خواهیم کرد.

معضلی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان

لازم به ذکر است بخش نظام مهندسی بعنوان مهم‌ ترین حوزه اقتصادی کشور در چند ماه گذشته درگیر مشکل دیگری از جمله عدم صدور پروانه ‌های ساختمانی، لغو نامه‌ها و چک لیست‌ ها توسط شرکت‌ های حقوقی شده است که این موضوع چندین بار توسط وزارت راه و شهرسازی بررسی شده است، ولی متأسفانه اظهارات اخیر مدیران کل دفاتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی سبب شده که بعد از گذشت چندین ماه هنوز این موضوع بصورت کامل برطرف نشده است بنابراین رسیدگی به مشکلات نظام مهندسی ساختمان و برطرف کردن ریشه فساد در این بخش باید هر چه سریع‌تر از سوی وزارت راه و شهرسازی و بخش ‌های قوه قضاییه در دستور کار قرار گیرد تا شاهد افزایش کیفیت در حوزه ساختمان‌سازی و ریشه‌کن شدن فساد در این بخش باشیم.

ریشه یابی فساد در نظام مهندسی بصورت چراغ خاموش

در ادامه رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با عنوان این که مشکلات و حاشیه‌های نظام مهندسی ریشه در گذشته دارد، بیان داشت: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با حوصله، با تمرکز بصورت چراغ خاموش سعی دارد مشکلات درونی نظام مهندسی کشور را برطرف کند تا در آینده شاهد چنین چالش‌ هایی در حوزه مهندسی نباشیم.

نگهبان با عنوان این که برخی‌ ها عقیده دارند پدرخوانده فساد وارد جامعه مهندسی کشور شده است، عنوان کرد: بخشی از این حاشیه‌ها از سوی فضای مجازی دامن زده می‌ شود و هم‌اکنون صلاح نمی ‌دانم بیش تر از این به این موضوع بپردازم، ولی ما با بررسی ‌های دقیق‌تر سعی خواهیم کرد ریشه این مشکلات را برطرف کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر این که نمی ‌گذاریم کیفیت ساخت و ساز در کشور از طریق چنین حاشیه ‌هایی کاهش یابد، بیان کرد: نظارت ‌های پولی از سوی مهندسان ساختمان را دنبال خواهیم کرد و بزودی ریشه امضا فروشی در حوزه نظام مهندسی را قطع خواهیم کرد.

وی گفت: تمامی اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان کشور بدنبال فساد و سودجویی در حوزه مهندسی ساختمان نیستند، ولی ما تلاش داریم با حوصله و کارشناسی بیشتر ریشه چنین مشکلاتی را در حوزه نظام مهندسی ساختمان برطرف کنیم.

منبع: اخبار ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۸
886 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0