گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی

گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی

گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی ، انجام گرفت. نوسانات ارزی در گرانی مسکن نقش ویژه‌ای دارد / ساخت و ساز مهندسی، خسارت کم‌تری در زلزله دارد

کد خبر: 011126003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ بهمن ۰۱ - ۲:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی ، انجام گرفت. نوسانات ارزی در گرانی مسکن نقش ویژه‌ای دارد / ساخت و ساز مهندسی، خسارت کم‌تری در زلزله دارد

گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی

گفت و گو با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی
نوسانات ارزی در گرانی مسکن نقش ویژه‌ای دارد / ساخت و ساز مهندسی، خسارت کم‌تری در زلزله دارد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی با اشاره به تاثیر و نقش ساخت و ساز مهندسی در کاهش خسارت به ساختمان‌ ها در زلزله بیانر کرد: باید به‌عنوان یک فرهنگ، نگاه به ساختمان به شکل یک سرمایه ملی باشد .
این روزها زلزله و افزایش قیمت مسکن حسابی خبرساز شده به طوری که نقش پررنگ رعایت مقررات و استانداردها در ساخت و ساز از طرفی کاهش تلفات و خسارات را در پی داشته که این اتفاق در دو زلزله نسبتا شدید خوی و زلزله شدید ترکیه و سوریه نمود زیادی داشت و از طرف دیگر افزایش قیمت مسکن در کشور و ورود دولت با طرح نهضت ملی از لحاظ اقتصادی بسیار خبرساز شده است.
خبرنگار در گفت و گویی اختصاصی در مورد این دو مبحث و هم‌چنین سایر مباحث مربوط به صنعت ساختمان و جامعه مهندسی با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان مصاحبه‌ای انجام داده است که در زیر می‌خوانید:
سیمان کالای استراتژیک صنعت ساختمان است و قطع گاز در تامین آن تاثیرگذار است
یزدانشیر آذری‌کیا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی در خصوص مشکلات گاز در ارتباط با تولیدات کارخانه‌های سیمان گفت: کارخانه‌های سیمان به عنوان تولیدکننده، کالای استراتژیک صنعت ساختمان محسوب می‌شوند و طبیعی است اگر مشکلی در تامین سوخت این واحدها ایجاد شوند، در تولید و عرضه سیمان تاثیرگذار باشد انتظار داریم که این کارخانه‌ها روندعادی خود را طی و مشکلی در تامین این کالای استراتژیک صنعت ساختمان بوجود نیاید.
جدی نگرفتن مباحث مقررات ملی بخصوص مبحث ۱۹ دلیل مهم مصرف بالای گاز در ساختمان‌ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در خصوص چرایی مصرف بالای انرژی و گاز در ساختمان‌ها اظهار کرد: مباحث ۲۳ گانه مقررات ملی تنظیم شده که متاسفانه به دلایل مختلف، مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان نتوانسته‌ایم بطور کامل و اساسی این مباحث بخصوص مبحث ۱۹ “صرفه جویی در مصرف انرژی” را اجرایی کنیم.
آذری‌کیا افزود: هرچند اجرایی شدن مباحث سال به سال بهتر شده است، ولی تاثیر ضعف در اجرا در بالا رفتن انرژی در مورد مبحث ۱۹ نمود یافته است و ساختمان‌های ما در مقابل سرما و گرما به خوبی عایق نشده و شاهد مصرف بالای سوخت هستیم.
وی گفت: در این مورد، با مصوبه هیات دولت محترم و صدور پایان کار پروانه‌ها منوط به رعایت کامل مبحث ۱۹ خواهدبود که این مورد از یک سو و از طرف دیگر فرهنگ‌سازی برای ایزوله کردن مناسب ساختمان در مقابل گرما و سرما هرچند با صرف هزینه‌ای در ابتدای ساخت اما در دراز مدت به صورت کاهش مصرف سوخت و انرژی و کاهش هزینه‌ های ناشی از آن و همینطور مشکلات مربوط به قطع گاز به علت ازدیاد مصرف شاهد کاهش ضرر به شهروندان و جامعه خواهیم بود.
***طبق تصویب‌نامه هیات وزیران، ارائه گواهینامه پایان‌کار ساختمان‌های جدید از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است.***
نوسانات ارزی تاثیر زیادی در گرانی مسکن دارد
وی در مورد گرانی این روزهای مسکن و افزایش قیمت در این بازار و ارتباط آن با نوسانات ارزی اظهار داشت: صنعت ساختمان به‌عنوان یک صنعت مهم و متاثر از بازار ارز و نوسانات آن بوده و بدون شک تاثیر آن در قیمت مصالح و در نهایت قیمت تمام شده وجود دارد و متاسفانه در نهایت جامعه از این نوسانات دچار ضرر می‌گردد.
آذری کیا ادامه داد: گزارشات و بررسی‌ ها نمایانگر آنست که از سال ۹۶ تاکنون قیمت هر مترمربع ساختمان حدود ده برابر افزایش پیدا کرده که نوسانات ارزی یکی از دلایل آن بوده است با این حال امیدوار هستیم با تسهیلات و برنامه‌ریزی‌ها این نوسانات مهار شود و باعث رونق بیشتر در حوزه مسکن شود.
در طرح نهضت ملی مسکن، طرح ویژه‌ای برای سهمیه مهندسان در نظر گرفته‌ایم
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی در مورد نهضت ملی مسکن گفت: اقدام و نهضت ملی مسکن که دولت محترم بانی این موضوع است و ما در سازمان نظام مهندسی مسیری را برای جامعه مهندسین قرار داده‌ایم که بر مبنای توافق با راه و شهرسازی، این پروژه‌ها پنجاه درصد تعرفه مربوط به هر گروه برای پروژه لحاظ و پنجاه درصد نیز در سهمیه مهندسی لحاظ خواهد شد که هم در هزینه ساخت‌وساز و هم در سهمیه مهندسان برای کار و ظرفیت کمکی صورت گرفته باشد.
آذری کیا ادامه داد: انتظار داریم این پروژه‌ها بتواند رونق جدیدی به بازار ساخت و ساز داده و شاهد نتیجه قابل توجهی برای جامعه مهندسین و هم‌وطنان و اهداف مدنظر باشیم.

بالارفتن تورم و نوسانات بازار هم زمینه ساز رکود است
رئیس سازمان استان در مورد رکود ساخت و ساز بخصوص در شهر ارومیه به‌عنوان مرکز استان آذربایجان‌غربی گفت: رکود در این حوزه عوامل متعددی دارد و اصولا هر کار و اقدامی برای اجرای درست باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشخص و مدونی از طرف همه نهادها و مراجع ذی‌ربط برای آن صورت گرفته باشد.
آذری کیا ادامه داد: با بالا رفتن تورم و نوسانات بازار، صنعت ساختمان نیز به طبع آن دچار چالش می‌ شود و این وضعیت، رغبت برای احداث و ساخت و ساز کاهش می‌یابد و این اتفاق باعث رکود می‌ شود با این حال با نگاهی به چند سال گذشته، شاهد هستیم هر چند سال رکودی در حوزه ساخت و ساز ایجاد می‌ شود و پس از پایان رکود شاهد رونق و رشد چند ساله می‌شویم و امیدواریم این رکود در سریع‌ترین زمان پایان یابد.
ساخت و ساز مهندسی، خسارت کمتری در زلزله دارد
رئیس سازمان استان در مورد زلزله اخیر خوی بیان کرد: این زمین‌لرزه، متاسفانه دومین زلزله یک ماه اخیر و سومین زلزله در پنج ماه اخیر بوده که قدرت آن نسبت به زلزله‌های قبلی بیشتر بود.
وی گفت: بعد از زمین‌لرزه قبلی، بازدیدی از مناطق زلزله‌زده داشتیم که شاهد خسارتی بخصوص به روستاها و تخریب‌ها در این منطقه بودیم که بر مبنای گزارش تهیه شده، بیش از ۹۵ درصد ساختمان‌ های مهندسی ساز که حداقل شناژ و پی‌سازی اصولی و بتنی در آن اجرا شده بود، مشکل و خسارت شدیدی به آنها وارد نشده بود که این اتفاق نشان از نقش خیلی مهم و تاثیرگذار سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه ساخت و ساز بوده است.
آذری کیا گفت: زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر متاسفانه شاهد جان باختن تنی چند از عزیزان و مصدومیت صدها نفر و هم‌چنین خسارت‌هایی بودیم که سبب اندوه همه ما بابت این مصیبت‌ ها بوده است با این حال جامعه مهندسی و سازمان آماده همکاری و کمک در همه زمینه‌ ها برای کمک به هموطنان آسیب دیده و ایجاد شرایط مناسب برای آنان هستیم.
وی با اظهار تاسف بابت خسارت وارد شده به هموطنان گفت: نقش سازمان در ساخت و ساز اصولی ساختمان‌ها بسیار پررنگ بوده که کم‌ترین آسیب در زلزله‌ها نیز در این بناها رخ داده و براساس آخرین گزارش‌ها و بررسی‌ های دریافتی از آسیب‌ها و خسارات زلزله اخیر ۵.۹ ریشتری، شاهد بیشترین آسیب در عدم اجرای “وال‌پست‌ها” بوده‌ایم به طوری که سازه کمترین آسیب را دیده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی گفت” بحث اتصال قطعات غیرسازه‌ای به سازه بیشترین خسارت را داشته که انتظار داریم با نظارت و اجرای بهتر در صورت وقوع زمین‌لرزه‌های بیشتر شاهد خسارت کم‌تری باشیم.
وی ادامه داد: منطقه سلماس و خوی از نظر پهنه زلزله‌بندی در آیین‌نامه ۲۸۰۰ جزو مناطق پرخطر است و متاسفانه به طوری که گفته می شود زمین‌لرزه‌های اخیر بدلیل فعال شدن گسل سیه‌چشمه بوده است که باید بر این مبنا ساخت و سازهای ما طراحی و اجرا شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی گفت: باید به‌عنوان یک فرهنگ، نگاه به ساختمان به شکل یک سرمایه ملی باشد بطوریکه احداث ساختمان مهندسی ساز و با رعایت مقررات ملی به‌عنوان امنیت روانی، آسایش فکری و حفظ سرمایه ملی تلقی گردد و همانطور که نگاه بیشتر جامعه به هزینه زیاد برای نما و طراحی داخلی است، باید هزینه مناسبی نیز برای اجرای درست و مهندسی‌ساز و توجه به استحکام بنا داشت که در صورت وقوع حوادثی از قبیل زلزله، شاهد کمترین آسیب باشیم.
وی هم‌چنین ادامه داد: در زلزله هدف این نیست که ساختمان هیچ آسیبی نبیند بلکه هدف اصلی این است که جان مردم حفظ گردد و شاهد کم‌ترین تلفات انسانی باشیم به طوری که شاید شاهد ترک در ساختمان بعد از زلزله باشیم ولی سازه سالم باشد و ساختمان همگام با آهنگ زلزله هم‌نواخت شده و شاهد کم‌ترین آسیب باشد.
منبع: خبر آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ بهمن ۰۱
172 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0