ادامه مجمع عمومی نوبت دوم گزارش نشست هم اندیشی

گزارش نشست هم اندیشی پيرامون بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی مورخ بیست و دوم شهریور نود و شش

در ادامه سری جلسات هم اندیشی، در تاریخ بیست و دوم شهریور نود و شش نشستی حول ارتقا خدمات مهندسی در سازمان با حضور بعضی از عضوهای محترم هیات مدیره، مسئولان شهری و تعدادی از مهندسان پیشکسوت و صاحب نظر عضو سازمان برگزار شد.

کد خبر: 960626017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ شهریور ۹۶ - ۱:۱۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در ادامه سری جلسات هم اندیشی، در تاریخ بیست و دوم شهریور نود و شش نشستی حول ارتقا خدمات مهندسی در سازمان با حضور بعضی از عضوهای محترم هیات مدیره، مسئولان شهری و تعدادی از مهندسان پیشکسوت و صاحب نظر عضو سازمان برگزار شد.نشست هم اندیشی پيرامون بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی

نشست هم اندیشی پيرامون بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی

گزارش نشست هم اندیشی پيرامون بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی مورخ بیست و دوم شهریور نود و شش

گزارش نشست هم ا ندیشی پيرامون بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی مورخ بیست و دوم شهریور نود و شش

این نشست به رياست مهندس تاکی ( نایب رئیس سازمان ) آغاز شد. در آغاز ضمن خوش آمدگویی و تقدیر و تشکر از حضور مدعوین، دستور نشست را اعلام نموده و با اشاره به اين نكته كه خدمات مهندسی در حال انجام را شامل دوگانگی دانست و با توجه به تغییراتی که از سطوح بالای تصمیمگیری مهندسی کشور در زمینه آیین نامه خدمات مهندسی و آیین نامه اجرایی در حال انجام است خواستار دریافت نظرها و پیشنهادهای مهندسان گرامی جهت شناسایی چالشها و اصلاح هر چه بهتر این قوانین گردید.

مهندس دیهیم تاکی، عدم اجرای صحیح ساخت و ساز ،طبق با نقشه ای که مطابق آن پروانه گرفته شده و مشکلات دفاتر حقیقی و حقوقی را از معضلات خدمات مهندسی عنوان و بیان داشت بحث خدمات مهندسی خیلی فراگیر است و فقط شامل رشته های معماری،برق، مکانیک، و عمران نمیشود بلکه بحث طرحهای بالا دستی شهرسازی،نقشه برداری و ترافیکی هم هست که فعلا از آن غافل هستیم و بدنبال اخذ نظرات شما صاحب نظران جهت تغییرات مثبتی در این زمینه هستیم .

تاکی از مدعوین درخواست نمود پیشنهادات خود را جهت بالا بردن سطح كيفى خدمات مهندسی در سازمان بیان کنند، که در ادامه مدعوین به بیان نقطه نظرات خود پرداختند، از جمله موارد :

-۱کارآموزی اجباری مهندسان تازه کار

-۲توجه به این موضوع که فلسفه وجود نظام مهندسی، کنترل مباحث مهندسی و بالا رفتن سطح کیفی ساخت و ساز است نه ایجاد شغل و تقسیم کار

-۳نبود چهارچوب مشخص جهت انجام وظایف دفاتر

 

-۴عدم وجود تعریف مشخصی از شهرسازی در سازمان

-۵تثبیت دستمزد طراحی

-۶رتبه بندی مهندسان

-۷سلب قدرت اجرایی مالک و  ارتقا توان اجرایی مدیر پروژه

-۸بخش عمده مشکلات سازمان در بازار، سودآوری و اخلاق حرفه ای است

-۹نداشتن هدف در ساخت و سازها

-۱۰عدم ورود نظام مهندسی به سیستمهای ارجاع نظارت و طراحی

-۱۱بررسی و گرداوری مجدد دروس دانشگاهی

-۱۲مخالفت با رتبه گرفتن مهندسین طبق گذشت زمان

-۱۳موظف شدن مهندسان پایه سه برای حضور در شهرهای کوچک

-۱۴ضرورت استفاده از مهندسان نقشه برداری در آغاز پروژه ها

-۱۵ورود هرچه بیش تر سازمان بعرصه آموزش

-۱۶استفاده از مهندسین بالای شصت سال سن بعنوان مشاور طرح

-۱۷رها شدن فارغ التحصیلین مهندسی تا زمان امتحان ورود بحرفه .

در ادامه نشست مهندس علی رضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، ضمن تشکر از هیات مدیره سازمان در مورد برگزاری نشست های هم اندیشی و شنیدن درد دل های مهندسان، گفت که شاید تعریف قبلی قوانین با نیاز امروز کمی متفاوتتر باشد و تا ده سال آینده ساز و کارها متفاوتتر می گردد،

وی خواستار تشکیل اتاق فکرهایی شد تا در قبال چهار موضوع شهر، مهندس، شهروندان و اداراتی که در استان وجود دارند نظام مهندسی باید چه کند و این که چه اتفاقی برای نظام مهندسی خواهد افتاد به هم فکری بپردازند. باید تعاریفی در نظام مهندسی برای تقسیم کار و اشتغال زایی برای این سیل عظیم مهندسان انجام گیرد، که با این کار خیلی از مشکلات سازمان و مهندسان کم تر می شود.

نشست هم اندیشی پيرامون بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی

صلواتی بهترین راه کار ارتقا کیفیت خدمات مهندسی را ارزیابی مهندسان و سازمان نظام مهندسی پس از انجام هر پروژه توسط مردم دانست.

مهندس شاه منصوری با تشکر از حضور مهندسین در این نشست و استفاده از نظرات آنها در بهبود و بالا بردن سطح کیفیت خدمات مهندسی، گفت: تنها راه موفقیت سازمان استفاده از افراد توانمند و شایسته است و این تنها راه برای خارج شدن از بحران است، همان طور که بعضی از مهندسین اشاره کردند مشکلی که اکنون گریبان گیر نظام مهندسی است که صرفا درگیردریافت و پرداخت های مالی است. آیا رقابت در جامعه مهندسی هست؟ آیا کارفرما بدنبال مهندسی است که بهترین کار را ارائه میدهد؟ یا این که ملاک انتخاب مهندسی است که کم ترین هزینه را میگیرد؟ یکی از مشکلات اینست که نقشه های تاسیسات در سازمان بدقت مورد بررسی قرار می گیرند و مالک نیز جهت تهیه نقشه ها مختلف ساختمان هزینه های سنگینی پرداخت می کند اما در پایان ، بعد از اجرا، درصد ناچیزی از نقشه با اجرا  مطابقت دارد . باید راه کاری برای حل این مشکلات اندیشیده گردد.

عضو هیات مدیره سازمان با اشاره به کاربران برخی از گروههای شبکه های اجتماعی بیان کرد: اگر کسی وضع مالی خوبی هم داشته باشد متاسفانه انگشت اشاره و ملامت بسوی او نشانه میرود که انسان نامناسبی است و بطور غیرقانونی تجمیع سرمایه کرده است بجای این که از نقشه راه آن افراد استفاده کند و بدیهی است چنین اشخاصی در سیستم نظام به فکر درآمدزایی نیستند  همان طوری که یکی از وزیران در هنگام گرفتن رای اعتماد مجلس با اعلام میزان دارایی های خود، سبب جلب نظر نمایندگان مجلس گردید و توانست رای اعتماد از مجلس کسب کند.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه های تخصصی جهت ارایه پیشنهادات و نظرات مهندسان  و چاپ و انتشار آن ها در مجله نما خبر داد.

احمدرضا طاهری اصل نائب رئيس سازمان، با اشاره به اتفاقات اخیر در نظام مهندسی اراک، دلیل آن حادثه را رعایت نشدن ماده چهار قانون نظام مهندسی در آن استان اعلام کرد که توسط برخی از سازندگان بدون صلاحیت رخ داده بود، که با ریشه یابی این قضیه با همین مشکلاتی روبرو می شویم که امروز مهندسان گرامی مطرح کردند. طاهری اصل یکی از مشکلات سازمان را مشخص نبودن وضعیت سازمان بعنوان سازمان دولتی یا خصوصی مطرح و ابراز کرد ما در هر دو وجهه ضرر میکنیم، چون یک سری قوانین بالا دستی به هیات مدیره می رسد و اعمال می گردد و از سوی دیگر میگویند هیات مدیره تصمیم گیرنده است که سبب ایجاد تناقضی شده که باعث بروز مشکلاتی شده است .مشکل بزرگی که بیشتر نظام مهندسیها در خدمات مهندسی دارند اینست که خدمات مهندسی را در چهارچوب نظارت و طراحی دیده اند، یعنی ما فکر نمیکنیم که مهندس چیزهای دیگری هم هست، مهندس را باید با شرایط کنونی ساخت و ساز وفق دهیم به قولی مثلا معماریهای تک را با معماری اکوتک ترکیب کنیم که بتوانیم خروجی مناسبی از نظام داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما در حال پی گیری یک کارنامه حرفه ای در شورای مرکزی هستیم یعنی چهارصد و پنجاه و نه هزار عضو که در کل کشور هستند را در یک سامانه که حرفه،تخصص و شهر آن ها را مشخص میکند وارد میکنیم که رزومه ای تشکیل گردد از کلیه اعضای نظام مهندسی کشور.

نائب رئيس سازمان ضمن اعلام این خبر که در شورای مرکزی اصلاحیه قانون نهایی شده است و تا ۲ هفته آتی در کمیسیون عمران مجلس بررسی می گردد و باید از آن دفاع گردد از همه مهندسان خواست تا اگر نقطه نظری در این مورد دارند بیان کنند. زیرا اکنون هم قانون، آیین نامه ها و هم شیوه نامه های مربوط به آیین نامه کنترل ساختمان در حال اصلاح هستند که این فرصت مناسبی است تا از خود ما قانون ساطع گردد.

خانم مهندس کوه زاد دبير هیات مدیره سازمان، مبنای ما برای اجرای ساختمان اصولا اینست که نقشه های فاز دو تهیه بشود، تصویب گردد و پروانه ساختمان طبق نقشه های فاز دو صادر گردد، در واقع ما همه سعی ما بر اینست که از روز اولی که پروانه میخواهد صادر گردد،کار اجرایی نیز آغاز شود، اول فاز دو تهیه شود، همان روز اول نقشه ها با هم کنترل شوند نقشه های فاز دو معماری با تاسیسات مکانیک، برق و سازه همه با هم کنترل شده باشد همه موارد دیده شده باشد، پس برای اجرای ساختمان پروانه صادر گردد. اگر ما میخواهیم روالی را اصلاح کنیم باید بر این منوال اصلاح کنیم و گرنه هر حرکت دیگری بیش تر ساخت و ساز مان را ضعیف میکند و معضلات مضاعف خواهد شد.

در خاتمه تاکی با اشاره به این موضوع که بحث ما اینست که چگونه سیستم خدمات مهندسی را ارتقا دهیم گفت: اینکه قبل از صدور پروانه لازم است تمام نقشه ها تهیه گردد یک بحث کاملی است، یعنی ما تعهد میگیریم نقشه ها را مرحله به مرحله انجام بدهیم که مسبب شده کار طراحی اولیه یک جور انجام گردد و نهایتا ساختمان یک جور دیگر ساخته گردد. ما باید سعی کنیم که به اصطلاح هر کدام از نقشه های معماری، عمران،نماهای ساختمان، نقشه های فاز دو و …  همه قبل از این که پروانه صادر گردد تهیه شوند و طبق آن از همه نقشه ها یک پکیج کامل تهیه گردد و سپس پروانه صادر شود که این مشکلات هم بوجود نیاید و مهندسان ناظر ما موظف برعایت و کنترل باشند.

 

وی مشکل دیگر بر سر راه بالا رفتن کیفیت خدمات مهندسی را توجه نداشتن بکار مهندسی دانست و تهیه نقشه توسط چندین دفتر و نبود رابطه بین مهندسان یک نقشه را معضل بزرگی عنوان کرد.

نایب رئیس سازمان بیان داشت: ما تسعی میکنیم که این نشست های هم اندیشی را بصورت مستمر برگزار  و از نقطه نظرات مهندسان استفاده کنیم، مجموع مباحثی که در این نشست مطرح گردید بحث آموزش است آن هم آموزش های حرفه ای، زیرا سازمان نظام مهندسی یک تشکل حرفه ای است و اساسا صنفی نیست و لذا ما بیش تر باید به آموزش های حرفه ای بپردازیم که بحث تعامل با وزارت علوم در ارتباط با سیلابس های درسی برای مهندسان میتواند به لحاظ حرفه ای حایز اهمیت باشد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ شهریور ۹۶
1136 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0