افزایش برداشت گندم و جو در سال آتی ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

افزایش برداشت گندم و جو در سال آتی

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بیان کرد: می‌ توان عملکرد سال آینده را خوشایند پیش‌بینی کرد، زیرا در بخش برداشت جو و گندم قطعا شاهد افزایش چشم‌گیری خواهیم بود.

کد خبر: 980222009 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ - ۲:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بیان کرد: می‌ توان عملکرد سال آینده را خوشایند پیش‌بینی کرد، زیرا در بخش برداشت جو و گندم قطعا شاهد افزایش چشم‌گیری خواهیم بود.

افزایش برداشت گندم و جو در سال آتی

افزایش برداشت گندم و جو در سال آتی

افزایش برداشت گندم و  جو در سال آتی

رحمت سمیعی، با اشاره به بحث خاک و هم‌چنین مداخلات بی‌رویه‌ای که توسط بشر در جنگل‌ها و زمین ‌های کشاورزی صورت می‌ گیرد، گفت: به هرحال طی چند سال اخیر برداشت از جنگل ‌ها به وفور مشاهده می‌ گردد که این دخالت‌ ها سبب تخریب بخشی از مراتع و فرسایش آن ‌ها شده و اگر این دخالت ‌ها هم‌چنان ادامه داشته باشد، به ندرت بخش عمده‌ای از خاک‌های مرغوب جنگل‌ ها از بین خواهد رفت.
وی افزود: این عوامل سبب می ‌شود تا بسیاری از مواد آلی خاک جنگل از بین برود و این امر سبب ورود خاک به دریا می‌شود که آسیب‌ های فراوانی را با خود بهمراه خواهد داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان گلستان ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که بارندگی ‌های زیادی در سال جاری رخ داده که میانگین آن ضد و هشتاد و پنج درصد میانگین استان بوده و درصد بالایی برای یک استان بشمار می‌ رود. این در حالی است که شاخص حداقل پنجاه درصد کشور بیش از صد و پنجاه درصد است که این میزان بارندگی‌ سبب اشباع خاک و کم شدن نفوذپذیری آب در خاک منطقه شده، بنابراین زمانیکه آب جدیدی وارد خاک شود، نفوذپذیری خاک از بین رفته و در نهایت منجر به ایجاد روان‌آب‌ها می‌ شود.
سمیعی تصریح کرد: به علت قرار گرفتن برخی از شهرها مانند آق‌قلا در قسمت‌های پایین‌دستی استان، ما شاهد این اتفاقات ناگوار بودیم، به علت حجم زیادی از بارش ‌ها، بخشی از اراضی دچار آبگرفتگی شدند و در سطح اراضی نیز به علت زیاد بودن سطح آب‌ماندگی، ریشه ‌ها دچار خفگی شده است. طبق آخرین آمار تعیین شده که بیش از صد هزار هکتار از اراضی دچار آبگرفتی شده‌اند، ولی تنها سی هزار هکتار از اراضی دچار تخریب صددرصدی شده است.
رئیس سازمان مهندس کشاورزی و منابع طبیعی گلستان خاطرنشان ساخت: در استان گلستان بخش عمده‌ای از کشاورزی افراد وابسته به دیم است و میزان تخریب زمین‌ های دیمی پنجاه درصد بوده ولی بنظر نمی ‌رسد که تولید غلات از سال گذشته کم‌تر باشد، زیرا اراضی دیم ما این موضوع را جبران کرده است. دلیل این امر این است که در سال گذشته، کشاورزان نتوانستند محصولات سی تا چهل هزار هکتار از اراضی را برداشت کنند، ولی امسال از آن اراضی برداشت می ‌شود و حتی سطح تولیدات بخشی از اراضی نیز افزایش یافته است.

افزایش برداشت گندم و جو در سال آتی

وی ادامه داد: در سال آینده، عملکرد خوبی را در حوزه زراعی خواهیم داشت، زیرا روان‌آب‌ها خاک آلی جنگلی هستند، سطح سفره ‌های زیرزمینی افزایش پیدا کرده و درست است که بخشی از اراضی ما خسارت دیده ولی این عوامل می‌ توانند بخشی از آن را پوشش ‌دهند.
برداشت جو و گندم افزایش خواهد داشت
سمیعی افزود: می‌ توان عملکرد سال آینده را خوشایند پیش‌بینی کرد، زیرا در بخش برداشت جو و گندم قطعا شاهد افزایش چشم‌گیری خواهیم بود.
رئیس سازمان مظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که باید در بخش اراضی شیبدار به آن توجه داشت این است که این زمین‌ ها به علت شیب زیاد مناسب کشاورزی نیستند و باید در این مناطق درخت کاشته گردد، ولی متاسفانه هم‌چنان کشت و کارهایی در این مناطق صورت می‌ گیرد که مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به عملکرد صندوق بیمه، افزود: علت اصلی این که فرهنگ بیمه در جامعه ترویج نشده و کشاورزان به آن اهمیت نمی ‌دهند، این است که این افراد عملکرد خوبی را از طرف صندوق بیمه مشاهده نکرده‌اند، طبق همین اساس در سال‌های بعد، رغبتی برای بیمه کردن زمین‌های خود نداشتند.
عملکرد صندوق بیمه طی سال‌ های گذشته خوب نبوده است
رئیس سازمان مظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تصریح کرد: علت عدم تمایل کشاورزان به بیمه زمین‌ های خود این است که میزان پرداخت هزینه‌ها از طرف بیمه کم بوده، پرداخت به هنگام صندوق بیمه به کشاورزان و علل مختلف دیگری در این زمینه سبب شده تا کشاورزان از بیمه کردن زمین‌های خود روی گردان گردند.
وی گفت: به تازگی قانونی وضع شده که صنعت طیور باید در بحث بیمه فعالیت داشته باشد و این در حالی است که سی تا چهل درصد جوجه‌ای که وارد بازار می‌شود بیمه نیستند، این فرهنگ عملیاتی نشده و کشاورز تمایلی به سمت بیمه‌های دولتی ندارد. یکی از علل دخیل در این راستا این بوده که صندوق بیمه مدعی است که دولت طلب ما را نداده و ما هم نمی ‌توانیم این میزان خسارات را به کشاورزان پرداخت کنیم.
این کارشناس حوزه دامپروری افزود: اگر این موضوع را به بخش خصوصی واگذار کنیم و باز هم کمک ‌های دولت در بخش خصوصی وجود داشته باشد، بنظر می ‌رسد که شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
سمیعی یاد آور شد: قریب به نه هزار نفر عضو در استان داریم که تقریبا از این تعداد سی درصد غیر شاغل هستند. به جرات می‌ توان گفت که هر فارغ‌التحصیلی که در رشته کشاورزی مهارت داشته باشد، قطعا برای او کار پیدا خواهد شد. افرادی که دارای مهارت هستند، نباید نگران این موضوع باشند که بیکار بمانند.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اردیبهشت ۹۸
679 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0