تلاش نظام مهندسی برای انتقال دانش ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور

تلاش نظام مهندسی برای انتقال دانش

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در ادامه با اشاره به لزوم بالا بودن پرچم دفاتر نظام مهندسی کشاورزی در سطح کشور بیان کرد: تابلوهای این دفاتر باید در معرض دید عموم باشد تا کشاورزان و بهره‌برداران با آگاهی از وجود این دفاتر برای اخذ مشاوره و راهنمایی ‌های لازم به آن‌ ها مراجعه کنند. باید فرهنگ مشاوره‌ پذیری را در بین کشاورزان ترویج کنیم و این مهم با کمک دفاتر نظام مهندسی کشاورزی محقق می گردد.

کد خبر: 971016010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ دی ۹۷ - ۸:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در ادامه با اشاره به لزوم بالا بودن پرچم دفاتر نظام مهندسی کشاورزی در سطح کشور بیان کرد: تابلوهای این دفاتر باید در معرض دید عموم باشد تا کشاورزان و بهره‌برداران با آگاهی از وجود این دفاتر برای اخذ مشاوره و راهنمایی ‌های لازم به آن‌ ها مراجعه کنند. باید فرهنگ مشاوره‌ پذیری را در بین کشاورزان ترویج کنیم و این مهم با کمک دفاتر نظام مهندسی کشاورزی محقق می گردد.

تلاش نظام مهندسی برای انتقال دانش

تلاش نظام مهندسی برای انتقال دانش

تلاش نظام مهندسی برای  انتقال دانش

شاهرخ رمضان‌نژاد، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در دیدار با علیرضا بزرگی، ریاست نظام مهندسی کشاورزی استان تهران و اعضای این سازمان، با عنوان این‌ که برنامه‌های بسیاری برای پیگیری از طریق سازمان وجود دارد تا به نقطه ایده‌آل برسیم، گفت: باید شرایط را فراهم و با خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم تا نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با محبوبیت بیشتری به کار خود ادامه دهد. معتقد هستم در دولت ‌های یازدهم و دوازدهم فرصت‌ های خوبی برای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای پیشبرد اهداف ایجاد شد، اما آن‌ گونه که باید شاید از این فرصت‌ ها استفاده نشد.
رمضان نژاد ادامه داد: افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از نود و هفت به صد و بیست و یک میلیون تن، پرداخت بیش از ۶ هزار میلیارد تومان در جهت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه سیستم‌ های نوین آبیاری، توسعه پرورش ماهی در قفس، ایجاد ظرفیت ‌های جدید در بخش کشاورزی و… همه برای نظام مهندسی کشاورزی فرصت بود و می ‌توانستیم هم به پیشرفت برنامه‌ها کمک و هم بهره‌برداران را در پروژه درگیر کنیم.
وی با عنوان این ‌که راهبرد جهاد کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی افزایش بهره‌وری تولید است، تصریح کرد: افزایش بهره‌وری مرهون توسعه دانش و تکنولوژی است و نظام مهندسی می‌ توانست بگونه‌ای عمل کند که در انتقال دانش برجسته باشد. امیدوار هستیم در دوره جدید بتوانیم نقش خود را به عنوان یک سازمان تخصصی و علمی ایفا کنیم؛ لذا باید در حوزه‌ هایی فعالیت کنیم که منجر به بهره‌وری می ‌گردد.
در استان تهران باید به سمت کشاورزی‌های تک حرکت کنیم
رمصان نژاد در ادامه به صنعت دامداری و دامپروری گریزی زد و افزود: بررسی ‌ها نشان می‌ دهد در صنعت دامداری بهره‌وریم، ولی برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری با اصلاح نژاد است تا تولید افزایش یابد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی همچنین با اشاره به نقش گلخانه‌ها در افزایش بهره‌وری در تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: توسعه گلخانه‌ها باید بیشتر در تهران اتفاق بیفتد. با توسعه گلخانه‌ها قطعاً می ‌توان در راستای اشتغال‌زایی و بهره‌وری بهتر عمل کرد. باید کمک کرد پتانسیل‌ ها شکوفا شود. در تهران باید به سمت کشاورزی‌های تک حرکت کنیم تا برای کشاورزان فعالیت صرفه اقتصادی داشته باشد.
لزوم فعلی کشور توسعه کسب و کارها و تسهیل امور است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ادامه به کسب و کار در فضای کنونی اقتصاد اشاره و عنوان کرد: لزوم فعلی کشور توسعه کسب و کارها و تسهیل امور است. با تسهیل امور بهره‌برداران هم تولید رونق می‌گیرد و هم اشتغالزایی بیش ‌تری می‌گردد. اکنون فضای کسب و کار مناسب نیست؛ لذا ما نباید با رفتارهای بوروکراتیک به این فضای نامناسب دامن بزنیم. اگر شرایط تسهیل گردد، رغبت بهره‌برداران برای تولید بیش ‌تر می‌ شود. باید در صدور پروانه‌های واحدها نهایت انعطاف را به خرج دهیم. اگر می ‌گوییم مردم ولی نعمت ما هستند، باید در عمل نیز آن را به منصه ظهور برسانیم. باید روحیه احترام گذاشتن را در بین پرسنل تقویت کنیم و این مهم را در صدر امور قرار دهیم تا کارها به بهترین نحو انجام گردد. در شرایطی که دشمنان نظام به دنبال ضربه زدن به کشور از طرق مختلف به ‌ویژه به خطر انداختن امنیت غذایی هستند، نگاه ما باید مردم‌محور و تولیدمحور باشد تا بهره‌برداران با آرامش خاطر امنیت غذایی کشور را تأمین کنند.

رسالت اصلی نظام مهندسی انتقال دانش به محیط کشاورزی است
وی در ادامه با اشاره به لزوم بالا بودن پرچم دفاتر نظام مهندسی کشاورزی در سطح کشور ادامه داد: تابلوهای این دفاتر باید در معرض دید عموم باشد تا کشاورزان و بهره‌برداران با آگاهی از وجود این دفاتر برای اخذ مشاوره و راهنمایی‌ های لازم به آن ‌ها مراجعه کنند. باید فرهنگ مشاوره‌ پذیری را در بین کشاورزان ترویج کنیم و این مهم با کمک دفاتر نظام مهندسی کشاورزی محقق می گردد. رسالت اصلی نظام مهندسی بعنوان یک سازمان تخصصی و فنی انتقال دانش به محیط کشاورزی است. کارشناسان معتقد هستند حضور دانش در مزارع کشاورزی کم است؛ لذا برای رفع این نقیصه باید به سمت انتقال دانش به کشاورزان برویم.
نظام مهندسی پتانسیل مدیریت بازار را دارد
همچنین در این دیدار علیرضا بزرگی، ریاست نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، با عنوان این ‌که هدف اصلی نظام مهندسی کشاورزی تأمین امنیت غذایی است، تصریح کرد: در آیین تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی امسال از استان تهران نه بهره‌بردار حضور داشتند که این مهم نشانگر نقش مهم استان تهران در تولید محصولات کشاورزی است و این رویداد مهم چند سال پیاپی است که تکرار می‌ گردد و امیدوار هستیم ادامه داشته باشد. وقتی در استان تهران نه تولیدکننده برتر داریم، یعنی مهندسان نمونه بسیاری نیز داریم و ضریب نفوذ دانش در بین کشاورزان استان مناسب است. استان تهران نزدیک به ۱ درصد از اراضی کشاورزی کشور را دارد، ولی ۶ درصد محصولات کشور را تولید می‌ کند و این یعنی بهره‌وری. حتی در برخی محصولات، استان تهران رتبه کشوری دارد.

تلاش نظام مهندسی برای انتقال دانش

بزرگی گفت: نظام مهندسی استان تهران سی و سه هزار عضو حقیقی و ۱ هزار و صد عضو حقوقی دارد و افتخار مااین است که بزرگان بخش کشاورزی کشور عضو این نظام صنفی هستند. همچنین ۱ ‌هزار عضو با مدرک دکترا داریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خاطر نشان کرد: معتقد هستم تولید در یک طرف و بازاریابی در طرف دیگر است و ما اکنون در بازاریابی و فرآیند بعد از تولید دچار مشکل هستیم و برای رفع این نقیصه باید با کمک مهندسان بخش کشاورزی تلاش کنیم. معتقد هستم نظام مهندسی پتانسیل مدیریت بازار را دارد و استان تهران می‌ تواند پایلوت اجرای این طرح برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی باشد.

منبع: شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ دی ۹۷
577 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0