تصویب و ابلاغ ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران محمدرضا جواهری

تصویب و ابلاغ ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران

شورای مرکزی سازمان ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران را جهت تصویب و ابلاغ کرد، به وزارت راه و شهرسازی فرستاد.

کد خبر: 970724002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مهر ۹۷ - ۸:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،شورای مرکزی سازمان ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران را جهت تصویب و ابلاغ کرد، به وزارت راه و شهرسازی فرستاد.

تصویب و ابلاغ ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران

تصویب و ابلاغ ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران

تصویب و ابلاغ ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی  عمران

محمدرضا جواهری _ دبیراجرایی شورای مرکزی در توضیح این خبر بیان کرد: شورای مرکزی سازمان مصوبات و پیشنهادهای کمیسیونها و گروههای تخصصی را بررسی و پس از اصلاحات لازم، آن ها را بصورت نظامنامه، دستورالعمل و یا آیین نامه پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی جهت بررسی نهایی و ابلاغ کرد، ارسال می کند.
به گفته جواهری، با توجه به لزوم دسترسی مهندسان عمران به نظامنامه مقاوم سازی ساختمانها، نظامنامه HSE و نظامنامه مجریان ذی صلاح، این ۳ نظامنامه با استفاده از تجربیات موفق سازمانهای استانها و جمع بندی دیدگاههای کارشناسی، در گروه تخصصی عمران گرداوری شده و از طرف شورای مرکزی به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده است.
وی در این گفتگو محورهای مهم نظامنامه HSE را الزام پیمانکاران و بهره برداران ساختمانها به کاهش ریسک و عوامل آسدیب رسان بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی به پایین ترین حد ممکن عنوان کرد و فت: برگزاری دوره های آموزشی بمنظور افزایش توانمندیهای مهندسان برای انجام کار ایمن و توجه به موضوعات زیست محیطی و تعهد آنها به رعایت الزامات قانونی و توجه به نیازمندیهای استانداردهای مرجع، از مهم ترین تاکیدات این نظامنامه است.
وی سپس به برخی علل لزوم گرداوری نظامنامه مقاوم سازی ساختمانها پرداخت و از برخی خطاهای طراحی، مشکلات حین اجرا، تغییر در کاربریها و افزایش بار بر روی ساختمان، بعنوان عوامل زمینه ساز اجرای طرحهای مقاوم سازی یاد کرد.
از دیدگاه دبیراجرایی شورای مرکزی، وقوع حوادث طبیعی، اضمحلال و خوردگی مصالح یا مغایرت مصالح استفاده شده در ساختمان با مقادیر پیش فرض، تغییر در سیستم سازه ای ساختمان و نصب تجهیزات پیش بینی نگردیده از جمله مواردی است که دسترسی به نظامنامه مقاوم سازی ساختمان را توجیه پذیر و بلکه ضروری احداث است.
این متخصص سازه و زلزله، از مسئولان امر در وزارت راه و شهرسازی خواست با تسریع در تصویب و ابلاغ این نظامنامه ها، شورای مرکزی را در تحقق اهداف سازمان یاری کنند.
استقرار نمایشگاه دائمی مصالح استاندارد در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان
مجتبی زاده _ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان که بمناسبت فرارسیدن روز استاندارد سخن میگفت از استقرار نمایشگاه دائمی مصالح استاندارد در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان خبر داد و بیان کرد: این سازمان علاوه بر عقد تفاهم نامه همکاری با اداره کل استاندارد این استان، دفتر دائمی استاندارد مصالح را در محل نمایشگاه استاندارد سازمان دایر کرده و در آن تمامی بروشورها و شناسنامه مصالح استاندارد را جهت استفاده مهندسین و مالکان در معرض تماشا گذاشته است.
به گفته وی که ریاست گروه تخصصی  عمران شورای مرکزی را به عهده دارد، ترویج فناوریهای نوین صنعت ساختمان از محورهای مهم دستورکار این گروه تخصصی است. ایجاد ارتباط علمی با مراکز فنی-تخصصی و دانشگاهی و دعوت از مبتکرین و فرهیختگان این رشته، پیش زمینه ساماندهی اطلاعات مربوط به فناوریهای نوین ساختمان بوده است.

تصویب و ابلاغ ۳ نظامنامه در حوزه تخصصی عمران

مجتبی زاده ادامه داد: با همکاری اعضای گروه تخصصی عمران شرح خدمات مهندسان این رشته نیز بررسی و گرداوری شده و بصورت یک مجموعه جهت تصویب نهایی به هیئت رئیسه شورای مرکزی تحویل شده است
سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای به صفر رساندن خاموشیهای برق به یاری وزارت نیرو می آید.
هاشمی _ ریاست گروه تخصصی برق شورای مرکزی در توضیح این خبر بیان داشت: در فصل گرما روزانه شش ساعت پیک مصرف برق محاسبه  شده که چهار ساعت آن در روز و دو ساعت در آغاز شب  است. این رقم در طول یک صد روز به ششصد ساعت پیک مصرف میرسد که میتوان با اتخاذ تدابیر مناسب آن را کنترل کرد.
به گفته هاشمی، آموزش همگانی و جلب همکاری مردم برای کاهش مصرف بعنوان کارآمدترین و سریع ترین راه در جهت کاهش خاموشیهاست. هم چنین تغییر ساعت کار ادارات و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت واحدهای تجاری، اداری و خانگی و نیز تنظیم دمای کولرها روی بیست و چهار درجه سانتی گراد از دیگر تدابیر پیشنهادی این گروه تخصصی است.
ریاست گروه تخصصی برق شورای مرکزی از همکاری موثر گروههای تخصصی برق، مکانیک و معماری در این زمینه خبر داد و افزود: شهر یزد میتواند نمونه خوبی در زمینه همکاریهای بین رشته ای برای کاهش خاموشیها قلمداد گردد. طراحی ساختمانها به طرف جذب هرچه بیش تر نور آفتاب، استفاده از تجهیزات و امکانات انرژی خورشیدی، عایق کاری ساختمانها و حتی استفاده از پنجره هایی که میتوانند انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کنند از دیگر راهکارهای ذکر شده در این زمینه است.
هاشمی در باره اولویتهای کاری گروه تخصصی برق شورای مرکزی نیز به بیان سرفصلهایی مانند برنامه ریزی اجرایی مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان در زمینه سرویس و تعمیرات و نگه داری ساختمانها و پیگیری اجرای تفاهم نامه FETH  بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت مخابرات پرداخت.
تهیه پیش نویس تفاهم نامه نظارت بر اجرای تاسیسات برق اماکن و پیگیری دوره های آموزشی کارآموزی و کارورزی بویژه برای مهندسان پایه سه از دیگر موارد مهم دستور کار این گروه تخصصی است.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ مهر ۹۷
1292 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0