عدم ورود سازمان نظام مهندسی به عملیات پولی وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:

عدم ورود سازمان نظام مهندسی به عملیات پولی

عباس آخوندی عنوان داشت: سازمان نظام مهندسی در حالی به عملیات پولی بین بهره بردار خدمات مهندسی و ارائه دهندگان این خدمت وارد شده بود که باید بعنوان سازمانی حرفه ای به دنبال اعتلای فناوری مهندسی در کشور باشد.

کد خبر: 970712023 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۲ مهر ۹۷ - ۴:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عباس آخوندی عنوان داشت: سازمان نظام مهندسی در حالی به عملیات پولی بین بهره بردار خدمات مهندسی و ارائه دهندگان این خدمت وارد شده بود که باید بعنوان سازمانی حرفه ای به دنبال اعتلای فناوری مهندسی در کشور باشد.

عدم ورود سازمان نظام مهندسی به عملیات پولی

عدم ورود سازمان نظام مهندسی به عملیات پولی

سازمان نظام مهندسی  نباید وارد عملیات پولی گردد

وزیر راه و شهرسازی روز ۵ شنبه با حضور در دبیرستان البرز تهران در هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.
آخوندی سپس از سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یکی از تاثیرگذارترین سازمان‌ های ایران ذکر کرد و گفت: این سازمان بطور مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد و حوزه فعالیت آن از ساخت و ساز خانه تا ساختمانهای عمومی گسترده است.
وی تصریح کرد: تاثیر عملکرد سازمان نظام مهندسی بر زندگی مردم در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری، پایداری مداوم مقابل زمین لرزه، سیل و حوادث طبیعی خیلی واضح است؛ همه آن چه که روی زمین احداث می گردد، محصول کار مهندسانی است که به شکلی با این سازمان درگیر هستند؛ معماری، شهرسازی و آن چه که به ما هویت می‌ دهد، در این سازمان شکل می ‌گیرد.
بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در مورد برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان، گفت: با توجه به این که سازمان نظام مهندسی هر استان یک سازمان مستقل است، لذا هر استان خود تصمیم می‌ گیرد که در استان‌ های مختلف زمان‌ های مختلفی را برای انتخابات داشته باشند. آخوندی بازه‌ای را برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته و هر استان خود تعیین کرده این انتخابات در چه روزی برگزار گردد.
وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در استان‌های مختلف در مجموع سیصد و هفتاد و پنج نفر بعنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می‌ شوند؛ این افراد از میان خود شصت و چهار نفر را به وزیر راه و شهرسازی معرفی کرده که از این میان بیست و پنج نفر بعنوان عضو اصلی و هفت نفر بعنوان اعضای علی‌البدل انتخاب می گردد.
وی به شیوه انتخاب ریاست سازمان نظام مهندسی کشور اشاره کرد و افزود: شورای مرکزی ۳ نفر را از میان خود بعنوان ریاست شورا به رییس جمهوری معرفی می ‌کنند و یکی از این ۳ نفر بعنوان ریاست شورای سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران انتخاب می ‌شود.
آخوندی سپس به موضوع تخلف سازمان نظام مهندسی پرداخت و افزود: این سازمان بعنوان یک سازمان حرفه‌ای باید به دنبال اعتلای این رشته باشد و بتواند فناوری مهندسی را در رشته ‌های مختلف رشد دهد و آیین ‌نامه‌های نظام مهندسی را ارتقا دهد ولی در عوض وارد عملیات پولی بین بهره ‌بردار خدمات نظام مهندسی و ارائه دهندگان این خدمات شده بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در قانون بهیچ وجه چنین چیزی پیش‌ بینی نشده است؛ این اقدام خیلی نادرستی بود که هم سازمان ‌ها را متوجه یکسری مسائل مادی کرد و هم چنین ارائه خدمت با کیفیت بالا را دچار مشکل شد.
وی با اشاره به بازنگری نظام کنترل ساختمان بیان داشت: بازنگری کلی و اساسی در نظام کنترل ساختمان انجام شده و تلاش داشتیم تمام پس از حدود ۲۰ سال که از ارائه این قانون می ‌گذرد، نقاط قوت و ضعف این قانون را شناسایی کرده و در آیین نامه جدید مرتفع کنیم.
آخوندی ادامه داد: ارائه دهنده خدمات مهندسی، مهندس است که باید در محور کار قرار بگیرد؛ مهندس باید نسبت به آن چه امضا می ‌کند، تعهد اخلاقی و کاری داشته باشد. مهندس حق امضای چیزی را که نمیداند چگونه طراحی و اجرا شده است، ندارد. مهندس باید در مقابل هرچه امضا می ‌کند تعهد کمی و کیفی داشته باشد و در دادگاه و هر مجمع حرفه ای حاضر باشد از آن دفاع کند.
وی گفت: خریدار نیز باید با توجه به تشخیص خود قدرت انتخاب داشته باشد و بتواند مهندسی را که خود می‌ خواهد، انتخاب کند.
وی در ادامه به مساله تعارض منافع در کنترل ساختمان پرداخت و افزود: شهرداری‌ ها مسئول کنترل ساختمان هستند. شهرداریها هم باید بطور مستقیم ساختمان را کنترل کنند و اگر این ساختمان ‌ها ضعف قوه مهندسی داشت، باید بتواند از خدمات مهندسان بعنوان بازرس ساختمان استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعاً این بازرس نباید همان کسی باشد که توسط مالک برای نظارت انتخاب شده است. بنابراین ما باید بازرسان مستقلی در اختیار داشته باشیم که در اختیار شهرداری باشند و بتوانند از حسن اجرای ساختمان اطمینان حاصل کرده و از منافع عمومی حفاظت کنند.


وی به تعرض منافع مالک و ناظر اشاره کرد و افزود: قبل از این بازرس و ناظر یکی بودند و کسیکه می‌خواست منافع کارفرما را حفظ کند، همان کسی بود که حافظ منافع عمومی و شهرداری بود؛ این تضاد منافع سبب اشکالات بسیاری در حوزه ساخت و ساز در ایران شد.
وی گفت: در قوانین جدید سعی شده که این منافع متضاد بطور کامل از هم جدا گردد. براساس این قوانین مهندس یا برای کارفرما و یا برای شهرداری کار می ‌کند. با حل این مساله تعارض منافع امیدوار هستیم که سلامت حرفه‌ای و ارتقای ساخت و ساز در ایران محقق گردد.
این عضو کابینه دوازدهم گفت: برای صدور پروانه اشتغال و همچنین فعالیت در هیات مدیره سازمان ‌ها موظفند که ابتدا از اصالت مدرک تحصیلی و تجربه مهندسی مطمئن گردند.
**نتایج انتخابات نظام مهندسی تهران پس از پایان رای گیری اعلام می گردد
نادر محمدزاده _ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران هم بیان کرد: انتخابات این دوره نظام مهندسی استان تهران الکترونیکی بوده و نتایج انتخابات پس از پایان رای گیری مشخص و اعلام می گردد.
محمدزاده گفت: صد هزار مهندس میتوانند در این استان رای خود را در صندوق بیاندازند که در نهایت بیست و پنج نفر هیات مدیره بصورت مستقیم وارد سازمان می ‌شوند و در هر رشته عضو علی‌البدل وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به کاهش سی درصدی تعداد داوطلبان در انتخابات سال جاری، عنوان کرد: از یکسو تغییر قوانین داوطلبان را ملزم به داشتن مدرک مهندسی پایه یک می ‌کند، و از طرف دیگر به واسطه بخشنامه جدید که بمنظور مبارزه با تعارض منافع صادر شده، افرادی که سمت اجرایی در حوزه ساختمان دارند، نمی ‌توانند بعنوان داوطلب ثبت نام کنند. بنابراین تعداد داوطلبان کاهش یافته است.
هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی استان تهران صبح امروز در بیست و شش شعبه انتخاباتی در کل استان از ساعت نه شروع بکار کرد و تا ساعت هفده امروز ادامه دارد؛ هیات اجرایی انتخابات فهرست نهایی نامزدهای دارای شرایط عضویت در این دوره از انتخابات را منتشر کرده است.
تعداد نامزدهای این انتخابات که بیش تر آن ها از رشته عمران هستند، صد و هفتاد و چهار نفر است؛ جمعیت واجد شرایط برای شرکت در آن، معادل صد هزار نفر است و تمام اعضای سازمان نظام مهندسی، چه اعضاء دارای پروانه اشتغال به‌ کار و چه اعضاء بدون پروانه می‌ توانند در این انتخابات شرکت کنند.
طبق اعلام ستاد برگزاری انتخابات همه اعضای سازمان میتوانند با همراه داشتن کارت ملی و کارت عضویت میتوانند در این انتخابات رای دهند.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی اردیبشهت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ مهر ۹۷
775 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0