نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات نظام مهندسی گذشت فاضلی استاد دانشگاه بیان کرد:

نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات نظام مهندسی گذشت

سال گذشته پس از زمین لرزه کرمانشاه، متن ‌هایی درباره مسئولیت مهندسان و مشکلات ساختاری موجود در نظام مهندسی که بر ایمنی ساختمان و جان آدمیان مؤثر هستند نوشتم.

کد خبر: 970710020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷ - ۶:۵۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،سال گذشته پس از زمین لرزه کرمانشاه، متن ‌هایی درباره مسئولیت مهندسان و مشکلات ساختاری موجود در نظام مهندسی که بر ایمنی ساختمان و جان آدمیان مؤثر هستند نوشتم.

نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات نظام مهندسی گذشت

نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات نظام مهندسی گذشت

نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات  نظام مهندسی گذشت

آشنایی‌ام با نظام مهندسی هم پس از عضویت در کمیته گزارش ملی پلاسکو بیش تر گردید و نسبت به مسائل حوزه مهندسی و ایمنی حساس ‌تر شده‌ام. این‌ روزها خیلی اتفاقی از برگزاری انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان با خبر شدم. من همواره از اصلاحات سیاستی و تدریجی برای بهبود کیفیت زندگی ایرانیان دفاع کرده‌ام و این رویداد بر سرنوشت زندگی ایرانیان موثر است و حداقل خود مهندسان نباید به سادگی از کنار آن بگذرند و بی‌ تفاوت باشند.
بخش عمده‌ای از دارایی ‌های کشور ساختمان ‌هاست، بخش زیادی از سرمایه‌گذاری ملی سالیانه نیز در ساختمان صورت می ‌گیرد. قانون «نظام مهندسی و کنترل ساختمان» در اسفند هفتاد و چهار مصوب شده است.
این سازمان براساس این قانون موظف به نظارت بر کیفیت ساخت، تأسیسات مکانیکی، برقی و … ساختمان‌ ها در کشور است. این بدان معناست که ایمنی در مقابل زمین لرزه (یکی از بزرگ‌ ترین تهدیدهای تهران و کشور)، استانداردسازی در حوزه مصرف انرژی و کلاً دست یافتن ایرانیان به «مسکن باکیفیت» و بهبود کیفیت بزرگ ‌ترین سرمایه زندگی اغلب ایرانیان (مسکن)، به عهده سازمان نظام مهندسی است.
اجرای همه قانون مذکور تا امروز به تأخیر افتاده و وضعیت ایمنی و کیفیت مسکن در ایران نیز یکی از نتایج همین امر است. شهرداری تهران از اردی بهشت نود و دو اجرای ماده‌ای از این قانون را پذیرفت که نظارت بر ساختمان‌ ها را به سازمان نظام مهندسی واگذار می ‌کند. شهرداری‌ تهران پیش از آن طی فرایندی، نظارت را انجام می‌ داد که کیفیت و سطح سلامت آن‌را متخصصان بیش تر می ‌دانند.
سالیانه حدود پانزده میلیون متر مربع ساختمان در تهران پروانه ساخت می ‌گیرد. (در سال نود و دو این مقدار حدود سی میلیون متر مربع بوده است) مبلغ ششصد میلیارد تومان با احتساب نزدیک به چهل هزار تومان هزینه نظارت هر متر مربع، سالیانه وارد حساب‌ های سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می ‌شود که بخشی از آن (ظاهراً پنج درصد) در نهایت سهم سازمان است و بقیه به مهندسان ناظر پرداخت می گردد.
سازمان هم‌چنین متولی ارجاع کردن نظارت‌ ها به مهندسان و شرکت‌ های ناظر است و با توجه به کم شدن میزان ساخت ‌و ساز و افزایش تعداد مهندسان، رقابت در این عرصه زیاد و پی ‌آمدهای سلامت و فساد اداری هم در آن موثر است.
سازمان براساس وظیفه شماره پانزده در ماده پانزده قانون، مسئول گرداوری مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی هم هست. دقت کنید که امروز برای مثال قیمت ۱ متر آپارتمان در اغلب مناطق تهران بیش از چهار میلیون تومان و تا متری بیست یا سی میلیون تومان است ولی هزینه نظارت بر این ساختمان حدود چهل هزار تومان ذکر می گردد.

نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات نظام مهندسی گذشت

قابل ذکر است نظارتی با این قیمت (۱ درصد قیمت کل) مهندسان را برای نظارت بی‌انگیزه کرده، جایگاه ناظر را بدون شأن و منزلت می‌ سازد، انگیزه تخلف در نظارت و حتی امضافروشی را بیش تر می ‌کند و در نهایت به تولید مسکن بی‌ کیفیت می ‌انجامد و جان و سرمایه مردم را بخطر می‌ اندازد.
علاقه‌ ام به مهندسی به ‌واسطه تحصیل مهندسی در دوران لیسانس، باورم به اهمیت نهادهای صنفی، مدنی و خصوصی در اصلاح امور کشور، حساسیت به ایمنی و کیفیت ساختمان‌ ها، و احساس مسئولیت در قبال جان مردم مرا وا می‌دارد که توجه مهندسان و جامعه را به اهمیت سازمان نظام مهندسی جلب کنم. اینگونه رویدادها در غوغای سیاست، قیمت ارز، تورم یا ترامپ گم می ‌شوند ولی همین رویدادهای کم تر شناخته ‌شده، کیفیت زندگی و ایمنی جان ما را رقم می ‌زنند.
نهادهایی مانند سازمان نظام مهندسی، سهیم در مقررات‌گذاری، مجری و موثر در سلامت و فساد عرصه مهندسی و کلیت جامعه هستند. مهندسین و جامعه باید به این رویدادها توجه کنند. هیچ مهندسی که سرنوشت شغلی خودش، جان مردم، مبارزه با فساد و توسعه سلامت اداری برایش مهم است، نباید بی ‌تفاوت از کنار انتخابات سازمان نظام مهندسی بگذرد و این در مورد انتخابات در سایر سازمان ‌های صنفی (نظیر نظام پزشکی و …) نیز صادق است.
اصلاحگری و بهبود کیفیت زندگی ایرانیان فقط از مسیر دولت و تمرکز بر چند موضوع کلان مانند قیمت ارز یا نظام بانکی نمی ‌گذرد، و توسعه سلامت فقط در بخش دولتی اهمیت ندارد. ساز و کارهای اصلاح مقررات و سیاستگذاری را باید در همه جا دنبال کرد. صدها هزار مهندس کشور نسبت به اصلاحات در نظام مهندسی، شفاف‌سازی و رفع تعارض منافع در این سازمان حساس باشند.

منبع : عصر ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ مهر ۹۷
771 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0