نظام مهندسی در مقایسه با شهرداری دارای شرایط برای اعطای مجوز منوچهر پازوکی عنوان داشت:

سازمان نظام مهندسی در مقایسه با شهرداری دارای شرایط برای اعطای مجوز و نظارت در ساخت و ساز است

منوچهر پازوکی بیان کرد: شهرداری بعنوان یک ساختار غیردولتی مردمی میتواند در حوزه نظارت در ساخت و ساز شهری کمک کند ولی نظام مهندسی در جایگاه حقوقی و قانونی توانایی بیشتری در این حوزه دارد.

کد خبر: 970621006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷ - ۱۱:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، منوچهر پازوکی بیان کرد: شهرداری بعنوان یک ساختار غیردولتی مردمی میتواند در حوزه نظارت در ساخت و ساز شهری کمک کند ولی نظام مهندسی در جایگاه حقوقی و قانونی توانایی بیشتری در این حوزه دارد.

نظام مهندسی در مقایسه با شهرداری دارای شرایط برای اعطای مجوز

نظام مهندسی در مقایسه با شهرداری دارای شرایط برای اعطای مجوز

سازمان نظام مهندسی در مقایسه با  شهرداری دارای شرایط برای اعطای مجوز و نظارت در ساخت و ساز است

این مدرس دانشگاه در آغاز با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی در ساخت و ساز شهری، ادامه داد: متاسفانه نقش سازمان نظام مهندسی در چند سال اخیر کم رنگ شده و به امضاها و تائیدیه ها تقلیل پیدا کرده است و باید جایگاه آنرا مجددا ارتقاء داد.
پازوکی با اشاره به وجود مهندسین ناظر متعدد در پروسه ساخت و ساز، افزود: معتقد هستم بر خلاف آن که گفته میشود، برای یکپارچه سازی نیاز به یک مهندس داریم، ولی وجود مهندسین متعدد برای نیل به یک کیفیت مناسب در فضای شهری مناسب است ولی متاسفانه جایگاه سازمان نظام مهندسی مانند سابق نیست و این موضوع سبب شده، شاهد ساخت ساختمانهایی باشیم که از نظر فنی و ظاهری، دچار مشکلاتی هستند.
وی گفت: گفته میشود وجود نظام مهندسی زیر مجموعه وزارت را و شهرسازی اشتباه است ولی معتقد هستم این موضوع موجب میشود، این سازمان از پشتوانه قوی برخوردار باشد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از عللی که سبب شده نظام مهندسی کیفیت سابق خود را تا حدودی از دست بدهد، انبوه متقاضیان ورود به نظام مهندسی است. سال گذشته متقاضیان آزمون نظام مهندسی هشت هزار نفر بود که این مسئله کار نظام مهندسی را سخت میکند و هر سال نیز برای برگزاری آزمون نظرسنجی برگزار میکنند.
پژوهشگر حوزه شهرسازی و معماری به موضوع اختلاف میان شهرداری و نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: سازمان نظام مهندسی، قطعا برای پروسه نظارت و اعطای مجوز در ساخت و ساز شهری واجد شرایط است و شهرداری بعنوان یک ساختار غیردولتی مردمی میتواند در حوزه نظارت کمک کند ولی نظام مهندسی در جایگاه حقوقی و قانونی توانایی بیشتری در این حوزه دارد.

نظام مهندسی در مقایسه با شهرداری دارای شرایط برای اعطای مجوز

وی با اشاره به این که قانون تخریب و نوسازی ساختمانها بالای دوازده سال است، خاطر نشان ساخت: طبق این قانون، ساختمانی که بالای دوازده سال، عمر دارد اجازه تخریب را دریافت میکند و مجوز این کار را شهرداری صادر میکند. مشخص نیست مبنای این قانون چیست و در این زمینه سازمان نظام مهندسی باید ورود کند زیرا این موضوع موجب شده، شهر تهران تبدیل به یک کارگاه ساختمانی گردد.
منبع : رادیو گفت و گو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي عمران-نظارت ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ شهریور ۹۷
895 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0