خطر تبدیل شدن نظام مهندسی، به یک دستگاه بروکراتیک آلوده به رانت
در حوزه جامعه وضعیت مقبولیت و اعتماد به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی و بی اعتمادی قابل توجهی به رعایت کیفیت و اخلاق حرفه ای توسط مهندسان ناظر در میان ساکنان و سازندگان وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی تهران،محسن هاشمی بیان کرد: در حوزه جامعه وضعیت مقبولیت و اعتماد به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی و بی اعتمادی قابل توجهی به رعایت کیفیت و اخلاق حرفه ای توسط مهندسان ناظر در میان ساکنان و سازندگان وجود دارد.
ریاست شورای شهر تهران نسبت به خطر تبدیل شدن نظام مهندسی به یک دستگاه بروکراتیک آلوده به رانت خبر داد.
محسن هاشمی _ ریاست شورای شهر تهران در جلسه ارزیابی و آسیب شناسی قانون نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهر تهران، بیان کرد: با توجه بعنوان این جلسه که ارزیابی و آسیب شناسی عملکرد قانون نظام مهندسی است اجازه میخواهم مقداری صریح و با نگرش انتقادی به موضوع بپردازم.
هاشمی گفت: نظام مهندسی مرجع تضمین کیفیت صنعت ساختمان محسوب می گردد، صنعتی که براساس برآوردهای رسمی سی درصد از سرمایه ملی را به خود اختصاص داده و سیزده درصد از اشتغال را بطور مستقیم و حدود بیست درصد از مجموعه اشتغال کشور را بطور مستقیم وغیر مستقیم تامین میکند.
وی افزود: همان گونه که میدانید، سازمان نظام مهندسی استان تهران با صد و بیست هزار عضو، بزرگ ترین تشکل مردم نهاد در کشور میباشد و پیش بینی می گردد این سازمان طی چهار سال آینده با توجه به روند فارغ التحصیلان دانشگاه ها، به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش یافته و در کشور ۱ میلیون مهندس به عضویت سازمان نظام مهندسی درآیند، این کمیت بزرگ از یک سو فرصت و از یک سو تهدید است
به گفته وی، فرصت از این نظر که تعامل و هم افزایی این بخش قابل توجه از نخبگان و تحصیل کردگان سبب بهبود عملکرد و کیفیت صنعت ساختمان که بزرگ ترین صنعت در کشور میباشد، گردد و تهدید از این نظر که عنوان تشکل مدنی و مردم نهاد بصورت یک پوسته بماند و این سازمان به حلقه دیگری از بروکراسی ناکارآمد اداری جامعه ما تبدیل گردد.
خطر تبدیل شدن نظام مهندسی، به یک دستگاه بروکراتیک آلوده به رانت
هاشمی گفت: نرخ مشارکت خیلی پایین در انتخابات نظام مهندسی که تنها در حد ده درصد میباشد، یکی از علائم هشدار دهنده فاصله گرفتن نظام مهندسی با ماهیت مدنی و مردم نهاد خود میباشد.
رئیس شورای شهر تهران، تصریح کرد: مقایسه نرخ مشارکت در انتخابات نظام پزشکی با نظام مهندسی با وجود انتقاداتی که به عملکرد سازمان نظام پزشکی و برگزاری انتخابات آن از طرف منتقدین وارد شده بود نشان میدهد که مشارکت در انتخابات نظام پزشکی معادل بیست و پنج درصد یعنی شرکت کردن پنجاه و سه هزار عضو از دویست و سیزده هزار عضو نظام پزشکی است که این مشارکت ۳ برابر نسبت شرکت در انتخابات نظام مهندسی استان تهران که هشت درصد بوده، میباشد.
وی ادامه داد: در هیات مدیره اعضای فعلی نظام مهندسی نیز نصاب رأی حدود هزار و پانصد رأی از تشکلی با بیش از ۱۰۰ هزار عضو میباشد، یعنی افراد با رأی کم تر از ۲ درصد کل اعضا بعنوان هیات مدیره انتخاب می گردند.
وی عنوان کرد: در حوزه جامعه نیز وضعیت مقبولیت و اعتماد به نظام مهندسی، شرایط مطلوبی ندارد و نارضایتی و بی اعتمادی قابل توجهی به رعایت کیفیت و اخلاق حرفه ای توسط مهندسان ناظر در میان ساکنان و سازندگان وجود دارد.
رئیس شورای شهر گفت: اگر بخواهیم به ریشه های این مشکل بپردازیم، میتوان عوامل متعددی را برشمرد که به چند محور آن اشاره میکنم:
– درگیر شدن نظام مهندسی در فرایند بروکراسی صدور پروانه، نظارت و افزوده شدن گلوگاههای رانت خیز و اعتراض برانگیز در نظام مهندسی به فعالیت های شهرداری
– عدم فرایند کارآمد شفاف و قاطع رسیدگی به شکایات و تخلفات در نظام مهندسی
– بی تفاوتی مجموعه نظام مهندسی به تخلفات صورت پذیرفته در گذشته در پروژه های بزرگ و کوچک شهرتهران
– احساس بی عدالتی و باندبازی در بین اعضای عادی نظام مهندسی که سبب عدم مشارکت آنها در انتخابات می گردد
– عدم ایفای وظایف و فعالیت های اصلی یک تشکل مستقل و مردم نهاد توسط نظام مهندسی
– انباشت پول وسرمایه در نظام که بصورت طبیعی منبع تخلف و رانت می شود
– پیوند خوردن با جریانات سیاسی و کاهش وجه تخصصی و غیرسیاسی نظام مهندسی در دهه گذشته
وی گفت: در حالی که این میزان اختیار و قدرتی که به نظام مهندسی داده شده بود میتوانست سبب ایجاد تحولی مثبت در صنعت ساختمان ودانش فنی کشور شود.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: بنظر میرسد لازمه احیای جایگاه واقعی نظام مهندسی در جامعه و بین اعضای خود نیز بازگشت به جایگاه مدنی و پرهیز از پیوند زدن خود با بروکراسی اداری است.
هاشمی یاد آور شد: اصرار بر سلب اختیارات شهروندان برای انتخاب مهندس ناظر نتوانسته به بهبود کیفیت ساخت منجر شود و سبب ایجاد رانت و تخلف شده است، در حالی که ماهیت مدنی اقتضا دارد نظام مهندسی بجای تصدی گری و ایجاد امضای طلایی، جنبه های نظارتی و رسیدگی به شکایات شهروندان را در خود تقویت کند.
منبع : انتخاب
مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی
بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی
لیست نظرات