توافق وزارت راه با نظام مهندسی برای انتخاب مهندس از طرف کارفرما معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

توافق وزارت راه با نظام مهندسی برای انتخاب مهندس از طرف کارفرما

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از دستیابی به توافق میان شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با این معاونت برای انتخاب مهندسان از طرف پیمانکاران خبر داد.

کد خبر: 970517012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ مرداد ۹۷ - ۷:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از دستیابی به توافق میان شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با این معاونت برای انتخاب مهندسان از طرف پیمانکاران خبر داد.

توافق وزارت راه با نظام مهندسی برای انتخاب مهندس از طرف کارفرما

توافق وزارت راه با نظام مهندسی برای انتخاب مهندس از طرف کارفرما

توافق وزارت راه با نظام مهندسی برای  انتخاب  مهندس از طرف کارفرما

حامد مظاهریان _ معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی روز گذشته در کانال تلگرامی اش از برگزاری چند نشست کمیته رفع مشکلات و سوءتفاهمها بین مدیران معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و ریاست و تعدادی از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داده است.
مظاهریان در این یادداشت تلگرامی آورده:
«حدود ۳ ماه از تصمیم اعضاء شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تشکیل هیئتی ۵ نفره برای تعامل با وزارت راه و شهرسازی طی میشود و خوشبختانه در حال حاضر شاهد نتایج مثبت این تصمیم خردمندانه هستیم.
در طی اینمدت نشست های مختلفی با حضور هیئت ۵ نفره و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی برگزار گردیده که در آخرین نشست در روز ۲ شنبه مورخ هشتم مرداد نود و هفت چند تصمیم گرفته شد.»
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی: با نظام مهندسی توافق کردیم تا مهندس را کارفرما انتخاب کند
مظاهریان در این مطلب، یکی از تصمیماتی که ۲ سمت مذاکره بر سر آن به توافق رسیده اند را راه اندازی سامانه کارنامه حرفه ای مهندسان برای ارائه به پیمانکاران و انتخاب آزادانه مهندسان از میان آن ها از طرف پیمانکار بیان و عنوان کرده است:
«با توجه به اهمیت راه اندازی چنین سامانه ای، اقدامات انجام شده در این مورد محور تبادل نظر قرار گرفت. این سامانه از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان طراحی، راه اندازی و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و پیش بینی گردیده تا در این سامانه همه مهندسان دارای پروانه اشتغال موظف شوند تا تمامی فعالیتهای مهندسی خود را در آن ثبت کنند تا امکان دسترسی همگان به این سامانه فراهم گردیده و کارفرمایان بتوانند از طریق آن با مشاهده رزومه و شناخت از توان اجرایی مهندسان حقیقی و حقوقی و خدمات مناسب و مطلوب مهندسی را اخذ کنند.»
کدام مهندس: اجرایی یا ناظر؟
لازم به ذکر است مظاهریان اعلام نکرده است که آیا راه اندازی این سامانه برای انتخاب مهندس اجرایی ساخت و ساز از طرف پیمانکاران است یا مهندسان ناظر؟

عبده تبریزی: مردم باید بتوانند آزادانه مهندس خود را برگزینند
حسین عبده تبریزی _ مشاور وزیر راه و شهرسازی در مورد انتخاب مهندس ناظر از طرف پیمانکار افزود: نظام مهندسی ساختمان یک مجموعه صنفی است که برای حفظ و حمایت از منافع صنف و نیز هماهنگ کردن و ارتقای کیفیت اعضای صنف مهندسان ساختمان تأسیس شده است.
عبده تبریزی ادامه داد: این که مردم آزادانه بتوانند مهندس ساختمان خود را انتخاب کنند، موضوعی است که فکر نمیکنم کسی با آن مخالف باشد. نباید به یک نظام جیره بندی برای کار مهندسی معتقد باشیم و بگوییم که فقط ما تعیین میکنیم چه کسی مهندس ناظر ساختمان باشد یا چه کسی میتواند نقشه های ساختمان را طراحی کند.
وی یاد آور شد: طبیعی است که همه مردم با این موضع موافق هستند که بتوانند آزادانه از بازار آزاد خدمات مورد نیاز خود را اخذ کنند و فکر نمیکنم مردم با این موضوع مخالف باشند.
حمزه شکیب: انتخاب مهندس ناظر از طرف مالک شائبه زاست
حمزه شکیب _ عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم در زمان ابلاغ این دستورالعمل از طرف وزیر راه و شهرسازی به سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان ها ـ، با اشاره به تلاشهای وزارت راه و شهرسازی برای تصویب آیین نامه جدید کنترل ساختمان در هیئت دولت و ایجاد تغییرات جدید در آن، گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان، سرمایه گذار یا مالک را مکلف به داشتن مجری ذیصلاح و مهندس ناظر کرده است ولی هم اکنون بیش تر سرمایه گذاران تمام تلاش خود را میکنند تا مجری را حذف کنند و ناظر هم حداقل زمان در کارگاه حضور داشته باشد.

توافق وزارت راه با نظام مهندسی برای انتخاب مهندس از طرف کارفرما

شکیب تصریح کرد: انتخاب مجری ذیصلاح از طرف سرمایه گذار یا مالک اقدام درستی است و همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که باید این اتفاق رخ دهد؛ ولی در مورد انتخاب مهندس ناظر از طرف مالک پروژه ساختمانی، این ابهام وجود دارد که آیا کسیکه از طرف مالک انتخاب شده، میتواند وظیفه نظارتی خود را بدون هیچ شائبه ای انجام دهد؟ هرچند که در اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان، موضوعی تحت عنوان «بازرسی» از طرف شهرداریها افزوده شده که باز هم در این باره که آیا این نهاد میتواند وظیفه ای به این بزرگی را انجام دهد یا خیر، شبهاتی وجود دارد.
ریاست سابق نظام مهندسی کشور: انتخاب مهندس ناظر از طرف کارفرما، فسادآور است
سیدمهدی هاشمی _ ریاست سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به دستورالعمل آخوندی در زمینه انتخاب مهندس ناظر از طرف کارفرما، گفت: نتیجه این دستورالعمل، احتمال هماهنگی و زد و بند میان مهندس ناظر با پیمانکار را افزایش خواهد داد. چون پیمانکار مهندس ناظری را انتخاب میکند که او ساختمان را هرگونه ساخت، ناظر هم آنرا تأیید کند. چه کسی در این میان مدافع منافع مردم خواهد بود؟

منبع :  خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه نظام مهندسی مکانیکpdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ مرداد ۹۷
1425 بازدید
2 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0